رئیس ائمه جمعه سراسر کشور گفت: هنر رسانه‌های عمومی، هنر ممبر و تریبون‌ها و میزهای خطابه این است که الگوهای جامع و مناسب را ارائه دهد؛ اگر نتوانیم برای نسل جوان الگوهای پر جاذبه معرفی کنیم جوانان به سراغ سایر الگوها از آن طرف مرزها می‌روند.

هنر ممبر و میزهای خطابه، ارائه الگوهای جامع و مناسب به جوانان است

  به گزارش «قدس آنلاین»،  مراسم نکوداشت آیت‌الله وحیدی گلپایگانی در هجدهمین نشست ستارگان محراب شب گذشته (چهارشنبه ۱ دیماه) با حضور حجت‌الاسلام سید رضا تقوی و سایر علاقه‌مندان به این عالم بزرگوار در مسجد انصار الحجه برگزار شد.

حجت‌الاسلام تقوی در ابتدای این مراسم با اشاره به فلسفه تشکیل این مجالس به عنوان نکوداشت، گفت: چنین کاری مبنای قرآنی دارد و قرآن کریم در آیات متعددش به ما می‌گوید چهره‌های خدمتگذار و از انسان‌های ارزشی تجلیل به عمل آورید.

وی عنوان کرد: تجلیل از چهره‌های خدمتگذار وظیفه اسلامی ما است. در جوامع بشری همیشه انسان‌هایی وجود داشتند که دارای استعدادهای برتر بوده و خدماتی را در طول تاریخ حیاتشان انجام داده‌اند، تحولات اجتماعی مدیون همین شخصیت‌ها است.

رئیس ائمه جمعه سراسر کشور اظهارداشت: اگر تاریخ تمدن‌ها را مطالعه کنیم، تمدن‌سازی به دست انسان‌های اندیشمند و متفکر بزرگ انجام می‌شود که توانسته‌اند با متمرکز کردن نیروهای پراکنده جامعه از توانایی‌های آن برای پیشرفت جامعه بهره بگیرند.

وی تصریح کرد: شخصیت‌هایی می‌توانند روی جامعه اثرگذار باشند که و عموم افراد را به سوی مطلوب روانه کنند که از معمول جامعه یک سر و گردن بالاتر باشد؛ شخصیتی مانند امام راحل (ره). ایشان یک توانایی‌ها و ویژگی‌های خاصی داشتند و آن توانایی‌ها و استعداد اجتماعی باعث جذب دل‌ها شد و از این مملکت آمریکایی زده در طول دوران طاغوت تبدیل به یک آتش‌نشان شد و آنها را به فریاد علیه نظام طاغوتی نشاند.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه انسان همواره نیاز به الگو دارد، گفت: یک عده دنبال الگوهای ورزشی، عده‌ای دنبال الگوهای هنری و عده‌ای هم به دنبال الگوهای نظامی و شجاعان میدان رزم می‌روند. در واقع هرکس به تناسب خودش در زندگی الگو انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: هنر رسانه‌های عمومی، هنر ممبر و تریبون‌ها و میزهای خطابه این است که الگوهای جامع و مناسب را ارائه دهد؛ اگر نتوانیم برای نسل جوان الگوهای پر جاذبه معرفی کنیم جوانان به سراغ سایر الگوها از آن طرف مرزها می‌روند. امروز فضای مجازی و ماهواره‌ها سعی دارند در نسل جوان ما اثرگذار بوده و الگوهایی از جنس دیگر به آنها معرفی کنند.

حجت‌الاسلام تقوی تصریح کرد: مردم تحت تاثیر فرمانروایان و مدیران جامعه هستند؛ تاثیرگذاری آنها در نسل جوان جامعه از پدران آنها بیشتر است. کسی که مسئول می‌شود حق ندارد بگوید دلم می‌خواهد، هر اصطلاحی را به کار ببرد و در واقع سبک لباس پوشیدن و عملکرد او، الگو می‌شود. این مسئله از دیدگاه تربیتی و اداره کنندگان جامعه نقش مهمی در هدایت و تربیت جامعه دارد.

وی خاطرنشان کرد: تحولات اجتماعی را شخصیت‌های برتر به وجود می‌آورند و جامعه را نیز همین شخصیت‌ها با رفتارشان تربیت می‌کنند لذا ما وظیفه داریم یک شخصیت‌های نورانی، جامع و برتر را به جامعه معرفی کنیم. آنها کسانی هستند که خود ساخته‌اند و می‌توانند جامعه را به سوی تحول پیش ببرند.

وی یادآور شد: کسی که می‌خواهد جامعه را به دنبال خود بکشاند باید خودش مربی باشد. قرآن کریم در سوره مبارکه «مریم» به پیامبر (ص) می‌فرمایند: شخصیت‌های ارزشی را معرفی کن. بنابراین شهداء، ایثارگران و جانبازان نباید فراموش شوند، اینها تاریخ‌ساز و تحول آفرین هستند و مدام باید با تاکیدات قرآنی نام و ذکر آنها را داشته باشیم.

رئیس ائمه جمعه سراسر کشور شکرگذاری را از دیگر فلسفه‌های تشکیل مراسم نکوداشت در سایه یک مقام عالم برشمرد و گفت: وظیفه داریم شکرگذار نعمت‌های الهی از جمله نعمت سلامتی، فرزندان خوب، نعمت امنیت، حکومت اسلامی رهبر فرزانه و شجاع و بیدار باشیم.

وی ابراز داشت: شکرگذاری و تقدیر از انسانهای خدمتگذار بستر را فراهم می‌کند که شاکر نعمت‌های الهی باشیم، امام رضا (ع) در این خصوص می‌فرمایند «من لم یشکرالمخلوق لم یشکر الخالق» کسی که شاکر خدمتگذارش نباشد نمی‌تواند شاکر خداوند باشد.

وی گفت: تجلیل از یک سلسله ارزش ها را نیز می‌توان فلسفه دیگر برپایی مراسم نکوداشت برای یک مقام عالم دانست. این مجلس نه تنها برای تجلیل از شخصیت آیت‌الله وحیدی گلپایگانی است بلکه ما بدینوسیله از علم تجلیل می‌کنیم چرا که ایشان یک عالم است و تجلیل از عالم و علم، نشانه رشد جامعه است و بیان می‌کند علم‌دوست هستیم و عالم را نیز دوست داریم که این جامعه، جامعه‌ای اصیل و آگاه و در مسیر رشد خواهد بود.

رئیس ائمه جمعه کشور تصریح کرد: در برابر تهاجم فرهنگی غرب، سنگر ما مسجد است و محتوای برنامه‌های ما انتظار منجی، عاشورا و اعتقادات دینی است؛ با کنسرت نمی‌توان به مواجهه تهاجم فرهنگ غرب برویم، ما مخالف برنامه‌های شرعی نیستیم اما جامعه ما ثابت کرده است تنها فرهنگی که می‌تواند در برابر غرب بایستد فرهنگ عاشورا و این فرهنگ به عزت داده و می‌دهد.

حجت‌الاسلام تقوی گفت: روضه‌های خانگی، هیأت مذهبی و مداحی‌های صحیح را تقویت کنید؛ اینها بنیه‌های فرهنگی ما هستند و این مجالس روحیه عزت‌منشانه و هیهات من‌ الذله را تقویت می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.