بیرجند-قدس آنلاین: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه آمادگی داریم در هر مجتمعی که فضای فیزیکی در اختیار ما قرار گیرد هزینه های جاری را پرداخت کرده تا کتابخانه‌های استان جان دوباره بگیرندگفت: یک میلیارد تومان اعتبار برای شاداب سازی کتابخانه‌های استان نیاز است.

یک میلیارد تومان برای شاداب سازی کتابخانه‌های خراسان جنوبی اعتبار نیاز است

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، محمدرضا رضایی در اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون سربازان ما در حوزه دفاعی و مرزها به وظیفه خود به خوبی عمل کردند اظهار داشت: ما باید به عنوان سربازان حوزه فرهنگی از فرهنگ کتاب و کتابخوانی دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه دشمن در حوزه فرهنگ به مراتب از ما جلوتر است گفت: امسال با پیگیریهای انجام شده، ۳ میلیارد و ۸۲ میلیون تومان اعتبار از تملک داراییهای استان دریافت شده است که این رقم ۲۸۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه دشمن در حوزه فرهنگ به مراتب از ما جلوتر است افزود: مهمترین مکانها حوزه کتابخانه‌ها است که توجهی به آن نشده است.

وی با اشاره به اینکه پایه و اساس کتابخانه‌ها انجمنها هستند بیان کرد: یکی از ارکان مهم کتابخانه‌ها انجمنهای کتابخانه‌ها است که در سراسر کشور وجود دارد و فعالیتهایی که انجمنها انجام می‌دهند در سطح استان بسیار تأثیرگذار است.

اختصاص 234 میلیون تومان  به کتابخانه‌های استان از سهم نیم درصدی شهرداری ها

رضایی تصریح کرد: اصول اساسی منابع مالی کتابخانه‌ها وابسته  به درآمد شهرداری است و شهرداریها موظفند نیم درصد از درآمد خود را به کتابخانه‌ها اختصاص دهند که این موضوع نیز باعث غفلت شده است و درصدی که باید داده شود به کتابخانه‌ها داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 93، بیش از 306 میلیون تومان از شهرداری دریافت شد خاطرنشان کرد: این میزان در 6 ماهه نخست امسال به 234 میلیون تومان رسید که اگر در 6 ماهه دوم این میزان اختصاص یابد رشد خوبی خواهد داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت کنونی کتابخانه‌های استان به لحاظ فضای سرانه یادآور شد: همچنین در پایان سال 93 میزان اعتبار از تملک داراییهای استان یک میلیارد و 300 میلیون تومان سهم این نهاد بوده است که در سال گذشته این رقم به 2 میلیارد و 175 میلیون تومان افزایش یافت.

رضایی اظهار داشت: با پیگیریهای انجام شده در سال جاری، 3 میلیارد و 82 میلیون تومان دریافت شده است که این رقم 280 درصد رشد داشته است.

وی افزود:در حوزه تفاهم نامه با خیرین نیز با بنیاد قلم چی و بنیاد برکت در مجموع یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار داده شده است.

معضل اساسی در مرکز استان مشکل در ساخت کتابخانه مرکزی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی معضل اساسی در مرکز استان را مشکل در کتابخانه مرکزی عنوان کرد و گفت: احداث کتابخانه مرکزی بیرجند جزو پروژه‌های ملی است زیرا مصوبه مجلس را گرفته است.

رضایی معضل دیگر را کتابخانه قاین و فروس عنوان کرد و افزود: در کتابخانه فردوس با بنیاد قلم چی رایزنیهایی انجام شده است که اعتباراتی اخذ شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم تمام کتابخانه‌های استان را شاداب سازی کنیم شاید یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشیم بیان کرد: آمادگی داریم در هر مجتمعی که فضای فیزیکی در اختیار ما قرار گیرد هزینه جاری را پرداخت کنیم تا کتابخانه‌های استان جان دوباره بگیرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بحث کتابخانه‌های حوزه روستایی  180 درصد افزایش وجود داشته است تصریح کرد: برای ساخت 8 کتابخانه در روستا در مجموع 150 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

رضایی با بیان اینکه 8 باب کتابخانه در روستاهای استان در حال افتتاح است گفت: خراسان جنوبی در زمینه‌های فرهنگی جزو استانهای برتر است و همچنین جایگاه استان با تعداد اعضا نسبت به جمعیت مقام دوم کشوری است.

مسئول امور انجمنهای کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: در سال 94 به لحاظ جایگاه استان در بین استانهای دیگر جایگاه خوبی داشته است و در سال 95 نیز وضعیت روبه رشد است.

مهدی نیازی با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه تشکیل جلسات در سال 93، 19 و در سال 94 به رتبه 5 ارتقا یافته است تصریح کرد: همچنین رتبه استان در سال 93 در زمینه کیفیت رتبه 30 بوده  است که در سال 94 این رتبه به 21 رسیده است.

اننتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.