قدس آنلاین - ساری - حسین احمدی: معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب کشور، منابع مالی اختصاص داده شده به طرح های تامین آب در مازندران را ناکافی خواند و گفت: باید تلاش کنیم علاوه بر منابع داخلی از محل فاینانس به این طرحها کمک شود.

طرح های تامین آب از محل فاینانس حمایت می شوند

علی اکبر شفیعی در بازدید از طرح های چالوس، هراز، البرز، کسیلیان و زارم رود این طرحها را برای تامین آب کشاورزی و شرب مردم مازندران بسیار مهم و نقش آنها را در سامانه تامین و انتقال آب از غرب استان به سمت شرق را کلیدی ارزیابی کرد .

وی با بیان اینکه در سامانه تامین و انتقال آب باید تمام مصارف آبی مورد نیاز در برنامه ریزی منابع آب مورد توجه قرار گیرد گفت: مطالعات انجام شده در این بخش کافی نیست و نیاز به بازنگری دارد و این مهم باید در دستور کار جلسات مشترک شرکت مدیریت منابع آب ایران، مشاور طرح و شرکت آب منطقه ای مازندران قرار گیرد.

معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب کشور تاکید کرد: در برخی از دشت های استان به دلیل محدودیت منابع آب امکان کشت های آب طلب همچون برنج وجود نداشته و باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا بهره برداران مطابق با الگوی کشت تعیین شده، اقدام کنند.

شفیعی بر تسریع در ساخت طرح های یاد شده از جمله عملیاتی شدن سدهای زارم رود و کسیلیان تاکید کرد و خواستار رفع مشکلات اجرایی و مالی پروژه ها و انجام مهندسی ارزش مجدد در برخی از طرح ها از جمله کانال انتقال آب چالوس شد.

همچنین مدیر عامل آب منطقه ای مازندران به کمبودها و چالش های منابع آب استان از جمله خشک فصلی، محدودیت برداشت آب زیرزمینی و سیلاب های مکرر اشاره و بر ضرورت و تسریع در ساخت سدهای مخزنی مورد نیاز از جمله کسیلیان و زارم رود به عنوان دو طرح مهم که مطالعات آنها به اتمام رسیده است، تاکید نمود.

یخکشی افزود: تا کنون 400 میلیون مترمکعب از آب های سطحی استان در پشت سدها تنظیم و مدیریت شد و درنظر داریم حدود 5 / 3 متر مکعب از آن که معادل حدود 80 میلیون متر مکعب  می باشد را با طرح های آبرسانی م به شرب اختصاص دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با احداث سدهای در دست اجرا و مطالعه، این رقم به  1800 میلیون مترمکعب که نیاز واقعی استان است برسد که در افق مذکور 30 متر مکعب آن برای شرب در نظر گرفته شده و مابقی به کشاورزی و صنعت و خدمات اختصاص خواهد یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.