مشهد- معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خراسان رضوی بر ضرورت استفاده از ظرفیت اهداکنندگان زائر در ایام خاص در مشهد تاکید و اظهار کرد: وجود یک پایگاه اهدای خون در اطراف حرم کافی نیست و نامناسب بودن موقعیت مکانی آن استقبال مردم را در پی نداشته است.

وجود یک پایگاه انتقال خون در اطراف حرم کافی نیست/سیر نزولی مراجعات مردم به پایگاه های اهدا خون

به گزارش قدس آنلاین، علی حسنی ظهر سه شنبه در نشست خبری در محل پایگاه انتقال خون امام رضا(ع) اظهار کرد: با توجه به اینکه مشهد قطب گردشگری سلامت است درصد قابل توجهی از خدمات درمانی استان‌های هم‌جوار نیز در مشهد انجام می‌شود.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به شرایط ناپایدار جوی، آلودگی هوا و مشغله‌های مردم میزان مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون سیر نزولی داشته، اما در چند روز اخیر و مخصوصا ده روز گذشته با تلاش همکاران، اطلاع‌رسانی و همت مردم میزان ذخایر خونی روبه‌ افزایش است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخیره خونی استان قابل قبول است، اظهار کرد: سطح قابل قبول به سطحی گفته می‌شود که اگر نیازمان با توجه به میزان اهداکنندگان و توزیع خون و فرآورده‌های خونی در میان مراکز درمانی به سطحی بالاتر از نیازهای روزمره برسد تا چهار روز بتوانیم پاسخگوی مراکز درمانی باشیم.

وی تصریح کرد: اگر مردم میزان مراجعه مستمر به پایگاه‌های انتقال خون را مخصوصا تا انتهای سال برنامه‌ریزی نکنند و تعداد اهداکنندگان کاهش یابد احتمال کاهش نسبت ذخایر خونی بالاست و شاید در پاسخگویی به نیازهای روزمره مراکز درمانی با مشکل مواجه ‌شویم.

حسنی خاطرنشان کرد: روزانه پنج پایگاه ثابت در شهر مشهد فعال هستند که در نوبت صبح ارائه خدمت می‌کنند، دو پایگاه نیز در نوبت عصر پذیرای اهداکنندگان خون است اگرچه یک تیم موقت نیز داریم، اما در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود دو تیم سیار در مراکزی نظیر اماکن مذهبی، ادارات، مراکز خرید و ... که اعلام آمادگی کنند می‌توانند فعال شوند.

وی عنوان کرد: برای مصرف فرآورده‌های خونی محدودیت زمانی وجود دارد که پس از این زمان نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده‌ای داشته باشیم به همین دلیل باید مراجعه مردم برای اهدای خون به صورت مستمر انجام شود و نمی‌توانیم در یک مقطع زمانی خاص مانند مناسبت‌ها از مراجعه‌کنندگان زیادی خون دریافت کنیم.

وی در خصوص شرایط عمومی اهداکنندگان خون، اظهار کرد: سن فرد باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال و برای اهداکنندگان مستمر تا ۶۵ سال باشد و فرد باید دارای وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم را داشته باشد.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون استان افزود: مردان به دلیل شرایط فیزیولوژیکی چهار بار در سال و زنان سه بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند، داشتن سلامت عمومی، جسمی و روانی یکی دیگر از شرایط اهدای خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.