سیم کارت های  رند اساسا چه کاربردی دارد؟ چرا قیمت آن ها هر روز بیشتر سیر صعودی پیدا می کند؟

چه کسانی سیم کارت های رند می خرند؟

قدس آنلاین - با تکرار هر عدد مشابه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به قیمت سیم کارت رند اضافه می شود واگر عدد آخرش هم مشابه باشد آنوقت قیمت نجومی  پیدا می کند و گاه با ویلا یا خودروی گران قیمت خارجی معاوضه می شود.این نمایی از خرید فروش سیم کارت های رند در بازارایران است.

سیم کارت های که اگر۲۲ سال پیش فقط ۵۰۰ هزار تومان ارزش داشتند حالا قیمت  برخی از آن ها در بازار سیاه به ۵ میلیارد تومان رسیده است . مهدی از فروشندگان سیم کارت در خیابان جمهوری با اشاره به این که داشتن خطی رند برای رونق برخی مشاغل و شرکت یا موسسات ضروری  است  می گوید: خط رند به نوعی اعتبار شخص محسوب می شود ضمن این که خیلی ها با آن کاسبی می کنند چون  خریدار دارند.

با این همه سوال اینست که سیم کارت های  رند اساسا چه کاربردی دارد ؟چرا قیمت آن ها هر روز بیشتر سیر صعودی دارد ؟

معاون امور مشترکان شرکت مخابرات ایران به ما می گوید : برای این گونه سیم کارت ها در ایران  دو نوع کاربرد قابل تصور است.کاربرد اول بیشتر جنبه پرستیژ، شخصیتی و برندی دارد.به هرحال افراد متمولی هستند که هیچ فعالیت اقتصادی نمی کنند اما به دلیل نام شان یا پول زیادی که دارند  یا به دلیل پز دادن جایگاه اجتماعی شان این سیم کارت ها را می خرند و استفاده می کنند.

اما کارکرد دومش جنبه کار و کاسبی دارد یعنی افرادی با این سیم کارت ها کار و کسب درآمد می کنند.مثلاً شخصی که  طراح است یا شرکت و دفتری دارد برای این که در مخاطبش اثر بگذارد یکی از راهکارها برای این منظور استفاده از سیم کارت رند است چرا که  شماره های  آن به دلیل رند  و روان بودن یا ارتباط عددی که دارند آسان تر در ذهن اشخاص دیگر باقی می ماند .

دکتر داود زارعیان می افزاید: البته بیشتر کسانی که اقدام به  خرید و استفاده  این نوع سیم کارت می کنند موارد شخصیتی و پز اجتماعی را مد نظر دارند . به عنوان یک کارشناس ارتباطات توصیه می کنم هیچ کس چنین پول هایی را برای خرید سیم کارت های رند هزینه نکند چرا  سیم کارت ها از لحاظ  کیفیت و موقعیت هیچ تفاوتی  با هم ندارند .

دکتر احمد میر عابدینی  پژوهشگر و مدرس ارتباطات هم می گوید:برخی افراد می خواهند با خرید سیم کارت فاصله خود را از دیگران زیاد می کنند که البته این فاصله موقعیت سیاسی و اجتماعی آن ها را افزایش می دهد.خرید سیم کارت های رند برای برخی از افراد جامعه جنبه اعتباری و حثیتی دارد.در واقع گروه هایی متمایل به ممتاز و متمایز شدن ، نگران هستند عامی به حساب بیایند و از دیگران متمایز نباشند و مهمتر این که متمایز به حساب نیایند .

دکتر امان ا...  قرایی مقدم جامعه شناس نیز می گوید:خرید وفروش سیم کارت های رند با قیمت های چند میلیارد تومانی نشان می دهد که اقتصاد کشور دچار بیماری و سردرگمی است.ثروت باد آورده  دست عده ای رسیده است که  نمی دانند چگونه از آن به صورت صحیح  برای افزایش تولید داخلی و یا خدمات  استفاده کنند از این رو آنرا  صرف  امور بی ارزش یا کم ارزش می کنند .

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.