بجنورد- مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی گفت:عمده ترین مشکل بهزیستی استان کمبود اعتبارات در حوزه توان بخشی است که جوابگوی نیاز های این حوزه نیست.

اعتبارات حوزه توان بخشی جوابگوی نیاز های مددجویان نیست

اسماعیل قربانی با حضور در دفتر سرپرستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، با بیان اینکه نگهداری از معلولین در این حوزه هزینه ی زیادی دارد اظهار داشت: متاسفانه بهزیستی استان با کمبود اعتبار در این حوزه مواجه است.

وی از خیرین خواست همان طور که در حوزه های دیگر فعال هستند در حوزه توان بخشی نیز ورود پیدا کرده و از معلولین نیازمند حمایت کنند تا کمی از مشکلات این حوزه مرتفع شود.

وی افزود: بهزیستی خراسان شمالی با هدف ایجاد رفاه اجتماعی و حمایت از نیازمندان با ۱۸۹حوزه تخصصی و حمایتی در عرصه های اجتماعی فعالیت انجام می دهد.

۱۷ هزار و ۴۰۰ معلول تحت پوشش

قربانی یاد آور شد:۱۷هزارو ۴۰۰معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که از ۳۹مرکز غیر دولتی و خصوصی در زمینه نگهداری از سالمندان و معلولین جسمی وذهنی خدمات دریافت می کنند.

وی آموزش روزانه به معلولین، حرفه آموزی، یارانه به معلولان خیلی شدید، پرداخت هزینه های دانشجویی معلولین و وسایل کمک توان بخشی را از فعالیت های این اداره کل عنوان کرد.

وی با اشاره به طرح غربالگری برای دختران ۱۵ تا ۲۵ سال نیز گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون به دو هزار نفر خدمات مشاوره توسط این نهاد ارائه شده است.

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی همچنین با اشاره به اینکه طی سال جاری به سه هزار۵۰۰ زوج،  مشاوره ژنتیک داده شده افزود: طرح غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج از سال آینده اجباری شده و زوجین باید پیش از ازدواج آموزش های لازم را کسب کنند.

وی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از معلول زایی برشمرد و اظهار داشت: در کشور ۳۵ هزار کودک معلول ناشی از عدم آگاهی به دنیا آمده اند که بار سنگینی برای خانواده و جامعه در بر دارد.

وی همچنین ادامه داد: طرح غربالگری شنوایی و بینایی هرساله در آبان ماه برگزار می شود که در سال جاری پوشش ۹۰ درصدی این طرح انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگری درمان و اعتیاد ۱۳کمپ، ۶۳کلینیک درمانی، سه مرکز شلتر وسه مرکز دی آی سی وجود دارد خاطر نشان کرد: در مرکز شیلتر معتادین از ساعت ۷شب تا ۷صبح خدماتی همچون لباس، غذای گرم و استحمام دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه در مرکز دی آی سی معتادین پر خطری وجود دارد که نمی توانند ترک کنند، افزود: در این مرکز وسایل پیشگیری سرنگ، صابون، شامپو و مشاوره داده می شود تا از بیماری های هپاتیت و ایدز جلوگیری شود.

قربانی در ادامه به فعالیت ۲۲ مهدکودک در حوزه اجتماعی در سطح استان وجود دارد گفت: برای افرادی که هزینه ثبت نام در مهدکودک را ندارد، نصف هزینه توسط بهزیستی پرداخت می شود تا با توزیه یک وعده غذای گرم بین این کودکان، از سوء تغذیه آنان جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: در حوزه شبه خانواده در استان ۱۵مرکز بد سرپرست  وجود دارد که از این تعداد ۱۴ مرکز هیئت امنایی و یک مرکز دولتی شیر خوارگاه شیروان هستند که در مراکز هیت امنایی، دختران و پسران را تا سن ۱۸سالگی پذیرش می کنند.

وی اظهار داشت: در طرح واگذاری فرزند به خانواده های نابارور نیز، سالانه در استان ۴۰کودک به فرزند خواندگی داده می شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی در حوزه آسیب های اجتماعی نیز گفت: یک مرکز مداخله اورژانس اجتماعی ، ماشین سیار و خط تلفن ۱۲۳پایگاه خدمات اجتماعی وجود دارد که هدف از تشکیل این حوزه کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی است.

وی همچنین ادامه داد: افراد متقاضی طلاق، خشونت های همسر آزاری،کودک آزاری، افرادی که اقدام به خودکشی می کنند در این حوزه مشاوره روانشناسی داده می شود تا در خوابگاه زنان مجموعه خانه امن پذیرش شوند.

وی افزود:در این مرکز بعد از ۲۱روز زنان یا به زندگی خود بازگشته یا به مراکز خانه ی سلامت که برای افراد بالای ۱۸سال است انتقال میابند.

قربانی همچنین در ادامه تعداد دانشجویان این نهاد را ۸۰۰ دانشجو عنوان کرد و افزود:  از این تعداد ۳۹۵ دانشجو معلول هستند.

وی ادامه داد: سعی داریم برای اشتغال معلولین تعاملات این اداره کل با استانداری بیشتر کنیم تا حق مددجویان پایمال نشود.

وی در خصوص مسکن مهر خانواده های دو معلولی نیز اظهار داشت:۲۹۴ واحد با تفاهم نامه ای که بین راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز بسته شده است، ۲۱۰واحد مسکونی برای این خانواده ها در حال ساخت است که در حال حاضر این واحد ها ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی همچنین در خصوص پدر و دختری که ۲۰ سال در یک گاوداری کوچک، در یک چار دیواری مخروبه با فقر و نداری زندگی می کنند نیز گفت: در حال حاضر از این خانواده آزمایش هایی گرفته شده است که پس از نتیجه آزمایش بنا داریم این پدر و دختر را به مراکز نگهداری بهزیستی منتقل کنیم تا مدتی در آنجا بستری شوند.

قربانی ادامه داد: بعد از اینکه وضعیت جسمی و روحی این خانواده به حالت عادی برگردد، وارد اجتماع خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.