قانون حمایت از خانواده تکالیفی را در عهده قوه قضاییه گذاشت از سویی برای تشویق جوانان به ازدواج صرفاً وام ازدواج لحاظ شد، نگاه به آمار طلاق حکایت تلخ جدایی و از هم گسستگی هسته اولیه جامعه است و نبود سازش بین زوجین یکی از مهمترین عوامل بروز طلاق است و در کنار آن مسائل اقتصادی و سایر آسیب های اجتماعی قابل توجه و بررسی است.

نداشتن سازش زوجین عامل افزایش طلاق/طلاق نتیجه ۵۰ درصد ازدواج تهرانی‌ها

گروه اجتماعی «قدس آنلاین»، طلاق مُهر ابطالی بر زوجیت فارغ از آثار اجتماعی خود تبعاتی بر روابط اجتماعی افراد دارد و یکی از نتایج نامطلوب آن کودک و یا کودکانی هستند که در از هم گسستگی خانواده بر ترازوی خانواده خود تعلیق در زندگی را تجربه می کنند، با فراوانی تعداد طلاق های ثبت شده و در نظر گرفتن طلاق های در شرف ثبت قانونی و چشم پوشی از طلاق های عاطفی این پدیده به وضعیت بحرانی و آسیب جدی بدل شده و به عنوان یک معظل مورد بررسی قرار می گیرد، در حالیکه طلاق روز به روز آسیب بیشتری به پیکر جامعه وارد می کند همچنان مسئولان در صدد ترویج و تشویق جوانان به ازدواج اند این موضوعی است که به تازگی انتقاد رییس کمیسیون اجتماعی مجلس را در پی داشته و مشکل قانون تسهیل ازدواج را محدود به پرداخت وام ازدواج به زوجین بیان کرد.

سلمان خدادادی با بیان اینکه سازوکارهای لازم را برای تسهیل ازدواج جوانان در لایحه برنامه ششم اتخاذ کردیم، تصریح کرد: همچنان پیگیر اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از سوی دولت هستیم زیرا جوانان کشور در امر ازدواج با مشکلات اقتصادی و معیشتی زیادی مواجه هستند که بی توجهی نسبت به رفع این مشکلات افزایش طلاق و کاهش ازدواج در کشور را به دنبال داشته است.

خدادادی با یادآوری اینکه بندهایی از سیاست های ۱۶ گانه کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در قانون تسهیل ازدواج جوانان آمده است، ادامه داد: ازدواج جوانان، دغدغه و اولویت جدی مقام معظم رهبری است و برای رفع دغدغه معظم له باید نسبت به اجرای قوانین مصوب و همچنین مشکلات سد راه ازدواج جوانان اقدام کرد.

نماینده مردم ملکان با یادآوری قانون حمایت از خانواده، گفت: در جهت حمایت از خانواده این قانون در سال ۹۱ توسط مجلس تصویب شد که بر اساس آن قوه قضائیه موظف شدظرف ۳ سال از تاریخ مصوب برای حمایت از خانواده ها در تمامی شهرستان ها نسبت به تشکیل شعب رسیدگی به دعاوی خانوادگی با محوریت خانواده اقدام کند اما متاسفانه این شعب حتی در پایتخت کشور هم تشکیل نشد؛ درست است کشور با کمبود قاضی مواجه است اما باید تمهیدات لازم از سوی قوه قضائیه برای تشکیل این شعب اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه امروزه شاهد افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج و کاهش طول سال های زندگی هستیم، افزود: در گذشته فاصله ازدواج و طلاق ۵ تا ۷ سال بود اما متاسفانه اکنون این فاصله به ۳ تا ۵ سال رسیده که جای بسی نگرانی است هر دقیقه ۹ طلاق در کشور ثبت می شود و در تهران ۵۰ درصد ازدواج ها منجر به طلاق می شود.

بر اساس آمار ثبت احوال در یازده ماهه سال ۹۵، ۶۶۰ هزار و ۸۰۳ واقعه ازدواج در کشور ثبت شده است که اگر این تعداد را با آمار سال گذشته یعنی ۶۸۵ هزار و ۳۵۷ مورد ازدواج مقایسه کنیم، اعداد و ارقام به ما می‌گویند که میزان ازدواج در سال ۹۵ نسبت به سال قبل روند کاهشی داشته است. البته آمار سال ۹۵ بدون احتساب میزان ازدواج های ثبت‌شده در ماه اسفند است.

اما سازش یکی از مسائل رنگ باخته در روابط زوجین است به نحوی که در تعداد از طلاق ها و مراجعت ها به دادگاه خانوده نداشتن ویژگی با عنوان سازش موجب طلاق است، دکتر مصطفی مهرآیین جامعه‌شناس در اهمیت سازش می گوید: درواقع، این بینش آدم‌ها را به گفت‌وگو، آشتی و سازش دعوت نمی‌کند بلکه می‌گوید در روان یکدیگر مداقه کنید و اگر روان شما با هم کنار نمی‌آید، به راحتی از هم جدا شوید. بر این اساس می‌گویند وقتی روان مقابل، شما را نمی‌فهمد باید خودتان را نجات دهید و اگر این کار را نکنید، خودتان مقصر هستید. راه نجات هم این است که از حوزه تعامل با روانی که در مقابل شماست، بیرون بروید. به همین دلیل، این نهادها به جای تقویت بنیان‌های روابط انسانی، افراد را تشویق به خروج از روابط انسانی می‌کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.