نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که امکان ایجاد محدودیت برای تردد پراید در جاده های کشور وجود ندارد اما باید استانداردها و ایمنی این خودرو را افزایش داد تا کم کم بتوان تولید آن را متوقف کرد.

پراید قاتلِ محبوب/ بودن یا نبودن مساله اینست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خانه ملت، دیگر در حال تبدیل شدن به نوستالوژی برای جوانان دهه شصتی است و آن هاهنوز به یاد دارند روزهای اولی را که از ابتدای دهه هفتاد چشم شان به جمال پراید روشن شد. خودرویی که در ابتدا و به سرعت تبدیل به خودروی بسیاری از خانواده های ایرانی شد و البته نوع هاچ بک (بدون صندوق) آن به شدت در میان جوانان عشق ماشین پر طرفدار شد.

کم کم و در دهه هشتاد و پس از مونتاژ این خودرو وارداتی از کره در داخل ، اتنقادها نسبت به آن بالاگرفت و امروز در دهه نود صحبت از فرارسیدن زمان خداحافظی با این اتوموبیل به دلیل نا ایمن بودن است.

هر چند که به نظر می رسد تنوع خودرویی در کشور اعم از داخلی و خارجی پراید را از چشم  بعضی از افراد جامعه انداخته است؛اما "پراید" هنوز هم برای بسیاری از اقشار متوسط به پائین جامعه همه دارایی آن ها به شمار می رود.

این در حالی است که مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه تا پایان امسال ساینا اتومات و خودرو ۲۱۲ وارد بازار می‌شود، گفته است که محصولات گروه ایکس ۲۰۰ (ساینا، اس پی ۱۰۰ و اس پی زیرو) به عنوان جایگزین خودرو پراید در نظر گرفته شده‌اند که با پراید ۲۰ درصد تفاوت قیمت دارند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد بازار داخلی خودرو کشور پراید است، با بیان اینکه محصولات جدید برای جایگزینی پراید را طراحی کردیم، افزود: در حال حاضر نه تنها تقاضا برای خرید پراید در بازار کم نشده است، بلکه امسال تقاضا نسبت به سال گذشته نزدیک به ۸ درصد افزایش پیدا کرده است و این موضوع نشان می‌دهد این محصول مورد اقبال مردم است.تلاش می‌کنیم پراید را ارتقا دهیم، اما در عین حال محصولات جایگزین را نیز طراحی کردیم و به محض اینکه تقاضا به سوی محصولات جدید باشد به صورت جایگزین عمل خواهیم کرد.وی تصریح کرد: تقاضای بازار اجازه نمی‌دهد که پراید را به صورت کامل جمع کنیم و برای تولید قطعات نیز ما تا ۱۰ سال تعهد داریم.

جمالی افزود: اگر تقاضایی در بازار وجود داشته باشد هیچ بنگاه اقتصادی بزرگی نمی‌تواند آن را متوقف کند و در حال حاضر تقاضای خوبی برای پراید وجود دارد که دلیل آن قیمت، تامین قطعات و خدمات آسان برای پراید است.عده‌ای به این خودرو به عنوان ماشین سفری نگاه می‌کنند در حالی که بسیاری از خانواده‌های ایرانی استفاده اقتصادی از این خودرو می‌کنند.

همجنین محمدرضا فیاض، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است تولید خودوری پراید تا زمانی که جایگزین مناسبی برای آنها پیدا نشود ادامه خواهد یافت.فیاض افزود: این خودرو استاندارد لازم را دارد و مردم نیز مایل به استفاده از آن هستند؛ بنابراین درست نیست تا زمانی که جایگزینی برای آن پیدا نکرده ایم، مردم را از مصرف آن محروم نماییم.

این درحالی است که رئیس پلیس راهور درباره اظهارات اخیر رئیس پژوهشگاه استاندارد مبنی براینکه خودروی پراید برای تردد در معابر جاده‌ای و خارج از شهرطراحی نشده است،گفت:هیچ موضوعی ازسوی سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت،معدن و تجارت مبنی براینکه خودروی پراید فقط می‌تواند؛ داخل شهر تردد کند به ما اعلام نشده است.

