گروه «اقتصاد» قدس آنلاین/ نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: زعفران دارای ۱۶متولی مختلف است که هر کدام ادعا دارند این محصول مربوط به دستگاه و نهاد آنها است ولی برای رشد و رونق آن ، بدون هیچ گونه دغدغه جدی ، فعالیت خاصی را انجام نمی دهند.

 زعفران محصولی با چندین متولی است

غلامرضا میری در ادامه به قدس آنلاین گفت: متاسفانه بیش از ۱۲سال است که طرح جامع زعفران در دولت های مختلف بلاتکلیف مانده است و با اینکه مصوبه آن در کمیسیون کشاورزی مجلس قبلی تصویب و حتی در دولت قبل نیز تایید و تصویب شد ، ولی تاکنون برای تحقق آن هیچ گونه اعتبار و ردیف بودجه ای در نظر گرفته نشده است.
رئیس اتحادیه صادر گنندگان زعفران ایران افزود: در شرایط کنونی نیز جلسات مختلفی با نمایندگان مجلس برای تحقق و اجرایی کردن طرح جامع زعفران داشته ایم تا این محصول به قیمت واقعی خود در بازار دست پیدا کند ولی متاسفانه تاکنون به نتیجه ای در این زمینه دست پیدا نکرده ایم.
میری با بیان این نکته که نوسانات قیمت زعفران به سود خریداران خارجی و به ضرر کشاورزان داخلی است ، افزود: به منظور حمایت از زعفران ، باید برنامه ریزی صریح و قاطع در بخش دولتی و خصوصی در این زمینه صورت بگیرد تا با کاهش حضور دلالان فرصت طلب در بازار این محصول پر درآمد ، سود و منفعت حاصل از قیمت واقعی آن به خود کشاورزان برگردد.
وی تصریح کرد: تمرکز بر زعفران نباید منحصر به فروش سنتی آن در بازار باشد بلکه باید با توجه بیشتر به موضوع تحقیق و توسعه ، خلاقیت و ایده پردازی درباره این محصول و فرآوری آن و ایجاد محصولات جانبی از آن نیز برنامه ریزی نمود.
میری در پایان افزود: سیاست گذاری صحیح و اصولی درباره این محصول استراتژیک باعث افزایش ارزآوری ، اشتغال زایی ، حفظ و تداوم جامعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت آنها و کاهش حاشیه نشینی در شهرها می گردد. امسال طبق برآوردها 450 تن محصول زعفران خواهیم داشت ، از طرفی
قیمت زعفران از بیست روز گذشته بیش از 20 درصد افزایش داشته است و هم‌اکنون هم قیمت زعفران در بازار ساعتی تغییر می‌کند و قابل پیش بینی نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.