یک مقام عراقی شنبه (۹ بهمن) از کشف گاز خردل و موشک‌های زمین به زمین روسی در انبارهای داعش در شرق موصل خبر داده است.

کشف انبارسلاح‌های شیمیایی داعش در موصل

به گزارش"قدس آنلاین"، نیروهای عراقی در پی آزادسازی دانشگاه موصل در اواخر دی دریافتند آزمایشگاه‌های شیمی این دانشگاه به آزمایشگاه‌های موقت ساخت تسلیحات شیمیایی تبدیل شده بودند.

حیدر فاضل از افسران نیروهای ویژۀ عراق افزود مقام‌های فرانسوی هفتۀ جاری مواد شیمیایی به‌دست‌آمده در موصل را آزمایش و وجود گاز خردل را تأیید کردند.

فاضل دربارۀ حجم یا قدرت این مادۀ شیمیایی سخن نگفت اما سربازان عراقی توانسته بودند حدود ۱۰ دقیقه بدون اینکه نشانه‌ای از علائم قرار گرفتن در معرض این مادۀ شیمیایی از خود نشان دهند از این محل بازدید کنند.

null

وی افزود: «ما می‌دانیم که آن‌ها (تروریست‌های داعش) از این محل برای آزمایش تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کردند.»

فاضل تأکید کرد به نظر وی این تأسیسات در خرابه‌های نینوا واقع در حدود ۲ کیلومتری رود دجله ایجادشده بود اما برای پنهان ماندن از چشم مردم موصل که ممکن بود به نیروهای عراقی و ائتلاف تحت رهبری امریکا اطلاع‌رسانی کنند از این منطقۀ پرازدحام منتقل‌شده بود.

نیروهای عراقی یک مخزن حاوی گاز خردل و انباری را که بیش از دوازده قبضه راکت زمین به زمین دارای نوشته‌هایی به زبان روسی در آن قرار داشت، به خبرنگاران نشان دادند.

null

فاضل افزود نوع راکت‌های کشف‌شده در این محل نشان می‌دهد گروه تروریستی داعش تلاش می‌کرد گاز شیمیایی خردل را در این سلاح‌ها به کار بگیرد.

وی افزود این تأسیسات تا یک یا ۲ هفتۀ گذشته توسط داعشی‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، هفته گذشته آزادی کامل شرق موصل را رسماً اعلام و آن را هدیه‌ای به تمام عراقی‌ها توصیف کرد.

عملیات آزادسازی دومین شهر بزرگ عراق از ۲۶ مهر ۱۳۹۵ با شرکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه کُرد، آغاز شد.

تروریست‌های داعش در ژوئن ۲۰۱۴ (بهار ۱۳۹۳) به عراق حمله و مناطقی در شمال و غرب این کشور ازجمله موصل، مرکز استان نینوا را اشغال کردند.

موشک

 

 

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.