بجنورد – زنان به عنوان نان‌آور خانواده و عامل اصلی تربیت فرزندان، نقش بسیار مهمی در چرخه‌ اقتصاد خانواده و جامعه دارند و امروزه تعداد زنان کارآفرین که با قوت وارد عرصه اشتغالزایی شده اند رو به افزایش است در همین راستا برآن شدیم تا با یک بانوی کارآفرین بجنوردی که تاکنون ۸۰۰ شغل برای بانوان شهر خود ایجاد کرده گفتگویی داشته باشیم.

فعل خواستن را با پشتکار صرف کردیم

قدس آنلاین- زهره محمدی: زهرا رضایی می گوید: از سال ۸۴ بعد از مرگ همسرم تصمیم گرفتم علی رغم بی علاقگی به حرفه خیاطی وارد این حرفه شوم تا گذران امور زندگی خود را داشته باشم.

وی اظهار می کند: بعد از اخذ مدرک، فعالیتم را با یک مغازه شخصی شروع کردم ولی بعد از مدت زمان کوتاهی متوجه شدم این کار مرا راضی نمی کند و باید به هدفم بزرگترم که ایجاد اشتغال است برسم.

وی می افزاید: از آنجایی که استان خراسان شمالی محل گذر زائرین امام رضا بود به ذهنم رسید تا چادرهای مسافرتی تولید کنم که با احداث یک کارگاه کوچک و فروش این چادرها در گذرگاههای سطح شهر کارم به خوبی پیش رفت.

رضایی خاطرنشان می کند : سیل سال ۸۷ کارگاه تولیدی ام را به طور کل نابود کرد که با همکاری کمیته امداد و صندوق مهر امام رضا (ع) در آن زمان با دریافت تسهیلات دوباره کارگاه را راه اندازی کردم.

این بانوی کارآفرین بجنوردی تصریح می کند: تا پایان سال۸۷، ۲۰ نفر نیروی کار در کارگاه را به ۴۰ نفر رساندم اما با توجه به اینکه تولید چادر مسافرتی یک کار فصلی بود و مقرون به صرفه نبود تصمیم گرفتم وارد تولید پوشاک شوم و پروانه طرح پشتیبان را اخذ کردم.

وی ادامه می دهد : بعد از تصویب طرح مشاغل خانگی در سالهای گذشته با دریافت تسهیلات از کمیته امداد در قالب این طرح ۵۰ نفر از بانوان بعد از آموزش ، در منازل خود مشغول به کار شدند.

وی می گوید: در حال حاضر ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در ۲۰ کارگاه مشغول فعالیت هستند که ۱۵۰ نفر به طور مستقیم در کارگاهها و مابقی در منازل خود کار می کنند.

رضایی بیان می کند: اولین کسی بودم که تولید چادر مسافرتی و پوشاک را از استانهای دیگر به این استان وارد کردم و هم اکنون بیشترین تولیدات تهران به ویژه در مجتمع تجاری پلاسکو مربوط به خراسان شمالی است.

وی با بیان اینکه حادثه اخیر پلاسکو روند کار در تولیدی های استان راکند کرده بود، می گوید: با توجه به قدرت تولیدی های این مجتمع کار دوباره سرعت گرفت و مردم نگران تولید شب عید نباشند، با وقوع این حادثه فقط ممکن است برخی از افراد سودجو از این حادثه سو استفاده کنند و قیمت اجناس را نزدیک سال جدید افزایش دهند.

رضایی می افزاید: متاسفانه به دلیل عدم استقبال، تمام تولیدات ما از استان خارج می شود در صورتی که ما می توانیم تولیدات خود را در استان با قیمت پایین تر به فروش برسانیم و توزیع کنندگان پوشاک نیز هزینه اضافی برای واردات پوشاک به استانهای دیگر پرداخت نکنند و این سود عاید خود استان شود.

وی خاطرنشان می کند: اگر مکان مناسبی برای تولید و عرضه کارگاههای ما در نظر گرفته شود می توانیم محصولات خود را در استان به فروش برسانیم و در تولید و عرضه پوشاک خودکفا شویم.

وی تصریح می کند: برخی از ادارات استان مانند شهرداری و آموزش و پرورش نیز می توانند با خرید لباس های فرم خود از تولید استان حمایت کنند.

کارآفرین بجنوردی ادامه می دهد: بیشتر زنان شاغل در کارگاهها زنان بی سرپرست و بدسرپرست هستند که از مسئولین خواهشمندیم که در بحث بیمه کسانی که به طور غیرمستقیم در کارگاهها فعالیت می کنند همکاری لازم را داشته باشند.

رضایی می افزاید: در حاشیه شهر بجنورد که بیشتر اقشار آسیب پذیر جامعه زندگی می کنند و شغل نیاز دارند در همین راستا در شهرک تازه تاسیس گلستان شهر، حاجی بیگلر و کلاته محمدعلی پهلوان می توانم با همکاری و حمایت دستگاههای اجرایی تا دو سال آینده دو هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کنم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه کارگاههای تولیدی ما ماهیانه ۱۰ الی ۱۵ نفر نیروی کار نیاز دارد بهزیستی و کمیته امداد که بیشتر با زنان سرپرست خانوار سرو کار دارد، می تواند با معرفی این افراد به کارگاههای تولیدی برای آنها اشتغال ایجاد کند.

وی بیان می کند: طی دو سال گذشته دو فقره وام ۱۵ میلیون تومانی از کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۵۰ میلیون تومان وام از صندوق کارآفرینی امید دریافت کردم.

رضایی در رابطه با برنامه های آینده خود اظهار می دارد: تشکیل شرکت تعاونی بخش تولید پوشاک استان را پیگیری می کنم تا بتوانیم علی رغم فروش تولیدات خود در استان به استان ها و کشورهای همسایه نیز صادرات انجام دهیم.

وی می افزاید: احداث کارخانه با اعضای این شرکت تعاونی و با حمایت دولت یکی دیگر از برنامه هایی است که در نظر دارم در استان طی دو سال آینده اجرایی کنم تادیگر نیازی به برش پارچه از تهران نداشته باشیم.

وی می گوید: با احداث این کارخانه به ازای هر ۱۰۰ نفر ۴۰ نفر به نیروی کار اضافه و برش و بسته بندی یک و نیم برابر افزایش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.