مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی از ایجاد بسترهای مناسب برای اجرای طرح‌های مشارکتی با حضور مردم، نخبگان و متخصصان در فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» خبر داد.

همه چیز درباره فعالیتهای اقتصادی آستان قدس رضوی

«مهندس محمدرضا عطارزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با بیان این مطلب افزود: سازمان اقتصادی رضوی، شرکتها و مؤسسات وابسته به آن به عنوان پشتیبان مالی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، آموزشی و... آستان قدس رضوی مطرح بوده و با توجه به وجود کارخانجات، شرکتها و مؤسسات گوناگون که در زمینه‌های مختلف اقتصادی(عمرانی، کشاورزی، دامداری، دارویی، صنایع غذایی و...) فعالیت می‌کنند، سعی شده است بسترهای مناسب برای مشارکت مردم، متخصصان و نخبگان کشور جهت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی آستان قدس رضوی(با عنایت به عشق و علاقه مردم و ارادتمندان به خدمت به ساحت مقدس امام هشتم علیه السلام) در این نهاد مقدس بیش از پیش فراهم شود.

وی از این طرح به عنوان طرح «سلمان فارسی» یاد کرد و گفت: نیروهای مجرب، کارآزموده و متخصص فراوانی در سطح کشور حضور دارند که آماده هستند تا با عشق و علاقه و ارادت به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در زمینه‌های گوناگون و از جمله در عرصه اقتصادی، خدمت کنند.

مدیرعامل این سازمان ادامه داد: در طرح سلمان فارسی که از اواخر پاییز سال گذشته مراحل مقدماتی آن انجام شده است، نخبگان و متخصصان اقتصادی و مجرب، تجارب و اندوخته‌های علمی و عملی خود را متناسب با تخصص و تجربه‌ای که دارند در اختیار موسسه سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی قرار داده و ضمن ارایه این خدمات، مشاوره‌های لازم را به مدیران عامل و مسئولان شرکتها و مؤسسات مزبور ارایه کرده و می کنند.

طرح «مشارکت بامردم» در آینده نزدیک

این مقام مسئول در سازمان اقتصادی رضوی اظهار داشت: حسب تأکیدات تولیت محترم آستان قدس رضوی در دوره مدیریت جدید این نهاد مقدس باید علاوه بر سامان دهی شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی آستان قدس رضوی؛ انشاالله در زمینه " اقتصاد مقاومتی "و کارآفرینی نیز نقش مناسبی داشته باشد ، ازجمله اینکه: توانمند سازی استعدادهای مردمی که امکانات کافی برای ایجاد کسب وکار اقتصادی ندارند رادردستورکارخود قرار داده تا دو هدف اشتغالزایی و محرومیت­زدایی را بسهم خود محقق کند.

وی ادامه داد: به همین منظور پس از انجام تحقیقات و مطالعات اولیه، بررسیهای انجام شده و مشورت با کارشناسان و متخصصان مربوط، امیدواریم بتوانیم درآینده نزدیک زمینه حضور مردم را در این تعاملات سازنده اقتصادی با شرکتهای تحت پوشش فراهم نماییم.

عطارزاده تصریح کرد: اولویت در این طرح، مشارکت مردم و بخش خصوصی در فعالیت متعلق به آستان قدس رضوی در مشهد ازجمله : مجموعه باغات، دامداریها، دامپروری‌ها و صنایع تولیدی بوده تا از این رهگذر بتوان به نمونه و الگوی مناسبی برای سایر فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی(در مباحث گلخانه‌ای، صنایع غذایی، صنایع چوب، داروسازی، کشاورزی و...) دست یافت .

مدیرعامل این سازمان یادآور شد: در این طرح، نحوه مشارکت آستان قدس رضوی(در زمینه‌های مدیریتی، توان تخصصی، منابع ، زمین، آب، سازماندهی، پشتیبانی و...) و نحوه حضور و مشارکت مردم و بخش خصوصی (سهم مشارکت ، نحوه فعالیت، اخذ وام و تسهیلات از مجموعه‌هایی مانند بانک‌ها، جهاد کشاورزی، طرح‌های بسیج و...) بطور روشن و شفاف بیان شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: انشاءالله تا اواسط سال جاری بسترهای مقدماتی اولیه برای حضور و مشارکت مردم و بخش خصوصی، سرمایه گذاران و نخبگان و متخصصان مربوط در این طرح فراهم شود، ضمن اینکه اطلاع‌رسانی عمومی در جهت پذیرش مردم و بخش خصوصی نیز متناسب با بسترها و زمینه‌های آماده شده، به مرور به اطلاع علاقه‌مندان برای حضور در این طرح خواهد رسید.

