وزیر خارجه اوکراین با متهم کردن مسکو به دامن زدن به بحران در این کشور، خواستار لغو برخورداری مسکو از حق وتو در شورای امنیت سزمان ملل شد.

کی‌یف خواستار لغو حق وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل شد

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از تاس، «پاول کلیمکین» وزیر خارجه اوکراین مدعی شد: مسکو با سوء استفاده از برخورداری از  حق وتو، تصمیماتی را اتخاذ می کند که منجر به تشدید مناقشات در اوکراین شده است و لذا باید این حق از این کشور گرفته شود.

وی طی نشستی در شورای امنیت ضمن ارائه پیش نویسی برای لغو حق وتوی روسیه در این شورا، افزود: قوانین جدید و روشنی باید درجهت به اجرا درآمدن موضوعات ذکر شده در اساسنامه شورای امنیت تنظیم شود.

کلیمکین سپس گفت: شورای امنیت نیازمند اصلاحات فوری به منظور جلوگیری از سوء استفاده از حق وتو ی دارندگان این قدرت است.

 وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد: این شورا باید این قدرت را داشته باشد که بدون در نظر گرفتن برخورداری برخی از دولتها از حق وتو، با آنها برخورد کند.

وی در ادامه افزود: دیگر بی توجهی به بند ۳ قانون ۲۷ اساسنامه شورای امنیت، که بر طبق آن «در صورتیکه هر یک از دولت های  برخوردار از حق وتو، علیه قوانین مندرج در اساسنامه این شورا عمل کنند، این قدرت از آن دولت گرفته خواهد شد» قابل تحمل نیست.

کلیمکین سپس تاکید کرد: خصومت روسیه با اوکراین، همبستگی کشورهای ترانس آتلانتیک و اروپائی را که عامل بزرگی در ایجاد ثبات در جهان است را نیز هدف گرفته است.

لازم به ذکر است که قبلا «ویتالی چورکین» نماینده فقید و دائم مسکو در سازمان ملل، گفته بود: هرگونه درخواست برای لغو داشتن حق وتوی پنج کشوری که از این قدرت برخوردار هستند(روسیه، بریتانیا، چین، ایالات متحده و فرانسه) مردود است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.