یزد - سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان گفت: آسیاب وزیر یکی از زیباترین آسیاب های یزد می باشد وبا مرمت این بنا، جانی دوباره می گیرد .

آسیاب وزیر در یزد جانی دوباره می گیرد

به گزارش قدس آنلاین، محمود ادیبان اظهارداشت: آسیاب وزیر که در دل بافت تاریخی در محله کوشک نو شهر یزد قرار دارد که  فاصله بسیار اندکی از بناهای تاریخی چون دروازه کوشک نو و برج و باروی شهر یزد و  خانه لاریها و زندان اسکندر و .... دارد.

وی  آسیاب وزیر را گنجی پنهان در دل شهر تاریخی یزد خواند که همچنان شاهرگ حیاتی بافت تاریخی و مهمترین قنات یزد از قلب آن می گذرد و آنرا به تپش وامی دارد.

ادیبان تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با توجه به اهمیت این بنای تاریخی اقدام به مرمت و بازسازی آن کرده است.

وی در خصوص مرمت این بنا افزود: مرمت های انجام شده در آسیاب وزیر شامل احیا و بازسازی ورودی آسیاب، بیرون آوردن آوار، مرمت راه آب و آواربرداری و مرمت تنوره آسیاب بوده است و این روند همچنان ادامه دارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در خصوص قنات این آسیاب تاریخی گفت: آب مورد نیاز جهت آسیاب وزیر از قنات تاریخی زارچ تامین می شود که این قنات به همراه تمام سازه های آبی متصل و هم پیوند به قنات زارچ به ثبت جهانی رسیده است.

وی آسیاب وزیر را از نظر جاذبه تاریخی و گردشگری بسیار با ارزش و اهمیت خواند و ابراز امید واری کرد که با بازدید گردشگران داخلی و خارجی، این بنای ارزشمند تاریخی به جهانیان معرفی خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.