جامعه:در دنیای امروز مردم به خوردن غذاهای مختلف و متنوع اهمیت زیادی می‌دهند و از طرفی با شاغل بودن بسیاری از مردان و زنان، تمایل به استفاده از غذاهای رستوران و فست فودها افزایش یافته است. همه این موارد ضرورت وجود آشپزهای ماهر و متبحر را اثبات می‌کند. از طرفی به اعتقاد برخی، آشپزی یک کار زنانه است و مردها نباید خودشان را وارد این کار کنند

همه ایرانی‌ها هنر آشپزی دارند!

 رضا طلبی:  کسانی هستند که آشپزی را جزئی جدایی ناپذیر از زندگی خود می‌دانند و به قول خودشان با کارشان که آشپزی است، خو گرفته‌اند. «محمد رفیقی» از آن دسته مردهایی است که بین این همه شغل، سراغ آشپزی رفته و توانسته در این رشته جایگاه قابل توجهی را کسب کند.

از طرفی باور اینکه از این شغل بشود درآمد زیادی کسب کرد، نیز مشکل است، اما وقتی با فردی که در این شغل موفقیت زیادی کسب کرده است آشنا می‌شوید، دیدگاهتان نسبت به این شغل عوض می‌شود و این شغل را در دسته شغل‌های پولساز قرار خواهید داد.

 همه‌چیز در دانشگاه خلاصه نمی‌شود

محمد رفیقی که اکنون سرآشپز یک رستوران بزرگ است، می‌گوید: این تصمیم بزرگ که به سمت شغل آشپزی بروم از سن ۱۸ سالگی و هنگام آماده شدن برای کنکور در سال پیش دانشگاهی و به قول معروف سال سرنوشت ساز توسط من گرفته شد، تصمیمی که با توجه به ابعاد و تأثیرات آن بر زندگی‌ام بسیار شجاعانه تلقی می‌شد.

وی با لبخندی بر چهره ادامه می‌دهد: وقتی هم سن و سالان و دوستان خودم را می‌بینم که هنوز دنبال رشته‌های مهندسی دانشگاهی می‌روند و با شرایط اشتغال کنونی آینده‌ای نامعلوم دارند در حالی که من کاملاً مستقل و دارای برنامه ریزی مشخص هستم و در کنار کار، ازدواج نیز کرده‌ام، از تصمیم شجاعانه خودم احساس رضایت می‌کنم. اگرچه از آنجا که ذاتاً آدم زیاده خواه و پرتوقعی هستم و هیچ وقت از خودم راضی نیستم به نظرم هنوز جای پیشرفت و موفقیت‌های زیادی دارم. در نهایت کسی که هدفمند، منطقی و از روی علاقه و تحقیق تصمیم بگیرد، همیشه موفق و برنده است.

 ضرورت سفره‌آرایی

او بر این باور است که آشپزی یک هنر است و در افراد مختلف متفاوت است. رفیقی می‌گوید: من به جرئت می‌گویم که تمام ایرانی‌ها چه خانم‌ها و چه آقایان، استعداد آشپزی را دارند و این امر به دو دلیل است، یکی اینکه ذاتاً هنردوست هستند و دوم اینکه برای غذای خوب و خوشمزه اهمیت قائلند.

رفیقی می‌گوید: وقتی در این کار شناخته شدید و حسابی مهارت پیدا کردید، می‌توانید بازار خوبی داشته باشید و همراه با تیم‌های مخصوص خود درآمد قابل توجهی کسب کنید. او می‌افزاید: آشپزی هنر تبدیل مواد خام به انواع غذاهای خوشمزه و مطبوع است. یک آشپز ماهر فردی است که این هنر را به خوبی دارا باشد و با استفاده از روش‌های مختلف آشپزی، غذاهای متنوعی را آماده کند. حتی اگر کسی طعم یا غذایی را دوست نداشته باشد، با جلوه‌های مختلفی که می‌توان به غذا داد، می‌توان آنقدر غذا را زیبا ارائه کرد که اشتهای شخص تحریک شده و با کمال میل غذای جدید را امتحان کند.

