تبریز- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: تصفیه خانه های سد نهند به واسطه کدورت بالای آب ورودی نمی توانند با ظرفیت کامل آب را تصفیه کنند.

ورود ۱۰۲ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه/ مشکل  آبرسانی به مناطق شمال شرقی شهر بزودی برطرف می شود

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی جلیل زاده به پر شدن مخزن ذخیره آب طی بارندگی های اخیر اشاره کرد و افزود: طی بارندگی های اخیر، آب گل آلود شده با کدورت بالا وارد سد نهند شده و باعث افزایش ۵۰ درصدی حجم آب در سد نهند طی اوایل هفته گذشته شده است.
وی اضاغه کرد: طراحی که تصفیه خانه سد نهند دارد، نمی تواند حجم بالای ۱۵۰۰ واحد کدورت آب را تصفیه کند؛ این در حالی است که طی بارندگی های اخیر در استان، حجم آب در مخزن های تصفیه سد نهند به ۸۰ هزار واحد کدورت رسیده است و  آبرسانی را به برخی مناطق تبریز مشکل کرده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اضافه کرد: تبریز چندین منبع تامین آب از جمله نهند، زرینه رود و ۸۰ چاه در دامنه های شمالی سهند دارد و حالا که در تصفیه آب ورودی مشکل داریم، مردم باید صرفه جویی بیشتری در مصرف آب کنند.
جلیل زاده افزود: یکی از پیش بینی هایی که شرکت آب و فاضلاب برای ذخیره آب کرده، پیش بینی های بلایای طبیعی است. سیلاب میزان حجم آب سد نهند را ۱۰ میلیون متر مکعب افزایش داده است که ظرفیت کل مخزن ۲۲ میلیون است.
وی یکی از دلایل قطعی آب در برخی مناطث تبریز را ناشی از مدل هیدرولیکی در توزیع آب دانست و اظهار داشت: یعنی زمانی که ارتفاع آب در مخزن بیش از حد استاندارد باشد، با افت فشار مواجه می شوند، انشالله تا به زودی مشکل  آبرسانی به مناطق شمال شرقی شهر برطرف می شود.

جلیل زاده به هدایت آب های سطحی به دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: تقریبا سه روز پیش ۱۰۲ میلیون آب به دریاچه ارومیه رساندیم.
وی به لایروبی رودخانه آجی چای و نقش آن در کنترل سیلاب اخیر اشاره کرد و گفت: کانال های آجی چای را بستیم تا به زمین های کشاورزی آسیب نزند اما در برخی مناطق برای مهار کردن سیلاب، مجبور شدیم راه برخی کانال هارا باز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.