۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 497620

عوامل متعددی استراتژیک و داخلی انگلستان را در یک حالت ضعف قرار داده است که مهمترین آنها تحرکات مخالفان و تهدید «بهاری» است که ادامه کار ترزا مای در مقام نخست وزیری این کشور را دشوار نموده و از سویی دیگر طرح«بریکست» را نیز تهدید می کند.

قدس آنلاین - روزنامه لبنانی الاخبار به قلم سعید محمد در این باره می نویسد: نخست وزیر انگلیس به سلسله سفرهای دن کیشوتی خود برای اداره امور این دولت و نیز پیامدهای مساله مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا ادامه می دهد. و در همین راستا، پس از نشست با ترامپ، آمریکا را به سمت ترکیه، هم پیمان احتمالی آینده خود ترک می کند.

به نظر می رسد پیام استراتژیکی که مای تلاش می کند با سفرهای خود به هند، خلیج، و ایالات متحده و حالا ترکیه، ارسال کند، آن است که انگلیس در صورت درگرفتن یک جنگ تجاری با اتحادیه اروپا، می تواند کشورهای دیگری را جایگزین شرکای تجاری سابق خود در ناتو کند.

اما هنوز این مساله شایسته نام«استراتژی» نیست؛ چرا که اقتصاد انگلستان به شدت متشنج بوده و در سطوح ساختاری و اساسی خود با اتحادیه اروپا درگیر است؛ بویژه در زمینه های تکنولوژی پیشرفته، تولیدات مالی و خدمات، این اتحادیه بزرگترین شریک انگلیس محسوب می شود. این در حالی است که شرکای جایگزین احتمالی، حجم اندکی از تبادلات تجاری این کشور را تشکیل می دهند. از این رو عملا جایگزین کردن هر شریکی به جای ناتو، حداقل در شرایط کنونی برای انگلیس غیر ممکن است.

شتاب مای برای سفر به آمریکا، بعنوان نخستین مسئول خارجی در دوره ریاست جمهوری جدید، به معنای موضع ضعیف او و تلاشش برای جلب حمایت ترامپ است. به طور کلی، گذشته از کمرنگ شدن جایگاه و قدرت انگلیس در سطح سیاست و اقتصاد جهانی، این دولت با چالشهای داخلی عدیده سیاسی، پارلمانی، اقتصادی و اجتماعی مواجه است؛ آنچه که هر لحظه امکان دارد به سقوط کامل حکومت محافظه کاران در انگلیس منجر شود.

در سایه این فضاهای شکسپیری حاکم بر لندن، دولت مای در آستانه یک بهار سیاسی داغ قرار دارد و از یک سو توطئه های انقلابیون پشت درهای بسته و از سوی دیگر تحرکات مردمی برنامه ریزی شده، دو قربانی احتمالی خواهد داشت؛ منصب نخست وزیری مای و طرح بریکست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.