بدعهدی امریکایی‌ها،واقعیت امروز برجام است؛واقعیتی که اشتباه راهبردی امریکای‌ها را نشان می‌دهد و بدقولی واشنگتن در دوران پسابرجام را بارها و بارها گوشزد می‌کند.

بدعهدی امریکایی‌ها؛ واقعیت امروز برجام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، ظریف چندی پیش در اندیشکده روابط خارجی امریکا گفت: واشنگتن از یک طرف به بانک های اروپایی می گوید اشکالی ندارد با ایران معامله کنید اما پنج صفحه اما و اگر گذاشته که در نهایتا، بانک ها می گویند اصلا ایران را فراموش می کنیم.

بدقولی و بدعهدی، ساز ناکوکی است که البته نواخته شدنش از نخسیتن روز اجرای برجام شینده شد؛ در حالیکه هنوز یک روز هم از اجرای برجام نگذشته بود،‌ آمریکا شرکت ها و افراد جدیدی را به فهرست تحریم های ضد ایرانی اضافه کرد و ...

بدعهدی آمریکایی‌ها؛ واقعیت امروز برجام 

دانلود فیلم

بدعهدی امریکایی ها، واقعیت امروز برجام است؛ واقعیتی که اشتباه راهبردی امریکایی ها را نشان می دهد و بدقولی واشنگتن در دوران پسا برجام را بارها و بارها گوشزد می کند.

بدعهدی امریکا به حدی رسیده که باعث شده است رئیس جمهور در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آن اشاره و از آن به عنوان اشتباهی راهبردی یاد کند.

آقای روحانی گفت:  بدعهدی امریکا در اجرای برجام و تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی اش در ماه های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فورا جبران شود.

علاوه بر رئیس جمهور، وزیر امور خارجه نیز با حضور در اندیشکده روابط خارجی امریکا با اشاره به این بدعهدی ها اعلام کرد: امریکایی ها به بانک های اروپایی می گویند اشکالی ندارد با ایران معامله کنید اما پنج صفحه اما و اگر گذاشته اند که نهایتا بانک ها می گویند اصلا ایران را فراموش می کنیم.

با احتساب امروز 255 روز یعنی بیش از 8 ماه از اجرای برجام می گذرد اما بدعهدی های امریکا فعلا مانع اصلی اجرای برجام است؛ موضوعی که آنقدر سوال برانگیز شده است که خبرنگار نشریه پولتیکو در صبحانه کاری با وزیر خزانه داری امریکا، از وی بپرسد که آیا شما به عنوان وزیر خزانه داری می توانید توضیح دهید که امریکا چگونه بدون اجازه تبادل دلار اجازه سرمایه گذاری های بیشتر در ایران را داده است.

جک لو در پاسخ می گوید: این شرکت ها هستند که باید تصمیماتشان را در این زمینه بگیرند که مایل هستند چه سطحی از مخاطرات تجاری را بپذیرند و حاضرند با چه کسانی تجارت کنند، روشن است که ایران همچنان به علل دیگر تحت تحریم قرار دارد.

بدعهدی ، ساز ناکوکی که البته نواخته شدنش از نخستین روز اجرای برجام شنیده شد.

در حالی که هنوز یک روز هم از اجرای برجام نگذشته بود، ‌امریکا شرکت ها و افراد جدیدی را به فهرست تحریم های ضد ایرانی اضافه کرد.

جان کری با حضور در کمیته های متعدد مجلس نمایندگان امریکا به آنها اطمینان می دهد که امریکا تحریم های حقوق بشری، موشکی و تحریم ها برضد تروریسم دولتی را حفظ کرده و در این‌باره با همپیمانانشان از جمله اسرائیل بوده و با آنها تبادل اطلاعاتی دارند.

برجام  که قرار بود به لغو  تحریم های اقتصادی  مربوط به موضوع هسته ای منجر شود، اکنون با تصویب برخی قوانین جدید از جمله قانون محدویت تردد به امریکا برای سفرکنندگان به ایران، قانون تحریم برخی نهادهای ایرانی  و شرکت های مرتبط با آن، اقامه دعوای جمعی از خانواده های امریکایی از ایران به بهانه تروریسم و مسدود کردن برخی از حساب های ایران، بلوکه کردن مبلغ 2 میلیارد دلار از اموال ایران و مانع تراشی های گاه و بی گاه سناتورها و نمایندگان امریکا و ده ها بهانه تراشی و مانع سازی، عملا کفه ترازوی برجام  را  از تعادل خارج کرده و برجام بر روی کاغذ باقی مانده است.

سناتور ایالت مریلند معتقد است: همزمان با ادامه رسیدگی به فعالیت هسته ای ایران باید با دقت ایران را زیر نظر داشت و به آنها فهماند که همه گزینه ها از جمله گزینه های نظامی هنوز روی میز است

استفن مال مسئول اجرای برجام در دولت امریکا نیز معتقد است: بسیاری از تحریم های ایران باقی مانده، زیرا هدف امریکا اطمینان از اثربخش بودن برجام در جهت منافع این کشور و سایر شرکاست.

تحریم ها و بد قولی هایی که آنقدر زیاد شد که رئیس سازمان انرژی اتمی ابتدا برای نخستین بار در فاصله کوتاهی از اجرایی شدن برجام، از آن، زبان به گلایه گشود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنان خود در مراسم بزرگداشت شهدای هسته ای با اشاره به دبه درآوردن امریکایی ها می گوید: طرف مقابل بر روی یک سری مسائلی که قبلا توافق شده است دبه در می آورد.

