افزایش تدریجی قیمت برخی کالاها طی هفته‌های گذشته با توجه به روند افزایش نرخ ارز در بازار گویای آن است که باید ابزارهای نظارتی قانونی از سوی برخی دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی برای کنترل این تلاطم ارزی که بی شک در تورم نیز اثرگذار است اعمال شود.

پشت پرده برخورد نکردن با مؤسسات مالی غیرمجاز

قدس آنلاین - «آقای سیف شما براساس قانون پولی و بانکی، قانون برنامه و سیاست‌های کلی، مسؤول مدیریت بازار پول، شبکه بانکی و حفظ ارزش پول بانکی هستید، اما در طول ۲ ماه گذشته ارزش پول ملی و به تبع آن ثروت ملی تا ۱۵ درصد کاهش ارزش داشته اما متأسفانه می‌گویید؛ من کاره‌ای نیستم. سپرده‌های بانکی در اختیار رانت خواران به جای تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و شما باز هم می‌گویید؛ من کاره‌ای نیستم».

این بخشی از نطق روز گذشته حسینعلی حاجی دلیگانی در صحن علنی مجلس خطاب به سیف رئیس کل بانک مرکزی است که چندی قبل هم پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مهر تأییدی برآن زده بود.

روند بررسی افزایش تدریجی قیمت برخی کالاها طی هفته‌های گذشته با توجه به روند افزایش نرخ ارز در بازار گویای آن است که باید ابزارهای نظارتی قانونی از سوی برخی دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی برای کنترل این تلاطم ارزی که بی شک در تورم نیز اثرگذار است اعمال شود.

البته به گفته برخی نمایندگان مجلس برهم ریختگی اوضاع مالی وپولی برخی مؤسسات مالی واعتباری غیرمجاز و پروژه‌های بلاتکلیف طی ماه‌های اخیر سد راهی برای عمل به رسالت و وظایف قانونی بانک مرکزی بوده اما این مسأله نمی‌تواند توجیهی برای نداشتن نظارت دقیق و اعمال قدرت قانونی واستفاده از ابزارهای نظارتی در این زمینه شود.

*کاهش ۱۵ درصدی پول ملی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پس از جلسه مجلس در توضیح بیشتر سخنانش در صحن علنی با تشریح علل کاهش ۱۵درصدی ارزش پول ملی طی ۲ماه اخیر به خبرنگار قدس گفت: هم اکنون وضعیت اقتصادی به گونه ای است که از یک سو با رکود و تورم و از سویی نیز با واردات بی‌رویه حتی کالاهای قابل تولید در داخل کشور مواجهیم و توجه نکردن دستگاه‌های ذیربط به این مسایل نیز موجب مشکلات اقتصادی از جمله کاهش ارزش پول ملی شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی کاهش ارزش پول ملی را در شرایط فعلی اقتصادی موجب فشار بر دهک‌های پایین جامعه عنوان کرد و افزود: هم اکنون به غیر از اقشار مرفه جامعه عموم مردم از جمله اقشار متوسط و کم درآمد دخل و خرجشان همخوانی ندارد و باید برای حل این معضل اقدامات جدی صورت گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به این مطلب که بانک مرکزی به عنوان دستگاه ناظر پولی و مالی باید شجاعت وتلاشی جهت حل این مشکلات داشته باشد تصریح کرد: بانک مرکزی ابزارها و توانایی بالقوه و بالفعلی برای نظارت بر بخش پولی ومالی کشور دارد اما تاکنون رسالت خود را در این زمینه به درستی انجام نداده است.

وی اظهارداشت: به عنوان مثال ما می‌گوییم که چرا با فلان مؤسسه غیرمجاز برخورد نمی‌کنید که در جواب می‌گویند فلان آقازاده پشت سر این مؤسسه است و ما جرأت برخورد نداریم!

حاجی دلیگانی افزود: ما هم در پاسخ می‌گوییم که اگر جرأت برخورد نداری چرا در نظام مقدس جمهوری اسلامی پست و سمت گرفته‌ای؟

وی با بیان این که اگر این افراد جرأت برخورد ندارند باید کار را به دیگر مدیران واگذار کنند تا آن‌ها در مقابل این تخلفات بایستند، گفت: در این زمینه مردم گناهی نکرده‌اند که افرادی بیایند و شرکت‌هایی مانند پدیده، پردیسبان وثامن الحجج درست شود وخسارت‌هایی وارد کنند که نداشتن توان برخورد با این گونه تخلفات قابل توجیه نیست.

وی با تأکید بر نظارت جدی بانک مرکزی بر این گونه موارد خاطرنشان کرد: هم اکنون ما از ظرفیت‌های قانونی و اجرایی خوبی در کشور برخوردار هستیم اما رسالت قانونی به درستی انجام نمی شود وعدم کنترل این مسایل وتخلفات همه دست به دست هم داده و منجر به نوسان و خلل در ارزش پول ملی می‌شود.

*ورود مجلس به موضوع کاهش ارزش پول ملی

حاجی دلیگانی همچنین افزایش نرخ ارز طی هفته‌های گذشته در کاهش ارزش پول ملی را بی‌تأثیر ندانست و گفت: اصولاً کاهش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها صورت می‌گیرد که بانک مرکزی باید با ابزارها و قوانین و منابعی که در اختیار دارد در جهت حل این مشکل نیز تلاش کند در غیر این صورت مجلس برای برخورد با این مسأله از ابزارهای قانونی خود استفاده می‌کند.

اظهارات حاجی دلیگانی در حالی بیان می‌شود که چندی قبل نیز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قیمت ارز وکاهش ۱۷درصدی ارزش پول ملی خبرداده بود.

محمدرضا پورابراهیمی معتقد است: باتوجه به اینکه کشور درشرایط رکود اقتصادی قرار دارد و در بازارهای مختلف اقتصادی نرخ بازده مناسب وجود ندارد، با به وجودآمدن التهاب در بازار ارز بلافاصله سوداگری و سفته‌بازی در بازار ارز رونق می‌گیرد؛ بنابراین بانک مرکزی باید موضوع افزایش تقاضای کاذب بازار ارز را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه اگر التهاب‌های بازار ارز کنترل نشود، تمامی زحمات دولت در زمینه مهار رشد نرخ تورم از بین می‌رود افزود: در روزهای اخیر ارزش پول ملی کشور ۱۷ درصد کاهش یافته است؛ بنابراین دولت و بانک مرکزی باید تصمیمات قاطع اتخاذ کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.