شماری از فعالان در ایالت کالیفرنیا که بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا خواهان جدایی این ایالت از ایالات متحده شده بودند، مجوز جمع‌آوری امضا را برای به رأی گذاشتن این طرح دریافت کرده‌اند.

صدور مجوز اولیه برای جدایی کالیفرنیا از ایالات متحده

به گزارش "قدس آنلاین" از پرس تی وی، الکس پادیلا، مسوول امور انتخابات ایالت کالیفرنیا، پنج‌شنبه به حامیان طرح موسوم به کالگزیت اجازه داد برای جمع‌آوری تقریباً ۶۰۰ هزار امضای لازم برای برگزاری همه‌پرسی در نوامبر ۲۰۱۸ دست به کار شوند.

حامیان این طرح باید تا ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد ۱۳۹۶) ۵۸۵ هزار و ۴۰۷ امضا را که معادل هشت درصد از رأی‌دهندگان ثبت نام کردۀ کالیفرنیاست، جمع‌آوری کنند.

دفتر پادیلا در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت برگزاری همه‌پرسی و رأی موافق مردم به این طرح، بندهای موجود در قانون اساسی ایالت کالیفرنیا که بر اساس آن «کالیفرنیا بخشی جدا نشدنی از ایالات متحده بوده و اینکه قانون اساسی ایالات متحده، قانون اصلی کشور است» لغو خواهد شد.

رأی‌دهندگان سپس در همه‌پرسی دیگری که در سال ۲۰۱۹ برگزار می‌شود، دربارۀ تشکیل یک کشور مجزا تصمیم‌گیری می‌کنند.

پادیلا خاطرنشان کرد جدایی‌ کامل از ایالات متحده غیرعملی به نظر می‌رسد زیرا تبعات گسترده‌ای را برای این ایالت به همراه خواهد داشت و احتمالاً با چالش‌های حقوقی مواجه خواهد شد.

مسئول امور انتخابات ایالت کالیفرنیا متذکر شد: «با فرض اینکه کالیفرنیا واقعاً به یک کشور مستقل تبدیل شود، این ایالت و دولت‌های محلی آن، با تبعات گسترده ولی نامشخص بودجه‌ای مواجه خواهند شد.»

وی ادامه داد برگزاری همه‌پرسی و انتخابات مربوط به این اقدام «ده‌ها میلیون دلار» هزینه در بر دارد.

حامیان کالگزیت با بیان اینکه کالیفرنیا با دیگر ایالت‌های امریکا یکسان نیست و می‌تواند به تنهایی پیشرفت کند، خواهان کسب استقلال هستند.

در پایگاه اطلاع‌رسانی حامیان کالگزیت آمده است: «از دیدگاه ما، ایالات متحده امریکا مظهر چیزهای زیادی است که با ارزش‌های مردم کالیفرنیا در تعارض هستند و ایالت ماندن ما بدان معناست که کالفرنیا به دیگر ایالت‌ها یارانه پرداخت خواهد کرد و این مسئله به ضرر ما و ضرر کودکان ماست.»

بسیاری از مردم کالیفرنیا بعد از موفقیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به فکر استقلال از امریکا افتاده‌اند.

منبع: شفقنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.