مشهد- وضعیت نامطلوب و نامطبوع تخلیه فاضلاب و آثار زیان‌بار زیست محیطی و آلودگی‌های ناشی از کاشت و برداشت صیفی‌جات با استفاده از آب‌های آلوده کشف رود سال‌هاست که تکرار می‌شود و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

حل مشکلات کشف‌رود نیازمند خرد جمعی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مصایب و مشکلات نادیده‌ای که حاکی از احساس مالکیت و حق آبه کشاورزان حاشیه کشف‌رود حکایت دارد اما کاشت و برداشت این محصولات به ظاهر سالم سلامت نه تنها شهروندان مشهدی که همه ۲۵ میلیون زائر و مسافر سالانه این شهر را که از این محصولات غیربهداشتی استفاده می‌کنند به مخاطره انداخته است.

در این خصوص پای صحبت فرماندار مشهد نشسته‌ایم که با ۲ ماه حضورش در مقام معاون استاندار و فرماندار دومین کلانشهر مذهبی کشور دغدغه قابل تحسینی برای ساماندهی معضل کهنه رود پرحاشیه این شهر و حاشیه شهر مشهد دارد.

فرماندار مشهد درخصوص ارایه راهکاری برای حل معضل کشف رود گفت: مسأله کشف‌رود از مسایلی است که همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند، پساب کشف رود یک معضل بزرگ برای شهر مشهد شده است که سال‌هاست این مشکل حل نشده مانده و فاضلاب آن با تصفیه خانه‌هایی با ظرفیت کم جوابگو نیست و بعضی‌ها پمپ‌ها را مستقیماً به داخل کشف رود انداخته و فاضلاب خالص را به مزرعه انتقال می‌دهند و صیفی‌جات آلوده را تحویل مردم می‌دهند و انواع کشت در این محدوده انجام می‌شود که سرطان برای جامعه به ارمغان آورده است.

وی با اشاره به اینکه با خرد جمعی و کارگروه‌های تخصصی انجام شده شهرداری، سپاه، استانداری و دیگر دستگاه‌ها برای حل مشکل پای کار آمده‌اند افزود: ۷۶ کیلومتر در بستر رودخانه آزادسازی شد و چپ و راست رودخانه جاده کشیده شد و مزارع هم تخریب شد تا بتوانیم با همه مشکلاتی که در این راه وجود داشت بخشی از مشکل را حل کنیم.

فرماندار مشهد با بیان اینکه در حریم رودخانه، خانه‌های تیمی دایر شده بود و عده‌ای در این خانه‌ها در کار منکرات و موادمخدر بودند اظهار داشت: ۵۰۰ هکتار زمین تحویل شهرداری شد تا به فوریت و تا اردیبهشت ۵۶ کمربند سبزی را در مسیر کشف‌رود ایجاد نمایند.

محمدرحیم نوروزیان با اذغان به اینکه موضوع کشف‌رود هنوز هم به طور کامل حل نشده است و در بخش رضویه همچنان با مشکل مواجه هستیم افزود: تانکرهای تخلیه فاضلاب باید در تصفیه خانه‌ها استقرار پیدا کرده و ساماندهی شوند و آب تصفیه شده را به مزارع انتقال دهند، در این رابطه تصفیه خانه اولنگ را داریم و آب منطقه‌ای هم در همین بهمن ماه پیگیر افزایش ظرفیت تصفیه خانه شده است.

وی با یادآوری اینکه از بخشداری رضویه خواسته شده مشکل را پیگیری و حل نماید به این نکته اشاره داشت که باید اولویت جدی را به شبکه فاضلاب شهر و افزایش آن قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.