شیخ ابراهیم زکزاکی یکی از چهره های مهم منطقه آفریقاست و در آن منطقه به «خمینی آفریقا» معروف است. علت این نامگذاری میزان تأثیرگذاری این شخصیت شیعی در گسترش فعالیت‌های مسلمانان و ایجاد وحدت امت اسلامی در منطقه است که موجب هراس دشمنان اسلام شده است.

قیام «خمینیون» در قاره سیاه

قدس آنلاین - نه چهره زیبایی دارد و نه نامی پرطمطراق، اما آنچه او را بر تارک اندیشه‌های قاره سیاه و جهان اسلام نشاند، قلب پر از مهر و عطوفت او به تشیع است. چهره سیاه چُرده اش، سرشار از نور ایمان و لبخندی است که نشانه ایمان قلبی اوست. این ویژگی شیخ ابراهیم زکزاکی را در نخستین و آخرین دیدار در مشهد یافتم. مردی با صلابت که آشنایی با امام خمینی(ره) او را مشتاق شیعه ساخت و حالا او خود «خمینی آفریقا» شده و جمعیتی میلیونی را دلباخته فرهنگ علوی و حسینی کرده است.

شیخ گرچه یک سالی می‌شود که در بند ارتش نیجریه گرفتار شده و حسینیه‌اش را به آتش کشیده اند، اما آنچه زنده می‌ماند و نمی میرد «اندیشه» است، چه اندیشه «خمینی» باشد و چه «زکزاکی».

*وقتی صفر «صد» می‌شود

شیخ ابراهیم زکزاکی64ساله اهل زاریای نیجریه است؛ شهری که حالا زادگاه تشیع در نیجریه شناخته می‌شود و به «مدینه العلم» آن دیار شهرت یافته است.

او در دوره جوانی و دانشجویی، زمانی که هنوز انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده بود، امام خمینی(ره) را در پاریس ملاقات می‌کند؛ ملاقاتی که سرنوشت او را تغییر می‌دهد.

شیخ می‌گوید: «تصویر امام(ره) را در روزنامه‌ای درپاریس دیدم و علاقه مند شدم به ملاقاتش بروم». اما آن دیدار، تنها دیدار نبود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بار دیگر در سال 1980میلادی زمانی که فعالیت دانشجویی داشت به ایران سفر می‌کند و به دیدار امام(ره) می‌شتابد.

در آن دیدار از امام(ره) قرآنی هدیه می‌گیرد و جمله ای که زندگی اش را در مسیر دیگری قرار می‌دهد: «برو و با  قرآن مردم کشورت را هدایت کن». شیخ می‌گوید: «آنجا بود که من  بیش از پیش مجذوب و شیفته امام(ره) شدم».

درگیرودار جنگ عقیدتی بین کمونیسم و اسلام‌گرایی در آفریقا، او راهی را پیش روی جوانان مسلمان آفریقا قرار می‌دهد که برگرفته از اندیشه های انقلابی و اسلامی امام خمینی(ره) است. او در این باره می‌گوید: «به یقین می‌گویم: اسلام‌خواهی در آفریقا بویژه در نیجریه متأثر از اندیشه‌های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی است».

شیخ ابراهیم درباره آغاز جریان انقلابی آفریقا می‌گوید: «در ابتدای حرکت اسلامی که در نیجریه شروع کردیم، شمار مسلمانان به اندازه انگشتان دست بود، اما به لطف الهی، اکنون شمار شیعیان این کشور به میلیون‌ها نفر رسیده است. به برکت انقلاب اسلامی ایران و  امام راحل(ره)، معارف ناب اهل بیت(علیهم السلام) به دورترین مناطق جهان از جمله کشورهای آفریقایی و نیجریه رسیده است. اکنون میلیون‌ها نفر در نیجریه، متأثر از آرمان‌های امام راحل(ره) و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، حرکت‌های ضد استکباری و ظلم ستیزانه‌شان را آغاز کرده‌اند و ادامه دهنده راه مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) هستند. مسلمانان نیجریه فرهنگ اهل‌بیت (علیهم السلام) را سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند».

*چرا مسلمان کُشی؟

شیخ زکزاکی پدر شهید است، پدر همه آن‌هایی که در اربعین حسینی در زاریا قتل عام شدند و آنانی که در حسینیه اش به رگبار بسته شدند. پسران شیخ نیز در همین راه به شهادت رسیده اند. او همه 6 پسرش را در راه مبارزه و دفاع از عقیده اش از دست داده است.

 دکتر جعفر قناد باشی، کارشناس مسایل آفریقا، آنچه برای شیعیان آفریقا رخ داده را تأثیر نیروهای نفوذی سعودی و صهیونیست در ارتش نیجریه می‌داند. او زکزاکی را محور حرکت های مذهبی شیعیان نیجریه معرفی کرده و می‌گوید: «آنچه موجب شد به شیعیان نیجریه حمله شود و افراد بسیاری را به شهادت برسانند، موقعیت راهبردی شیخ  و اهمیت فعالیت‌های شیعیان در این کشور است».

 این موقعیت از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای شیخ به وجود می‌آید که تعداد انگشت شمار شیعیان نیجریه را به جمعیت میلیونی تبدیل کرد.  نیجریه اکنون سومین کشور شیعی جهان با حدود 12 میلیون شیعه است. 

قناد باشی، شیعیان نیجریه را مردمانی باسواد، فعال در عرصه تولید و کشاورزی، اهل تعامل و صلح جو می‌خواند که پیش از ما، جریان های وابسته به صهیونیسم و آل سعود ظرفیت بالای مذهبی آن‌ها را شناختند و به همین دلیل است که گروه های افراطی و تکفیری در نیجریه بیش از سایر کشورهای آفریقایی فعال شده اند که ثمره این فعالیت قتل عام شیعیان زاریا بود.

به باور این کارشناس مسایل آفریقا، پشت پرده قتل‌عام شیعیان مظلوم نیجریه، مثلت آمریکا، انگلیس و عربستان  است.

*از خمینی ایران تا خمینی آفریقا

حجت الاسلام سید حامد ملکوتی تبار نیز در توصیف «خمینی آفریقا» می‌گوید: شیخ ابراهیم زکزاکی یکی از چهره های مهم منطقه آفریقاست و در آن منطقه به «خمینی آفریقا» معروف است. علت این نامگذاری میزان تأثیرگذاری این شخصیت شیعی در گسترش فعالیت‌های مسلمانان و ایجاد وحدت امت اسلامی در منطقه است که  موجب هراس دشمنان اسلام  شده است.

رایزن پیشین فرهنگی ایران در سودان، مقابله با شیخ زکزاکی و جریان شیعی نیجریه را نتیجه ترس استکبار از رونق بیش از پیش خمینیون آفریقا می‌داند و می‌گوید: استکبار با ترفند برادر کشی می‌خواهد مانع گسترش اسلام ناب شود.

 در همین راستا دیلی بیست می‌نویسد: «زکزاکی روحانی  است که از زمان انقلاب اسلامی ایران و با الهام از آیت‌الله خمینی به حامی تشیع تبدیل گردید. سقوط رژیم پهلوی، زکزاکی را متقاعد کرد که چنین چیزی در نیجریه هم ممکن است. در دو دهه گذشته نفوذ فرهنگ شیعی در نیجریه افزایش یافته و حضور دیپلماتیک وسیعی دارد.»

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.