در همین حال؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه دلیل تقاضای مردم برای خرید پراید عدم وجود گزینه ای دیگر برای انتخاب است، تاکید کردند: خودروی پراید باید در مدت زمان مشخصی با خودروی دیگری هم قیمت با پراید جایگزین شود.

مشروح این گفت و گوها را در زیر بخوانید:

محمدرضا منصوری

منصوری:خط تولید پراید باید متوقف شود

محمدرضا منصوری بااشاره به اظهارات مدیرعامل سایپا درخصوص تولید "پراید" و استقبال مردم از این خودرو، گفت:زمانی که رقابتی وجود ندارد و مشتریان برای خرید یک شبه خودرو در صف بایستند،خط تولید پراید همچنان ادامه می یابد و مردم مجبور به خرید این خودروهای بی کیفیت هستند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مضرات اقتصادی مخاطره جان و سلامتی افراد چندین برابر منافع خودروهای تولیدی است،افزود:ثمره تولید خودروهای بی کیفیت،حیف و میل اموال عمومی است، خودروسازان اگر به تولیدات خود اطمینان دارند،یکی از این تولیدات را در مناطق آزاد همانند کیش به فروش برسانند،چرا در تمام منطقه آزاد کیش یک خودروی ساخت داخل وجود ندارد.

اگر مشکلات خودروسازی رفع نشود،روز به روز برمعضلات کشور افزوده می شود

منصوری با اشاره به اینکه رقابت سبب رشد درکشور و در تمامی بخش ها می شود،ادامه داد:تازمانی که در خودروسازی ها رقابتی ایجاد نشده و حق انتخابی برای مشتریان وجود نداشته باشد،کیفیت خودروهای داخلی افزایش نمی یابد.

وی با بیان اینکه به مرور زمان کیفیت و تکنولوژی خودروهای دنیا افزایش می یابد،یادآورشد:گاهی برخی افراد مجبور هستند که برای حمل و نقل از خودروهای بی کیفیت استفاده کنند،تاچه زمانی مردم باید هزینه سوءمدیریت ها در دوران های مختلف را پرداخت کنند،تا زمانی که مشکلات خودروسازی رفع نشود،روز به روز بر معضلات کشور افزوده می شود.

می توان با مشارکت خارجی ها و انتقال تکنولوژی به داخل خودروهای با کیفیت تولید کرد

این نماینده مردم درمجلس دهم،افزود:می توان با مشارکت خارجی ها و انتقال تکنولوژی به داخل خودروهای باکیفیت تولید کرد و خودروهای بی کیفیتی همانند "پراید" را از خط تولید خارج کرد.

برنامه ششم توسعه حاشیه امن مدیران خودرویی را برداشت

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه برنامه ششم توسعه حاشیه امن خودروسازان و مدیران آن را از بین برد،تصریح کرد:هر تصادفی که انجام شود،مدیرعامل خودروسازی ها باید در دادگاه ها پاسخگو باشند،لذا خودروسازان باید کیفیت خودروهای تولیدی خود را افزایش دهند و خودروی"پراید" از خط تولید خارج شود.
 

اسدی در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه ملت

اسدی کرم: ممنوعیت تردد جاده ای برای خودروی پراید اعمال شود 

علی اسدی کرم با اشاره به اظهارات مدیرعامل سایپا درباره ادامه تولید پراید تا زمانی که مردم از آن استقبال می کنند گفت:از آنجاکه خودروی پراید قیمت کمتری نسبت به سایر خودروها دارد و تردد با آن نیز راحت تر بوده،به طور طبیعی است که استقبال مردم نیز از آن بیشتر باشد.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به شرایط خروج از تحریم ها و نتیجه برجام که می تواند رشد اقتصادی را رقم بزند و تحرک جدیدی در همه بخش های کشور ایجاد کند،به نظر می رسد صنایع خودروسازی درکشور نیز باید به سمت و سویی حرکت کند که خودروی تولیدی آن امنیت کامل را برای راننده و سرنشین آن تامین کند.

وی تصریح کرد:باید به سمتی حرکت کرد که خودروهایی همچون پراید یا به طور کامل ایمن سازی شود یا کم کم آن را از خط تولید خارج کرد؛چراکه مهم این است که این خودرو با توجه به شرایط جاده ای کشور به گونه ای تقویت شود که امنیت را برای مسافران تامین کند.

