رئیس کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی و ورزشی بابیان اینکه ۲۰ میلیون ایرانی دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستند، گفت: از هر سه ایرانی یک نفر به این بیماری‌ها دچار هستند.

۲۰ میلیون ایرانی ‌دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازتسنیم، محمد حضوری در همایش بزرگ تغذیه و کنترل وزن که عصر امروز در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه انسان سالم درگذشته انسانی بوده که هیچ بیماری نداشته باشد، اظهار داشت: در حال حاضر مشکل اصلی انسان‌ها اضافه‌وزن است و این درحالی است که همه دنیا دچار این مسئله شده‌اند.

وی بابیان اینکه 20 میلیون ایرانی دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستند، افزود: از هر سه ایرانی یک نفر به این بیماری دچار شده و یک‌سوم مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و 35 درصد از سرطان‌ها نیز ارتباط مستقیمی با امر تغذیه دارد.

حضوری با تأکید براینکه عامل نصف سرطان‌های گوارشی تغذیه نامناسب است، عنوان کرد: به حدی از تغذیه خود غافل شده‌ایم، که نمی‌دانیم چه مواد غذایی مصرف می‌کنیم و نهایتاً چه بلایی بر سر بدنمان می‌آوریم، به‌گونه‌ای که علت نیمی از بیماری دیابت تغذیه است که در صورت اصلاح و توجه به سبک زندگی می‌توان آن را کنترل کرد.

وی با اشاره به اینکه سالانه 8 هزار میلیارد تومان برای درمان سرطان در کشور صرف می‌شود، گفت: سالانه 11 هزار نفر براثر استعمال دخانیات فوت می‌کنند، همچنین فشارخون به‌عنوان مرگ خاموش به شمار رفته و وزن اضافه یکی از عوامل مستعد کننده آن است.

رئیس کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی و ورزشی علل چاقی را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: سبک زندگی بزرگ‌ترین عامل چاقی بوده و کم‌تحرکی و غذاهای با چربی زیاد و پرکالری نیز از دیگر عوامل چاقی به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه روند افزایش وزن به‌صورت آرام و روان است، ادامه داد: در سال‌های اخیر رفتارهای غلط مانند دیدن تلویزیون، کم‌تحرکی و افزایش دسترسی به غذا، سبب اضافه‌وزن و چاقی شده است.

حضوری با تأکید براینکه میزان کم‌تحرکی انسان به‌مرور در حال افزایش است، گفت: نیمی از آمار مرگ ایرانی‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی است، که لازم است با تغذیه اصولی آن را کنترل کرده و سلامتی را بر داشتن اندامی مناسب ترجیح دهیم.

وی بابیان اینکه داروهای کاهش وزن درواقع سبب کاهش آب بدن می‌شوند، ادامه داد: کاهش سریع وزن بدن به‌صورت چشمگیر ناشی از کاهش آب بدن است، که آسیب زیادی به بدن افراد وارد می‌کند.

رئیس کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی و ورزشی با اشاره به اینکه کاهش زیادی وزن نیز بیماری محسوب می‌شود، اظهار داشت: میزان وزن و قد افراد باید براساس BMI سنجیده شود و براساس آن تغذیه مصرف شود، همچنین لازم است از ورزش‌های مناسب و مورد تأیید استفاده شود.

وی الگوی چاقی را عامل بروز بیماری‌های قلبی در مردان دانست و بیان کرد: الگوی چاقی در آقایان به شکل سیبی‌شکل بوده و تجمع چربی بیشتر در اطراف شکم است که این عامل سبب بیشتر دچار شدن آقایان نسبت به خانم‌ها به بیماری قلبی می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.