در روز پایانی رقابتهای مقدماتی جام جهانی فوتبال در منطقه آسیا کام قدرت های سنتی شرقی شیرین شد ولی صدرنشینی همچنان در اختیار مدعیان غرب قاره کهن است.

در روز پایانی دور رفت مقدماتی جام جهانی چه گذشت/ بررسی گروه‌های A و B + جدول

به گزارش قدس آنلاین، دور رفت مرحله مقدماتی رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در حالی در منطقه آسیا به پایان رسید که تیم های ملی ایران و عربستان جایگاه خود را در صدر جدول دو گروه A و B حفظ کردند با این حال نتایج دلخواه را در پنجمین مسابقه کسب نکردند.

در گروه A این مسابقات تیم ملی ایران در سرمبان مالزی به مصاف سوریه رفت و در دیداری عجیب به تساوی بدون گل دست یافت. سوریه که دیدارهای خانگی خود را در مالزی برگزار می کند به خوبی از وضعیت نامناسب زمین و شرایط جوی سرمبان اطلاع داشت و به آنچه می خواست دست یافت.

اگرچه مسئولان فوتبال ایران و بخصوص کادر فنی از روزهای قبل نسبت به آنچه که انتظارشان را می کشید هشدار داده بودند و درخواست تغییر مکان دیدار را داشتند اما AFC زیر بار این ماجرا نرفت و تیم ایران در زمین باتلاقی ورزشگاه عبدالرحمن بالاجبار زیر توپ زد.

حتی در زمینی که دو پاس متوالی در آن نمیشد رد و بدل کرد تیم ایران در نیمه دوم توسط قوچان نژاد به گل هم رسید ولی داور به اشتباه این گل را آفساید اعلام کرد تا این شانس هم از ایران گرفته شود. کی روش سرمربی تیم ایران از اینکه دو امتیاز حیاتی در این مسابقه از دست رفت بسیار شاکی بود و در نشست خبری این عصبانیت را نشان داد.

اگر ایران این بازی را می برد اکنون ۱۳ امتیازی می شد و فاصله ۳ امتیازی خود را با کره جنوبی حفظ می کرد اما این تساوی بدموقع فاصله دو تیم را در بالای جدول به یک امتیاز کاهش داد تا بار دیگر حساسیت بر جدول گروه A حاکم شود.

در این گروه کره جنوبی و ازبکستان بازی حساسی را در استادیوم جام جهانی شهر سئول برگزار کردند که در نهایت چشم بادامی ها ۲ بر یک برنده شدند. نیمه اول این بازی را ازبکستان با یک گل برنده شد ولی در نیمه دوم تیم کره فشار را زیاد کرد و دو بار توسط نام تائه هی (۶۷) و کوجا چئول (۸۵) دروازه لوبانف را گشود تا کره بازی باخته را برنده شود و به ۳ امتیاز ارزشمند دست یابد.

تساوی در این بازی بهترین نتیجه برای ایران می توانست باشد اما در دقیقه ۸۵ شرایط کاملا تغییر کرد. حالا کره جنوبی به امتیاز ۱۰ رسیده و این یعنی یک امتیاز تا رسیدن به ایران. ازبکستان همه که شکست را پذیرا شد در امتیاز نهم باقی ماند و در رده سوم قرار گرفت. ازبکها خوشحال هستند که ایران متوقف شد تا در فاصله ۲ امتیازی کشورمان قرار گیرند.

اتفاق ویژه در این گروه در روز پایانی دور رفت به حضور مارچلو لیپی روی نیمکت تیم ملی چین باز می گردد. سرمربی مشهور ایتالیایی که در سال ۲۰۰۶ این تیم را قهرمان جام جهانی کرد به امید نجات چینی ها گرانترین قرارداد مربیان جهان را منعقد کرد ولی نتوانست شروع خوبی با آنها داشته باشد.

چین برابر قطر چند ملیتی هر چه زد به در بسته خورد تا امیدهای این دو تیم همچنان برای راه یابی به جام جهانی بسیار اندک باشد. با این تساوی بدون گل، قطر و چین به ترتیب با ۴ و ۲ امتیاز در این گروه چهارم و پنجم هستند.

در گروه B این رقابتها مهمترین بازی را تیم های ژاپن و عربستان در استادیوم جام جهانی شهر سایتاما برگزار کردند. ژاپن که چشم به صدرنشینی داشت در این بازی مزد بازی برتر خود را گرفت و ۲ بر یک پیروز شد. گل نخست ژاپن که در آخرین دقیقه نیمه نخست روی یک ضربه پنالتی به ثمر رسید اعتراض فراوان عربستانی ها را بدنبال داشت. نکته جالب اینکه تیم گل تیم عربستان هم در شرایطی مشکوک در لحظات پایانی بازی به ثمر رسید. ژاپن هرچند در امتیاز ۱۰ با سعودی ها برابر شد ولی نتوانست صدرنشین شود.

تساوی تایلند و استرالیا را می توان حادثه بزرگ بازی های این گروه دانست. شاید از قبل کمتر شانسی برای کسب امتیاز توسط تیم تایلند مقابل کانگوروها تصور می رفت اما در ورزشگاه راجامانگالا داور سه بار به علامت ضربه پنالتی در سوت خود دمید که یک بار آن برای تایلندی ها بود و در دو مرتبه دیگر یدیناک پشت توپ ایستاد و هر بار دروازه میزبان را گشود.

استرالیا بعد از توقف در این بازی شانس صدرنشینی را از دست داد و با ۹ امتیاز در رده سوم قرار گرفت. جالب اینکه تایلند نخستین امتیاز خود را در این رقابتها کسب می کرد.

امارات و عراق هم در ورزشگاه محمد بن زاید به مصاف یکدیگر رفتند. برای عراقی ها کسب پیروزی در این بازی بسیار حیاتی بود تا به بالانشینان نزدیک شود اما این اتفاق رخ نداد و امارات با دو گل برنده شد تا مثل استرالیا ۹ امتیازی شده و در رده چهارم بایستد. عراق با ۳ امتیاز تیم چهارم گروه است و از شانس بسیار کمی برای صعود برخوردار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.