 آشپز باید خلاق باشد

این سرآشپز جوان با اشاره به اینکه برای موفق شدن در این کار باید علاقه زیادی به غذا و آشپزی داشته و سرعت عمل خوبی هم در این کار داشته باشید، می‌افزاید: همچنین باید در فرایند تهیه غذا و سرو آن، خلاقیت داشته با صبوری تحمل فشار کاری زیاد را داشته باشید.

این که هر موقع از روز با رستوران یا آشپزخانه‌ها تماس می‌گیریم و یا حضوری مراجعه و درخواست غذا می‌کنیم به این معنی است که ساعت کاری آشپزها معمولاً طولانی و فشرده و از صبح تا نیمه شب می‌باشد. موضوعی که آشپز رفیقی نیز به آن اشاره می‌کند و معتقد است فشار کاری یک آشپز بسته به موقعیت کاری فرد تفاوت دارد. اگرچه بیشترین حجم کاری در آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل می‌باشد؛ زیرا مشتریان بیشتری در این روزها تقاضای غذا دارند.

این سرآشپز جوان ادامه می‌دهد: آشپزخانه که محل کار آشپز است، اغلب گرم و مرطوب و در زمان‌های سرو غذا خیلی شلوغ است. آشپز باید همیشه لباس‌های سفید و کلاه مخصوص آشپزی را به منظور رعایت نکات بهداشتی، به تن داشته باشد. نظارت بر کیفیت و میزان مواد اولیه، رعایت دستورعمل‌های بهداشتی، ایمنی و سلامت، توانایی انجام چند کار به صورت همزمان، خلاقیت در تهیه انواع غذاهای متفاوت و خوشمزه همراه با تزئینات ویژه، دقت و نظم زیاد، توانایی کار تیمی بخصوص در آشپزخانه‌های بزرگ از جمله مهارت‌ها و وظایفی است که یک آشپز ماهر باید به آن‌ها تسلط داشته باشد.

آشپزی یک تخصص شده است

وی که۱۰سال سابقه کار آشپزی دارد، می‌افزاید: بسیاری از آشپزها در گذشته به صورت تجربی وارد این شغل شده‌اند. اما امروزه آشپزی یک حرفه تخصصی شده است. برای ورود به این شغل باید تخصص و دانش لازم را آموخت. علاقه‌مندان می‌توانند پس از گذراندن سال اول متوسطه، وارد رشته کاردانش شده و در رشته آشپزی تحصیل کنند. در صورت تمایل به رفتن به دانشگاه، می‌توانند در دانشگاه علمی کاربردی در رشته آشپزی تا مقطع کارشناسی و یا در دانشگاه‌های دیگر در رشته مدیریت هتلداری (که آشپزی زیرمجموعه آن است) ادامه تحصیل دهند. کسب تجربه در موفقیت آشپز بسیار مهم و مؤثر است، بنابراین اگر فردی در خلال دوره‌های آموزشی، بتواند در جایی کار عملی و آشپزی کند، در موفقیت آینده او بسیار تأثیرگذار است.

اما با توجه به افزایش روزافزون استفاده مردم از فست فودها و رستوران‌ها و زیاد شدن تعداد این مکان ها، بدیهی است آشپزهای ماهر و با تجربه فرصت‌های شغلی خوبی پیش روی خود خواهند داشت. آشپز می‌تواند در مکان‌های مختلف از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها، فست فودها، مراکز تهیه غذا و یا آشپزخانه‌های صنعتی کار کند و با داشتن تجربه و صلاحیت کاری کافی سرآشپز یا مدیر آشپزخانه شود. همچنین می‌تواند مدیر رستوران شده و به صورت کترینگ با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف قرارداد ببندد.

وی در پایان به تمام جوانان و نوجوانان توصیه می‌کند اگر به شغل یا مهارتی علاقه دارند با تلاش و پشتکار سعی کنند آن را ادامه دهند تا در آن رشته به موفقیت دست پیدا کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.