بجنورد- برپایی نهمین نمایشگاه کتاب فرصت مغتنمی برای تمامی دوستداران اعم از کتاب خوان تا کتابدار و ناشر است تا در این محفل از مشکلات هم بگویند و مسیر را برای اتصال به یکدیگر هموار سازند درد گفته هایی که حاکی از نامهربانی های فراوان در حق یار مهربان دارد.

یار مهربان اسیر نامهربانی شده است

قدس آنلاین- نادیا یزدانی: نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خراسان شمالی بعد از دو سال وقفه، امسال با بیش از ۳۳۰ ناشر از استان های مختلف کشور در مصلی امام خمینی (ره) بجنورد برگزار شد که از این تعداد ۱۳ ناشر متلعق به ناشران استان است.

این نمایشگاه در قالب ۱۸۰غرفه و ۳۷ هزار عنوان کتاب در حوزه های مختلف کودک و نوجوان، ادبیات، حقوق، کشاورزی، کمک درسی، دانشگاهی و پزشکی برای علاقمندان برگزار شد.

همچنین در این نمایشگاه۳۵۰ میلیون تومان بن الکتریکی خرید کتاب اختصاص داده شده و کتاب ها نیز با ٣٠ درصد تخفیف ، ٢٠ درصد در قالب یارانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ١٠ درصد از سوی ناشران، ارائه شده است.

در این میان بر آن شدیم گفتگویی با تعدادی از این ناشران در رابطه با هدف و انگیزه شان از وارد شدن به این حرفه داشته باشیم.

یکی از ناشران بجنوردی که در نهمین نمایشگاه کتاب حضور دارد درخصوص مشکلات ناشران می گوید: سامانه توزیع کتاب در خراسان شمالی خصوصا در فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان بسیار آشفته است.

کیوان مرتضوی اظهار می دارد: بی سامانی توزیع کتاب به گونه ای است که افراد خارج از صنف به خرید کلی کتاب از تهران و توزیع آن در کتابخانه ها و مدارس خراسان شمالی اقدام می کنند.

وی می افزاید: از سوی دیگر ناشران معتبر کشور، ارسال کتاب به کتابفروشی های استان ها را تنها در ازای خرید گسترده چندین عنوان کتاب انجام می دهند و کتابفروشان ناچارند در کنار یک یا دو عنوان کتاب مورد نیاز، چندین اثر دیگر ناشر را نیز خریداری کنند.

مسئول غرفه انتشارات تخته سیاه نیز درخصوص مشکلات ناشران می گوید: برگزاری نمایشگاه استانی کتاب در رکود فعالیت کتابفروشی های خراسان شمالی در حوزه های غیردرسی بی تاثیر نیست.

سعید محمدی همچنین ادامه می دهد: قیمت عرضه کتابهای عمومی بالا است بنابراین مخاطبان ترجیح می دهند به جای خرید از کتابفروشی های استان، در انتظار برپایی نمایشگاه بمانند تا با استفاده از تخفیف اعمال شده، کتابها را با بهایی ارزانتر تهیه کنند.

وی می افزاید: این در حالی است که نمایشگاه های استانی کتاب اغلب ناشر محورند و مخاطب در مواجهه با ترجمه ها و ویرایشهای مختلف از یک کتاب، با مشکل روبه رو می شود.

وی به مشکلات مالی صنف کتابفروشان اشاره می کند و می گوید: کتابهای غیردرسی مشتری کمتری دارند و سرمایه گذاری بر این آثار به سود کتابفروشان نیست.

کپی کردن کتاب

ناشر دیگری می گوید: یکی از عمده ترین مشکل ناشران، کپی کردن کتاب ها است که زحمت چندین ساله ی یک ناشر را از بین می برد بطوری که اغلب ناشران از این بسیار گلایه مند هستند.

حسن حاتمی به نبود پول در چرخه بازار اشاره می کند و می افزاید:ناشران در برخی از زمینه ها با مشکل مالی مواجعه هستند و نمی توانند بنا به نیاز مخاطب کتابی بنویسند.

وی در ادامه همچنین از نبود امکانات رفاهی در این نمایشگاه گلایه می کنند و می گوید:نبود وسیله نقلیه برای رفت و آمد و نبود مکانی از قبل تعیین شده برای اسکان از مهم ترین مشکلاتی است که در نهمین نمایشگاه کتاب وجود دارد.

وی از مسولان خواست تا در زمینه برگزاری نمایشگاهای بعدی امکانات لازم را برای ناشران و غرفه داران فراهم کنند و بیشتر از قبل در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از ناشران حمایت کنند.

وی ادامه می دهد:وجود چنین نمایشگاهی فرصتی است تا ناشران نقطعه ضعف خود را پیدا کنند و در نوشتن کتاب تجربه کسب کنند تا در سال های بعد با مشکلات کمتری مواجع شوند.

مسئول انتشارات دٌر قلم نیز با اشاره به فعالیت هشت ساله خود در حوزه کتاب، خاطرنشان می کند: حدود دو سال است که این انتشاراتی راه اندازی شده است.

رضا زاده از چاپ ۵۰ عنوان کتاب در این مدت خبر می دهد و می افزاید: علاقه شدید به حوزه فرهنگ و کتاب تنها دلیل وارد شدن به این حرفه بود.

وی با بیان اینکه کتاب باعث رشد فرهنگ جامعه می شود، اظهار می دارد: باید برای ارتقای علم و آگاهی به سراغ کتاب برویم تا باعث پیشرفت و تعالی جامعه شود.

رضا زاده با اشاره به مطلوب نبودن بازار کتاب، می گوید: این امر باعث شده تا تیراژ کتاب ها ازهزار جلد هم کاهش یابد.

وی خواستار حمایت از ناشران و نویسندگان با اعطای تسهیلات کم بهره شد.

مسئول غرفه کاج نیز می گوید: استقبال شهروندان از این نمایشگاه بسیار خوب است ولی متاسفانه بسیاری از خانواده ها که به نمایشگاه مراجعه می کنند تمایلی به خرید کتاب ندارند و تنها جنبه بازید از نمایشگاه را دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.