رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های لازم برای جذب حداکثری دانشجویان بین‌المللی در داخل کشور فراهم نشده است، گفت: تامین فضا برای اسکان این دانشجویان، راه‌اندازی مراکز آموزش زبان فارسی، ارائه تصویر مثبت از جمهوری اسلامی ایران و راه‌اندازی مراکز کنسولی در دانشگاه‌ها از جمله اقداماتی است که باید برای جذب حداکثری دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های داخل کشور انجام شود.

برنامه‌ وزارت علوم برای جذب حداکثری دانشجویان خارجی

 به گزارش «قدس آنلاین»،  دکتر مجتبی صدیقی با اعلام این مطلب اظهار کرد: با توجه به فرصت‌های زیاد دانشگاه‌های داخل برای جذب دانشجویان خارجی، بخش مهمی از سیاست آموزش عالی حضور دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه‌ها اختصاص دارد. سیاست کلی وزارت علوم در سال جاری نیز جذب هرچه بیشتر دانشجویان خارجی در کشور است به طوری که در حال حاضر حدود ۲۲ هزار دانشجوی خارجی در داخل کشور مشغول تحصیل هستند و تلاش داریم تا با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم این میزان  را افزایش دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: حضور دانشجویان خارجی در داخل کشور نیازمند یکسری زیرساخت‌ها و بسترهای لازم است که ارائه تصویر مثبت از جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی یکی از این زیرساخت‌ها به شمار می‌رود. اگر چه این وضعیت به خصوص برای دانشجویانی که شرایط و ویژگی‌های فرهنگی مشابه‌ای با کشور ما دارند و از نظر فرهنگی تعامل بیشتری با یکدیگر داریم بهبود یافته است و این دانشجویان علاقه بیشتری برای حضور در دانشگاه‌های داخلی دارند.

رئیس سازمان امور دانشجویان معرفی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی را از دیگر زیرساخت‌های لازم برای جذب حداکثری دانشجویان خارجی دانست و گفت: معرفی آموزش عالی در عرصه‌های بین‌المللی باید در دو سطح آموزش عالی و دانشگاه‌ها انجام بگیرد که خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه‌ها در سایت‌های خود توانمندی‌ها و پتانسیل‌های خود را به زبان‌های مختلف به‌خصوص انگلیسی معرفی کرده‌اند تا دانشجویان خارجی اطلاع بیشتری از این توانمندی‌ها داشته باشند.

وی همچنین بر لزوم تامین اسکان یا خوابگاه برای دانشجویان خارجی تاکید کرد و افزود: متاسفانه هنوز زیرساخت‌های لازم برای اسکان دانشجویان غیرایرانی در کشور فراهم نشده است اگرچه در این زمینه باید یکسری فرهنگ‌سازی‌های لازم در فضای عمومی کشور صورت بگیرد. اما دانشگاه‌ها باید خودشان در جهت تامین خوابگاه برای دانشجویان غیرایرانی تلاش کنند.

دکتر صدیقی ادامه داد: توسعه مراکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌ها از دیگر زیرساخت‌های لازم برای حضور حداکثری دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور است. با توجه به اینکه دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های داخل به زبان فارسی تحصیل می‌کنند بنابراین راه‌اندازی این مراکز در دانشگاه‌هایی که تعداد بیشتری دانشجوی خارجی جذب کردند لازم و ضروری است. در حال حاضر تعداد مراکز آموزش زبان فارسی از پنج به هشت رسیده است و هر دانشگاهی که (بجز دانشگاه‌های رتبه یک که مجوز راه‌اندازی این مراکز را دارند) درخواست راه‌اندازی این مرکز را به وزارت علوم ارسال کنند درخواست آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: بیشترین دانشجویان خارجی مشغول تحصیل در دانشگاه‌های داخل کشور از کشورهای اطراف یعنی سوریه، عراق، افغانستان، لبنان و کشورهای مشابه هستند اگر چه از کشورهای اروپایی و غربی نیز علاقه زیادی برای تحصیل در رشته‌های زبان ادبیات فارسی، اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی وجود دارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: تسهیلات بیشتری برای کارهای کنسولی و ویزایی دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است تا دانشجویانی که درخواست تحصیل در دانشگاه‌های داخل را دارند با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته است بتوانند امور مربوط به ورود و خروج، پذیرش و جذب را در دفاتر مستقر در دانشگاه ها انجام دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.