وی با اشاره به اینکه در صنایع خودروسازی استقبال شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری دراین بخش و انتقال تکنولوژی زیاد است،افزود: در شرایط فعلی برای انواع و اقسام خودروها با مدل های مختلف سرمایه گذاری می شود بنابراین بهتراست فکری برای جایگزینی پراید با خودرویی دیگر برداریم.

جان انسان ها مهم تر از پائین بودن قیمت خودرو است

اسدی کرم درخصوص امکان اعمال ممنوعیت سفر و تردد در جاده برای پراید  خاطرنشان کرد:اگر آمار و ارقامی نیروی انتظامی نشان می دهد که اکثر تصادفات جاده ای با خودروی پراید صورت می گیرد،نباید جان انسان ها را به دلیل پائین بودن قیمت این خودرو در معرض خطر قرار دهیم.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:چه اشکالی دارد که اگر این خودرو جان افراد را تهدید می کند،تردد جاده ای آن ممنوع شده و مردم با وسائل نقلیه عمومی مسافرت کنند و اگر آمار نگران کننده ای از تصادف با خودروی پراید وجود دارد؛همین امروز می توان برای تردد این خودرو در جاده ممنوعیت ایجاد کرد و تنها در داخل شهرها بتوان از آن استفاده کرد.

حسینی کیا در بازدید از  غرفه خبرگزاری خانه ملت


 حسینی کیا:خودروسازان تراز امنیت مسافران را تامین کنند

سیدجواد حسینی کیا با اشاره به اظهارات مدیرعامل سایپا درخصوص تولید پراید و استقبال مردم از این خودرو، گفت:یکی از ایرادات در صنعت خودروسازی کشور این است که سهامداران هیئت مدیره را مشخص می کنند و هیئت مدیره ها سهامدار هستند و فقط به مسایل اقتصادی توجه می کنند و به آرامش و امنیت مسافران توجه نمی کنند.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه خودروسازان باید خودروهایی تولید کنند که توان رقابت با مشابه خارجی داشته باشد، افزود:خودروسازان باید امنیت و آرامش مسافران را با تولید خودروهای مناسب تامین کنند،اگر خودروهای خارجی وارد کشور شوند،ارزان قیمت تر و باکیفیت تر هستند.

سهامداران خودروسازی نباید با جان مردم بازی کنند

حسینی کیا ادامه داد:ازآنجا که برای واردات تعرفه های گمرکی بالایی در نظر گرفته شده، عرصه رقابت پذیری حذف و دست خودروسازهای داخلی باز شده است.

وی با بیان اینکه سهامداران خودروسازی نباید با جان مردم بازی کنند، یادآور شد:خودروسازان نباید با نگاه اقتصادی و درآمدی به مردم و جانشان نگاه کنند و عرصه فعالیت رقابتی را حذف کنند و این اساس مشکل خودروسازان است.

هرروز از کیفیت خودرو کاسته شده تا منافع اقتصادی خودروسازان حفظ شود

حسینی کیا با اشاره به اینکه هر روز ازکیفیت خودرو کاسته شده تا منافع اقتصادی خودروسازان حفظ شود،افزود:نباید به خودروسازی اقتصادی نگاه کرد،بلکه باید تراز امنیت مسافران تامین شود و متناسب با آن برای خودرو قیمت تعیین شود.

بررسی کیفیت خودروهای داخلی در کمیسیون صنایع

عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:کمیسیون صنایع و معادن جلساتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران خودروسازی داشته و احتمالا در جلسات آینده جلساتی با حضور آنها برای بررسی کیفیت خودروهای داخلی تشکیل می شود.

گرمابی در بازدید از غرفه خبرگزاری خانه ملت


گرمابی:باید به فکر خودروی جایگزین پراید بود

حمیدگرمابی با اشاره به اظهارات مدیرعامل یکی ازشرکت های خودروسازی درخصوص خودروی "پراید" گفت: شاید بتوان گفت که حدود 50 درصد خودروهای کشور پراید هستند، بنابراین ممنوعیت تردد جاده ای این خودرو عملا امکان پذیر نیست و برای مردم مشکلات عدیده ای ایجاد می شود.

