قدس آنلاین/ حمید واحدی: نمایشگاه کتاب فرانکفورت به‌عنوان بزرگترین گردهم‌آیی جهان در عرصه صنعت نشر، چند سالی است که به‌عنوان یکی از جدی‌ترین مقاصد نشر ایران برای معرفی دستاوردهای فعالیت‌های متنوع ایران در حوزه نشر به‌شمار می‌رود.

تدارک ایرانی برای ضیافت آلمانی

این نمایشگاه به‌عنوان یکی از مقاصد نشر بسیاری از کشورهای جهان در حال‌حاضر دارای 578 هزار مترمربع فضای مفید نمایشگاهی و دارای یک مرکز اجلاس و یک سالن چندمنظوره است که به‌دلیل ارتباط با برترین فنآوری‌های دنیا یکی از بزرگترین و مدرنترین محوطه‌های نمایشگاهی در دنیا به‌شمار می‌رود. این نمایشگاه امروزه دارای 2026 کارمند در 160 کشور دنیاست و در قالب یک گروه بین‌المللی به خدمات‌دهی به مخاطبان و ناشران می‌پردازد. این اتفاق درکنار تسهیلات این مرکز برای بازدیدکنندگان و غرفه‌داران، رفته‌رفته این نمایشگاه را به یکی از مهم‌ترین برندهای نمایشگاهی کتاب در دنیا مبدل کرده است.

این نمایشگاه که قدمت برگزاری آن به سال 1949 می‌رسد، به‌طور متوسط هرساله بیش از 7 هزار ناشر از 100 کشور دنیا را در خود شرکت داده و امکانات بازدید بیش از  286 هزار نفر را از خود فراهم می‌کند.

مهمان ویژه سال 2016

از ویژگی‌های این نمایشگاه در دوره پیش‌روی آن انتخاب یکی از ایالت‌های کشور هلند به‌عنوان میهمان ویژه آن است. ایالت فلاندر هلند به‌عنوان میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، دارای مردمی هلندی‌زبان است که در نیمه شمالی کشور بلژیک زندگی می‌کنند. این منطقه از اروپا در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت به‌دلیل بازار جوان کتاب و نیز جذابیت‌های ناشی از فضای جوان فرهنگی خود توانسته به‌عنوان میهمان ویژه نمایشگاه فرانکفورت خود را ارایه و معرفی کند و در لوای کتاب به معرفی سایر بخش‌ها و قابلیت‌های فرهنگی خود بپردازد.

چه‌کسانی به فرانکفورت می‌روند

شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در چهار دسته تقسیم می‌شوند. نخست ناشران و فعالان نشر که در این دوره شامل7 هزارو  7 ناشر از 111 کشور دنیا می‌شود.بخش دوم از حاضران در این نمایشگاه را آژانس‌های ادبی شکل می‌دهند که فعالیت اصلی آن‌ها تلاش برای تبادل رایت کتاب است. در این دوره 300 آژانس ادبی برای این منظور در نمایشگاه حضور خواهند داشت.سومین بخش از مخاطبان این نمایشگاه را باید بازدیدکنندگان از آن دانست. برآوردها حاکی از حضور بیش از 27 هزار نفر در این عنوان در نمایشگاه امسال است.بخش چهارم از بازدیدکنندگان این نمایشگاه نیز به اهالی رسانه اختصاص یافته که امسال بالغ بر هزارنفر را شامل خواهد شد.

ایران در نمایشگاه فرانکفورت 2016

ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال جاری در قالب دو غرفه حضور خواهد داشت. ایران در هر دو نشر بزرگسال و کودک و نوجوان غرفه خود تحت‌عنوان «غرفه ملی ایران» در این نمایشگاه حاضر خواهد بود و فضایی معادل 228 مترمربع را برای معرفی نشر ایران در اختیار خواهد داشت.

در غرفه بزرگسال ایران که امسال در سالن شماره 5 نمایشگاه فرانکفورت برپا خواهد شد، 11 ناشر و 5 تشکل صنفی نشر به‌همراه یک آژانس ادبی حضور خواهند داشت. مؤسسات نشر شمع و مه، خانه هنرمندان، نگاه، کتاب الکترونیک ایران، سفیر اردهال، ثالث،پیدایش، هرمس، ققنوس، و عصر گویش درکنار آژانس ادبی پل و نشریه printed in iran  حاضران در این بخش را شکل می‌دهند.

همچنین فهرستی از منتخب آثار منتشرشده در ایران از طریق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تهیه شده و در قالب یک کاتالوگ به معرفی تولیدات نشر ایران خواهد پرداخت. جدای از این، مجمع ناشران دفاع مقدس، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، انجمن زنان ناشر و انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی نیز در سال جاری بخشی از حاضران در این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.در بخش کودک و نوجوان نیز مدیریت اجرایی برنامه‌های نشر ایران در این دوره به انجمن نویسندگان کودک و نوجوان واگذار شده و غرفه مخصوص ایران در این بخش در سالن 3 با حضور ناشرانی چون مؤسسه خراسان، ویدا، امیرکبیر، نشر قلم، براق و انتشارات فنی ایران برپا می‌شود.درکنار این مسأله مؤسسه انتشارات علمی و فرهنگی، نظر و شباویز نیز به‌صورت مستقل در قالب غرفه‌هایی در این رویداد حضور خواهند داشت.

رایزنی فرهنگی ایران در فرانکفورت نیز در سال جاری به‌همراه سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین برنامه‌های ویژه‌ای را در غرفه ایران در نمایشگاه تدارک دیده است.اما ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت میزبان میهمانان ویژه‌ای نیز در این نمایشگاه خواهد بود که از جمله آن‌ها می‌توان به مصطفی رحماندوست، فریدون عموزاده‌خلیلی، شهریار عباسی، فرهاد حسن‌زاده و... اشاره کرد. در بخش میهمانان خارجی نیز می‌توان به ایریس رادیش نویسنده و منتقد آلمانی، کاترینا مولر استاد دانشگاه توبینگن و... اشاره کرد.امسال همچنین برنامه ویژه‌ای با عنوان روز ایران نیز در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار خواهد شد که هدف از برگزاری آن، معرفی فرهنگ و هنر ایران به مخاطبان این نمایشگاه بوده و مراسم افتتاحیه آن با حضور سفیر ایران در کشور آلمان برگزار خواهد شد.همچنین مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در تدارک سفر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره از نمایشگاه نیز هست که تا زمان تنطیم این گزارش، هنوز نهایی و قطعی نشده است.ایران در مدت حضور خود در این نمایشگاه، برنامه‌های متعددی برای معرفی صنعت نشر ایران و موضوعات قابل‌توجه در تولیدات ناشران ایران برای مخاطبان این نمایشگاه تدارک دیده و درکنار آن با برگزاری چند مراسم رونمایی کتاب نیز سعی در معرفی نمونه‌های عملی در این زمینه دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.