توجه به مباحث نیروگاهی، پالایشگاهی و تبدیل انرژی

مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی با اشاره به اینکه فعالیت در زمینه‌های پالایشگاه، نیروگاه، پتروشیمی، نفت و گاز و تبدیل انرژی مورد توجه، مطالعه و تحقیق از سوی این سازمان می‌باشد اظهار داشت: تجارب و اندوخته‌های ارزشمندی از ساخت، اجراء، راه‌اندازی و تولید محصول در این زمینه‌ها توسط نیروهای متخصص ایرانی وجود دارد و هر چند که با وجود مشکلات مدیریتی خاص، ورود به این عرصه و فعالیت در آن، شرایط و ضوابط ویژه خود را می‌طلبد، اما امیدواریم در آینده بتوانیم با همکاری بهترین متخصصان و دریافت مشاوره‌های لازم در این زمینه، بااستفاده از ظرفیت‌های موجود(مانند شرکت توسعه نفت و گاز رضوی) و راه‌اندازی کنسرسیوم‌های داخلی و خارجی، پیگیری فعالیتهای بالادستی و پایین دستی و... اقدامات شایسته‌ای در ورود به این عرصه به عمل آوریم.

افزایش صادرات و انتقال کالا

این مقام مسئول در سازمان اقتصادی رضوی یکی از مهمترین نقایص موجود در مجموعه‌های تولیدی را ضعف در عرصه صادرات محصولات و انتقال کالا دانست و افزود: خوشبختانه در آستان قدس رضوی راه کار مناسبی در جهت رفع این معضل پیش بینی شده است و آن وجود منطقه ویژه اقتصادی سرخس بوده که فرصت مناسبی، برای حضور در بازارهای بین‌المللی و گسترش صادرات محصولات تولیدی شرکتهای آستان قدس رضوی است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا با بکارگیری برخی از راه کارها و سیاستهای لازم از قبیل: دریافت امتیازات و مجوزهای مربوط به مناطق آزاد از مراجع ذیربط، اتصال دو خط راه‌آهن داخلی و خارجی به یکدیگردرمنطقه ویژه اقتصادی سرخس ، توسعه ارتباطات هوایی (با انجام پروازهای مربوط)، گره گشایی از مشکلات سرمایه گذاران و کارخانجات حاضر در این منطقه ویژه، تسهیل تأمین مواد اولیه، استفاده از نظرات و تجارب کارشناسان خبره و متخصص و... شرایط مناسبتری برای حضور فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان محصولات در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و صادرات کالا از این منطقه بوجود ‌آید.

اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی

مدیرعامل این سازمان، تلاش برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در راستای منویات رهبر معظم انقلاب را یکی از مهمترین سیاست‌ها و رکن اصلی فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی در مدیریت جدید این نهاد مقدس دانست و تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی، نسخه شفابخش وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر و در سالهای آینده می‌باشد و حسب رهنمودهای مقام معظم رهبری و تأکیدات تولیت محترم آستان قدس رضوی، این سازمان و شرکتها و مؤسسات تابعه آن در همه سیاستگذاری‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی به موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اصل و رکن اساسی نگریسته و توجه جدی دارند.

وی اشاره کرد: حسب تأکید تولیت معزز آستان قدس رضوی، این سازمان علاوه بر ساماندهی فعالیت‌های شرکتها و مؤسسات اقتصادی این نهاد مقدس باید در زمینه تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی» نقش آفرینی مناسب داشته باشد و به همین دلیل تمامی طرح‌های مشارکتی، حضور متخصصان و نخبگان اقتصادی، حمایت از اقتصاد دانش بنیان، تهیه مواد اولیه از شرکتهای تولیدی داخلی، توسعه طرح‌های کارآفرینی در زمینه افزایش «تولید و اشتغال» بوجود آوردن زمینه صادرات هر چه بیشتر محصولات داخلی، جلوگیری و پرهیز از ترویج برند خارجی و... همگی در راستای تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی» می‌باشد.

شرکت‌های زیان­ده

وی در ارتباط با وجود برخی از شرکتها و مؤسسات زیان­ده اقتصادی در سازمان اقتصادی رضوی گفت: در زمینه سامان دهی فعالیت شرکتها و مؤسسات تابعه این سازمان سعی شده است در مد ت یکسال گذشته، قانون تجارت و موارد مربوط به آن در فعالیت این شرکتها حاکم شود.