قیمت پراید مطابق با بودجه طبقه متوسط است

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شکی نیست که خودروی پراید باید به لحاظ استانداردهای ایمنی بهبود کیفیت پیدا کند،افزود:"پراید" خودرویی است که در حدود قیمتی بودجه طبقه متوسط مردم است،بنابراین راه درست این است که در یک مدت مشخص و غیرقابل تمدید به شرکت های خودروسازی برای جایگزین کردن "پراید" فرصت داده شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی پسابرجام به صورت همکاری مشترک با خودروسازی خارجی می توانند این کار را انجام دهند؛خودرویی ایمن تر با رِنج قیمت متوسط تولید کرده و به بازار عرضه کند که قطعا می تواند از شریک تجاری خود استفاده کرده و خودرو را دریک مدت معقولی بتواند به تولید انبوه برساند.

برای جایگزین کردن پراید به خودروسازی ها فرصت داده شود

گرمابی درپاسخ به این سئوال آیا باید خط تولید پراید را متوقف کرد،افزود: ممکن است در بعضی از قسمت های خودرو بتوانند در کوتاه مدت اصلاح ایجاد کنند؛اما باید خط تولید خودروی جدید را با شریک تجاری جدید تدارک ببینند و بعد از توقف خودروی پراید،خودروی جایگزین با فاصله کمی شروع به کار کند که بازار با مشکل مواجه نشود؛چراکه تقاضا برای خودرویی که ارزان ترین خوردوی کشور است،وجود دارد.

وی تصریح کرد:باید توجه داشته باشیم که در صنعت خودروسازی در دنیا، یک خودرو معمولا بیش از 10 سال دیگر تولید نمی شود و در خصوص خودروی "پراید" باید توجه کرد که این خودرو زمانی متعلق به شرکت "فورد" آمریکا بوده، بعد از آن به شرکت "کیا" در کره رسیده و پس از سال ها به ایران آمده و سال ها است که تولید می شود.

مردم به اندازه کافی از پراید استفاده کرده اند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه به نظر می رسد زمان تولید "پراید" درایران نیز کافی باشد، افزود: تنها برای عدم اخلال در بازار باید در مدت مشخص و معقولی شرکت های خودروسازی خودروی جایگزین را با کمک شریک تجاری خود معرفی کنند تا این خودرو جایگزین پراید شود؛چراکه تولید پراید دیگر بس است و مردم به اندازه کافی از پراید استفاده کرده اند.

رامین نورقلی پور


نورقلی پور: تقاضا برای خرید پراید به دلیل عدم وجود انتخاب گزینه دیگر است

رامین نورقلی پور با اشاره به امکان ایجاد محدودیت جاده ای برای خودروی پراید و توقف خط تولید ای خودرو گفت: ایجاد محدودیت برای تردد خودروی"پراید" در جاده، دردی را دوا نمی کند.

تقاضای مردم به دلیل علاقه به پراید نیست

نماینده مردم کردکوی،بندرترکمن،بندرگز وگمیشان درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تقاضای مردم به دلیل علاقه به خودروی "پراید" نیست؛بلکه تقاضای مردم به دلیل این است که توان خرید خودرویی با قیمت بیشتر از "پراید" را ندارند یا توان خرید آن ها خودروهایی با قیمتی نزدیک به قیمت پراید است.

وی افزود:بسیاری از افرادی که از خودروی "پراید" استفاده می کنند، شاید از اینکه اطمینان کافی نسبت به امنیت آن داشته باشند،رضایت کافی را ندارند علی رغم اینکه زمانی پراید مورد قبول بوده،اما درحال حاضردر مواجهه و رقابت با سایر خودروها،ضعف های بسیاری دارد؛برای استفاده این خودرو در جاده نیز با مشکلاتی روبرو هستیم.

نورقلی پور در پاسخ به این سئوال که آیا "پراید" کره ای که در دهه هفتاد وارد ایران می شد، ایمن تر از نمونه های مونتاژ شده آن در ایران نبود؟ تصریح کرد: مسئله مهم پلت فرم و فیزیک خودرو است و" پراید" اصالتا ماشینی آمریکایی بوده که در دهه های گذشته در اروپا تولید و به کره فروخته شد که درحال حاضر نیز بخش عمده ای از این خودرو درکشور ما تولید می شود.

