شهرکرد- رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهرنگ گفت: سل یکی از مهمترین بیماری های عفونی و مشترک بین انسان و دام است که در اکثر نقاط دنیا شایع می باشد.

تست سل نسبت به سال گذشته افزایش ۸۰ درصدی داشته است

به گزارش قدس آنلاین، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهرنگ صبح یکشنبه گفت: این بیماری تقریبا تمام اندام های بدن را درگیر می کند، تشخیص بیماری از روی نشانه های بالینی در دام زنده مشکل است چون عمر اقتصادی دام نسبتاً کوتاه بوده و بیماری مزمن است.

خسرو خسروی نشانه هایی از قبیل لاغری، کاهش وزن، سرفه و کاهش مقدار شیر از علایم بیماری عنوان کرد و گفت: تنگی نفس و دیگر علائم پنومونی با شدت نیز در ابتلای ریوی وجود دارد.

وی افزود: در مراحل نهایی بیماری، لاغری مفرط و اختلال تنفسی حاد ممکن است اتفاق افتد. بعلاوه سل به اشکال رحمی، ورم پستان سلی نیز ممکن است دیده شود. در انسان معمولاً این بیماری ریه ها را مبتلا می سازد ولی در یک سوم موارد سایر اعضای بدن نیز درگیر میشوند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهرنگ عنوان کرد: در ایران، طرح ریشه کنی بیماری سل گاوی از سال های گذشته در قالب دستورالعمل های ریشه کنی سل گاوی به مورد اجرا گذاشته شده است که برای تشخیص آلودگی سل گاوی استفاده میشود و خوشبختانه تا کنون موردی از بیماری سل در شهرستان مشاهده نشده است.

خسروی از دامداران خواست با رعایت اقدامات بهداشتی از قبیل عدم خرید و فروش گاو، همکاری جهت اعزام گاو آلوده به کشتارگاه در طی مدت تعیین شده، قرنطینه نمودن کامل دام یا دام های مشکوک بطور جداگانه از گله، ضد عفونی بهار بندها، جایگاه ها و لوازم، جمع آوری کود و فضولات و سوزاندن آنها در فواصل زمانی کوتاه، احداث حوضچه ضد عفونی مناسب، می توان در پیشگیری از شیوع بیماری اقدام کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهرنگ گفت: در همین راستا شبکه دامپزشکی شهرستان کوهرنگ اقداماتی از جمله برگزاری دوره های آموزشی بیماری های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری سل جهت آموزش و آشنایی بیشتر دامداران نسبت به این بیماری برگزار کرده است و انجام تست توبرکولین برای ۱۰۰ راس گاو در حالی که در سال گذشته این تعداد برای ۲۱  راس انجام گرفته و نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ در صد افزایش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.