مشهد-رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف و قالی شویی‌های مشهد اظهار داشت: مردم برای استفاده از خدمات شرکت‌های قالی شویی به آگهی‌های تبلیغاتی این شرکت‌ها از جمله در جراید اکتفا نکنند و حتماً از اتحادیه، مجاز یا غیر مجاز بودن شرکت را استعلام کنند.

روند نگران کننده افزایش شرکت های غیر مجاز/هر قالی شویی مجاز به شستن قالی نیست

هادی مخملی در گفت گو با خبرنگار ما افزود: با توجه به فعالیت روبه افزایش شرکت‌های قالی شویی فاقد مجوز و برای جلوگیری از تبعات استفاده از خدمات این شرکت‌ها از جمله آسیب رساندن به فرش‌ها، لازم است مردم برای استفاده از خدمات شرکت‌های قالی شویی حتماً از مجوز و قانونی بودن واحد مربوطه طی تماس با اتحادیه اطلاع یابند.

فهرستی که در دسترس نیست

وی در این باره که آیا فهرست شرکت‌های قالی شویی مجوز دار از طریق سایت اتحادیه برای مردم قابل دسترس است، گفت: دسترسی به سایت در حال حاضر برای همه مقدور نیست و ممکن است بزودی راه‌اندازی شود، بنابراین تا آن موقع تماس و استعلام از اتحادیه بهترین و مطمئن ترین روش برای اطلاع از شرکت‌های دارای مجوز قالی شویی است.

فعالیت به صرف داشتن جواز تأسیس

وی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها صرفاً به استناد داشتن مجوز تأسیس از سازمان صنعت معدن و تجارت به کار قالی شویی فعالیت دارند، تصریح کرد: این در حالی است که جواز تأسیس مربوط به ساخت و ساز محل و کارگاه قالی شویی است و از آن جا که فعالیت قالی شویی صنفی است و باید برآن نظارت شود، برای فعالیت در این حوزه باید مجوز از اتحادیه دریافت کنند که متأسفانه بسیاری از واحدها صرفاً با داشتن جواز تأسیس به طور غیر قانونی نسبت به فعالیت در صنف قالی شویی اقدام می‌کنند.

روند رو به افزایش شمار شرکت‌های غیر مجاز قالی شویی

وی در خصوص برآورد آمار شرکت‌های قالی شویی غیر مجاز در مشهد خاطرنشان کرد: آماری وجود ندارد، اما شمار این شرکت‌ها زیاد شده است. این در حالی است که نظارتی بر نحوه عملکرد آنان وجود ندارد. ضمن اینکه هیچ اطلاعی از صلاحیت افرادی که از طریق این شرکت‌ها به منازل مردم برای دریافت وتحویل قالی ورود می‌یابند، وجود ندارد. بنابراین دغدغه‌های امنیتی و اجتماعی وجود دارد.

سوء استفاده از برندهای معتبر و خوشنام

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف و قالی شویی‌های مشهد با اشاره به شکایت‌های مردمی در خصوص قالی شویی‌های فاقد مجوز گفت: متأسفانه برخی از شرکت‌های قالی شویی غیر مجاز و فاقد پروانه با سوء استفاده از اسامی برندهای قالی شویی قدیمی که مثلاً 50 سال سابقه فعالیت داشته و خوشنام هستند، با درج یک تلفن و یا آگهی، تبلیغ می‌کنند و مردم هم بدون اطلاع از این مسأله به صرف اینکه این نام برند و معتبر است، تماس گرفته و از خدمات این شرکت‌های تقلبی استفاده می‌کنند در حالی که بعد با بروز مسایلی مانند آسیب دیدگی فرش متوجه این مسأله می‌شوند.

75 شرکت دارای مجوز

مخملی شمار واحدهای قالی شویی دارای مجوز فعالیت از اتحادیه در مشهد را 75 شرکت اعلام کرد و گفت: این واحدها تحت نظارت اتحادیه و در صورت بروز مشکل، پاسخگوی مشتریان هستند.

وی با بیان اینکه نرخ خدمات قالی شویی از سال 93 تغییری نداشته است،اضافه کرد:امسال هم نرخ‌ها بدون تغییر و افزایش ندارد، البته برخی از واحدها در رقابت منفی قیمت کمتری از نرخ تعریف شده، دریافت می‌کنند.

وی اجرت شست وشوی فرش ماشینی 12 متری 500 شانه را 24 هزار تومان 12 متری فرش ماشینی تراکم پایین تا 500 شانه را 30 هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ انواع فرش ماشینی رنگی و کرم با تراکم 500 شانه 34 هزار و800، فرش‌های دستباف معمولی 30 هزار تومان، دستباف روشن 12 متر به بالا49 هزار و200 تومان است. ضمن اینکه این نرخ‌ها با احتساب هزینه ایاب و ذهاب است و اخذ هر گونه وجه اضافی ممنوع است.

به گفته وی نرخ شست وشوی فرش‌های اعلا و نفیس و فرش‌های 24 متری به بالا با توافق و قرارداد تعیین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.