نباید محصولی را به بازار و مشتری تحمیل کرد

نماینده مردم کردکوی،بندرترکمن،بندرگز وگمیشان درمجلس شورای اسلامی افزود: در مورد انتقاداتی که نسبت به خودروی "پراید" وجود دارد؛تردیدی نیست و کسانی که "پراید" را در ایران تولید می کنند،نیز به این مسئله اعتقاد دارند ولی مسئله عدم وجود گزینه برای انتخاب است که مشتری را وادار می کند که اگر بخواهد خودرویی با قیمت کمتری برای خود اختیار کند،گزینه دیگری جز "پراید" نداشته باشد.

وی با بیان اینکه وظیفه تولید کننده  است که محصولی را به مشتری تحمیل نکند، افزود: این در حالی است که به نظر می رسد خودروی"پراید" به مشتری تحمیل می شود و با وجود احترام به تولیدکنندگان اما تکنولوژی این خودرو متعلق به دهه گذشته است و به درد وضعیت حال حاضر جاده های ما نمی خورد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند که ممکن است کشورهای معدودی در  دنیا خودروهایی با شکل و شمایل و تکنولوژی پائین تری تولید کنند؛ولی مقیاس و معیار ما باید کشورهای هایی باشد که در حال رقابت با آن ها در مسیر توسعه هستیم، بنابراین اعتقاد دارم که ما نباید به بازار و مشتری محصول و کالایی را تحمیل کنیم.
 

محمد عزیزی

عزیزی: ایجاد محدودیت برای تردد خودروی پراید درجاده ممکن نیست

محمد عزیزی بااشاره به امکان ایجاد محدودیت جاده ای برای "پراید" و توقف خط تولید این خودرو گفت: با حجم بالایی که در تولید خودروی "پراید" وجود دارد،بعید است بتوانیم ممنوعیت جاده ای را برای این خودرو اعمال کنیم و بگوییم در شهر رفت و آمد و درجاده تردد نکند.

نماینده مردم ابهر،خرم دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی افزود:هر چند که در خارج از کشور خودروهای دو نفره و برقی که وجود دارد؛صرفا در داخل شهر تردد می کند و بیرون از شهر نمی رود،اما آیا واقعا درکشور ما این امکانات وجود دارد.

پراید خودروی اکثر خانواده های ایرانی است

وی با بیان اینکه برای بسیاری از افراد جامعه ما "پراید" خودروی خانواده آن ها است، افزود: "پراید" خودرویی است که اکثر اقشار متوسط جامعه تمایل به خرید و استفاده از آن دارند و اینکه بگوییم این خودرو به هیچ وجه تولید نشود ،ممکن نیست؛ولی اینکه برای افزایش استانداردها و ایمنی آن سختگیری شود، اقدام مناسبی است.

عزیزی خاطرنشان کرد:رفته رفته باید خودروهای خود را به استانداردهای اروپا نزدیک تر کنیم و الان خودروهایی که در سال های آتی به بازار خواهد آمد؛این روند را طی خواهد کرد و "پراید" نیز اگر استانداردها و ایمنی خود را بالا ببرد، خودروی بدی برای جامعه نیست.

همه تصادفات جاده ای با پراید نیست

وی یادآور شد: سئوال اینجاست اینکه آیا واقعا در تمام تصادفات جاده ای "پراید" مشکل ایجاد کرده است؟آیا اینکه کسی با خودروی دیگری همچون "پژو "چپ کند، برای او مشکل ایجاد نمی شود؟

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:ما باید رعایت امینی توسط راننده را فرهنگ سازی کنیم و اگر رانندگان قانون را رعایت کنند؛آمار تصادفات قطعا کاهش پیدا می کند.چرا برای این همه اتوبوسی که به ته درّه می رود و در یک روز یک مرگ دسته جمعی اتفاق می افتد ،برنامه ریزی نمی کنیم، بنابراین باید ایمنی جاده ها را نیز بالا ببریم./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.