رئیس سازمان انرژی اتمی این روزها باز هم در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی و برای چندمین بار با لحنی هشدارآمیزاز اجرایی نشدن تعهدات امریکا و غرب انتقاد کرده و گفته است: در اینجا ما اعلام کردیم که آنگونه که تصور می رفت، طرف مقابل هنوز تعهدات خود را عملی نکرده و ما درباره این موضوع هشدار دادیم.

وزیر امور خارجه نیز تاکید می کند که امریکا هیچ تلاشی برای اجرای تعهداتش نکرده است و حتی اروپایی ها را از معامله با ایران منصرف می کند.

اما در این سوی میدان امریکایی ها فارغ از هر گونه نگرانی، توپ را به زمین حریف می اندارند. 

ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا در پاسخ به سخنان صالحی می گوید: تحریم هایی که باید برداشته می شد برداشته شده و تعهدات همان هایی است که انجام شده، اقدامات امریکا فراتر از تعهداتش در برجام بوده و این همه تعهدات امریکاست.

سخنانی که با واکنش رئیس کل بانک مرکزی رو به رو می شود، آقای سیف که پیشتر هم از بدعهدی های امریکا در نشستی در واشنگتن به شدت انتقاد کرده بود این بار در سفر به وین به سخنان مونیز پاسخ داده است.

سیف اعلام کرده است که این بیان و ادعاهای آنها، ادعای درستی نیست و تعهداتی که امریکا در سند برجام بر عهده گرفته هنوز ناتمام باقی مانده است؛ رفتار امریکایی ها رفتار شفافی نیست.

در حالی که برجام امضا شد تا از یک سو نگرانی های هسته ای چند کشور در باره ایران رفع و درمقابل همه تحریم ها لغو شود، اما هنوز بیشتر تحریم ها پابرجا هستند.

موضوعی که رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در سخنان خود در گفتگوی ویژه خبری به آن اذعان کرده است.

آقای نهاوندیان گفته است: بدعهدی های امریکا باعث اعتراض ایران شده و موضوع را در جلساتی که تیم مذاکره کننده در سطح وزیر و معاونان وزیر داشته اند اعلام و پیگیری کرده است.

وی تاکید کرده است: بالاخره ایران به این تصمیم رسیده است که به صورت رسمی اعتراض خود را اعلام کند.

در میان اعضای امضاکننده برجام، تکلیف امریکا که روشن است، از 5 کشور دیگر هم چشمان اروپایان همچنان به دستان امریکاست، با وجود 

ترافیک پرحجم سفر هیئت های خارجی به ایران، گویا این سفرها همچنان دستاوردهای عملی نداشته است.

ممنوعیت استفاده ایران از دلار و دایره تنگ سیاست های تنبیهی امریکا، دست و پای معاملات را بسته است.

موضوعی که گویا سر درازی دارد، با داغ شدن فضای انتخاباتی در امریکا، سیاستمداران هم در گیر و دار جدال های انتخاباتی شان با تراشیدن بهانه هایی جدید، آینده برجام را به چالش می کشند به گونه ای که نامزد جمهوری خواه امریکا گفته است که اولویت اول وی از بین بردن برجام است.

عمر اجرای برجام هنوز به یک سال نرسیده بدعهدی های امریکا تبدیل به پرونده ای قطور شده، دولت بارها هشدار داده است که در صورت نقض برجام، تهران نیز به روش های مختلفی پاسخ می دهد.  

رئیس جمهور در پایان سفر خود به نیویورک و در نشست خبری اعلام می کند امریکا به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی می افزاید: گله ایران از ایالات متحده امریکا گلایه در نحوه اجرای برجام در طول 8 ماه گذشته است زیرا اجرای تعهدات امریکا با تاخیر  رو به رو شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اعتراض ایران به این موضوع خاطرنشان کرده که ایران با توجه به سازوکارهایی که در برجام پیش بینی شده، آن مراحل را طی کرده است و طی می کند.

اما در سوی دیگر، وزیر امور خارجه امریکا می گوید: امریکا بدقولی نکرده و تمام تعهدات خود را انجام داده است.

جان کری با اشاره به لغو تحریم ها ازجانب امریکا معتقد است امریکا نه تنها به تعهدات خود در توافقنامه عمل کرده بلکه تحریم هایی را که گفته بود برمی دارد هم برداشته است.

سخنانی که علی اکبر ولایتی آن را سخنانی تبلیغاتی می داند و می گوید: این سخنان آقای کری که می گوید امریکایی ها به عهد خود وفا کرده اند درست نیست و وزیر خارجه امریکا از باب تبلیغات چنین سخنانی را گفته است، همه می دانند که امریکایی ها بدعهدی کرده و به وظایف خود درمورد گشایش های اقتصادی که قول داده بودند عمل نکرده اند.

حالا در مسیر 8 ماهه اجرای برجام در یک سو ایران قرار دارد که به تعهدات خود عمل کرده است و درسوی دیگر فشارهای پشت صحنه ای که نشان می دهد این فشارها تنها با موضوع هسته ای حل نخواهد شد.

توافق هسته ای یا همان برجام تجربه پرهزینه و گرانسنگی بود که بار دیگر نشان داد امریکا چه امریکای با پنجه چدنی باشد و چه امریکای با دستکش مخملی، چه امریکای خشمناک باشد و چه امریکای متبسم، همان امریکای بدعهد است و ذات دشمنی امریکا تغییر نکرده است.

راضیه رنجبر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.