عطارزاده تصریح کرد: با برگزاری مجامع شرکتها، انجام حسابرسی و بازرسیهای لازم، بررسی گزارشهای حسابرسی داخلی، ارایه گزارش کارهای دوره‌ای و سالیانه و... وضعیت هر یک از شرکتها و مؤسسات زیانده مورد بررسی قرار گرفت تا موانع و علل مختلفی که موجب زیاندهی آنان شده است برطرف گردد.

مدیرعامل این سازمان بیان کرد: تمهیدات مختلفی از قبیل: انجام حمایت‌های لازم، کسب مجوزهای مختلف، انجام سرمایه‌گذاری داخلی و خارج از مجموعه شرکتها، مشارکت با بازار داخلی، حضور در بازارهای جدید، رفع بعضی از محدودیت‌ها، افزایش صادرات محصولات، تأمین مواد اولیه داخلی و... به انجام رسیده و سعی شده است شرکت‌های زیان­‌ده وضعیت مطلوبتری‌ را از نظر اقتصادی کسب نمایند، اما با این وجود، چنانچه تغییری در وضعیت اقتصادی و خارج شدن آن‌ها از نظر زیان­دهی مشاهده نگردد، آنگاه مطابق شرایط و ضوابط و دستورعمل‌های مربوط و با نظر مقامات عالی­رتبه و ارشد آستان قدس رضوی نسبت به اینگونه شرکتها تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.

مدیریت منابع آب

عطارزاده در زمینه مشارکت در اجرای طرح‌های تأمین و مدیریت آب نیز اظهار داشت: شواهد و قراین نشان دهنده کاهش آب سد دوستی و کاهش ذخیره آب در مورد شهر مشهد و استان خراسان بزرگ می‌باشد و مهمترین بحث در رفع این مشکل مصرف بهینه آب است.

وی تصریح کرد: ما در سازمان اقتصادی رضوی تلاش کرده‌ایم تا طرح‌های کشت گلخانه‌ای توسعه یافته و کشت‌های سنتی با توجه به بحران کمبود آب در مشهد و استان­های خراسان نیز کاهش یافته یا محدود شوند.

مدیرعامل این سازمان با اشاره به اینکه طرح‌های انتقال آب در کشور از خلیج فارس و دریای خزر با بررسیهای انجام شده بسیار پرهزینه می‌باشند اظهار داشت: حتی اگر چنین طرح‌هایی هم انجام شود، آب تولیدی و استحصالی، بسیار گران و پرهزینه خواهد بود، ضمن اینکه هیچ صنعتی در سطح کشور هنوز وجود ندارد تا بتواند از این آب گران و پرهزینه استفاده کرده و بهره اقتصادی ببرد.

وی از بهینه سازی مصرف آب، افزایش کشت گلخانه‌ای،استفاده ازروش نشاء کاری، تصفیه فاضلاب‌های استان، اجرای طرح‌های آبخیزداری، ساخت سدهای تأخیری(در راستای استفاده از بارش‌ها و نزولات جوی مناسب در طول سال) و... از جمله راه کارهای رفع معضل بحران آب در مشهد و استان­های خراسان نام برد و خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم در مجموعه شرکتها و مؤسسات تولیدی و اقتصادی آستان قدس رضوی و همکاری با شرکتهای آب منطقه‌ای استان و آب و فاضلاب مشهد، اقدامات ثمربخشی در این زمینه صورت گیرد.

هفت 7 نیروی کار مستقیم

عطارزاده در بخش دیگری از سخنانش افزود: حدود 40 شرکت با مالکیت 100 درصد سهام و حدود 30 شرکت هم با مالکیت کمتر از 50 درصد سهام، متعلق به سازمان اقتصادی رضوی است که تقریباً حدود 7 هزار نفر در شرکتها و مؤسساتی که بالای پنجاه درصد سهام متعلق به این سازمان است ، در حال حاضر مشغول فعالیت می‌باشند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا با ایجاد بسترهای مناسب برای مشارکت مردم و بخش خصوصی و حضور نخبگان و متخصصان در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشارکتی(با رعایت شرایط و ضوابط مربوط) شاهد حضور نیروهای جوان، تحصیلکرده و متخصص بیشتری در این زمینه باشیم، ضمن اینکه نگاه ما در اجرای این طرح­ها، توسعه کارآفرینی و خلق ارزش افزوده برای جامعه وسازمان می‌باشد و به هیچ عنوان به دنبال بزرگتر و حجیم­تر کردن اداری و سازمانی شرکتها و مؤسسات تابعه سازمان اقتصادی رضوی نیستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.