سبزوار- شهر ۵ هزار نفری ششتمد به موجب واقع شدن در دامنه شمالی کوه های کوه میش از مناظر و تفرجگاه های ییلاقی متعددی برخوردار است و یکی از قطب های گردشگری دیار سربداران به شمار می آید. اما متاسفانه به دلیل عدم توجه کافی مسئولان دچار محرومیت ها شده است.

«ششتمد» تشنه اعتبار/وعده آبرسانی ۲۰ ساله شد

   قدس آنلاین- رضا قدیریان: ششتمد یکی از شهرهای شهرستان سبزوار است که در ۳۰کلیومتری جنوب سبزوار واقع شده است. شهر ۵ هزار نفری ششتمد به موجب واقع شدن در دامنه شمالی کوه های کوه میش از مناظر و تفرجگاه های ییلاقی متعددی برخوردار است و یکی از قطب های گردشگری دیار سربداران به شمار می آید. اما متاسفانه به دلیل عدم توجهات کافی مسئولان دچار محرومیت ها شده است.

 یکی از مهمترین مشکلات اهالی این شهر کمبود آب شرب است که با گذشت چندین سال از  بروز این مشکل اما هنوز از سوی مسئولین چاره اساسی اندیشیده نشده است.

مشکل به دو دهه قبل برمی گردد

کمبود آب در ششتمد مشکل جدیدی نیست هر سال به ویژه در فصل گرما مطرح می شود و پس از اقدام های سطحی و مسکنی مجددا بایگانی می شود. شهروندان ششتمدی که از سال ۱۳۷۶ که ششتمد آن زمان هنوز به شهر ارتقاء نیافته بود با کم آبی دست و پنجه نرم می کنند و از مسئولین به خاطر وعده های فراوان آزرده خاطر هستند.

 امسال گرما زودتر از همیشه در ششتمد خودنمایی کرد و مشکل کم آبی زودتر نمایان شد اما تقارن ماه مبارک رمضان با این ایام اعتراض شهروندان را بیشتر کرد به طوری که جمعی از شهروندان با حضور در بخشداری ششتمد خواهان مساعدت مسئولان شدند.

چاره ای اندیشیده نشد

یکی از شهروندان می گوید: مردم کویر افراد قانعی هستند و برای حل مشکلاتشان از هیچ کوششی دریغ نمی کنند و با مسئولین همکاری دارند.

وی مثالی می زند و در ادامه می گوید: اغلب ششتمدی ها از قدیم در منازل خود چاه آب داشتند که برای مصارف غیر شرب و حتی سیراب کردن دام های خود از آن استفاده می کردند اما سال گذشته به دلیل کم آبی اداره امور آب مدعی شد چاه ها غیر مجاز است و باید پلمپ شود. مردم هم همکاری کردند و دیگر از چا های داخل منازلشان آب برداشت نکردند.

وی به حضور تعدادی از مسئولان در ششتمد و قول برای رفع مشکل کم آبی اشاره می کند و می افزاید: مسئولین اگر به همان اندازه که وعده دادند پیگیری می کردند این مشکل سال ها قبل برطرف شده بود.

گوش مسئولان شنوا نیست

یک شهروند دیگر با بیان اینکه گزارش رسانه ها هم برای مسئولان اثر بخش نیست و گوش مسئولان دیگر شنوا نیست می گوید: همه مسئولین و مردم می دانند که آب مایه حیات است و همه هم می دانند که انجام فریضه های واجب مسلمانان بدون آب ممکن نیست.

مادر مسنی هم که در منطقه بیهق ششتمد ساکن است می گوید: من پیرزن تنهایی هستم و بنیه مالی هم ندارم که مانند مردم تانکر بخرم و آب ذخیره کنم. حمل ظرف آب از چشمه و منازل مناطقی که آب دارند هم برایم دشوار است اما با این وضعیت هفته قبل ۴ روز تمام آب محله ما قطع بوده است.

قطعی آب برنامه مدونی ندارد

 یک شهروند ساکن خیابان فرهنگ هم می گوید: متاسفانه قطعی آب در طول شبانه روز مشخص نیست اگر مسئولان مربوطه بتوانند به گونه ای برنامه ریزی کنند که شهروندان بدانند چه ساعاتی آب دارند نسبت به برداشت و ذخیره سازی اقدام می کنند. وی همچنین می گوید: متاسفانه میزان املاح آب شرب ششتمد به قدری بالاست که حتی چایی هم نمی توان با آن درست کرد.

شرمنده گردشگران می شویم

نگهبان آرامگاه بیهقی نیز درباره کمبود آب می گوید: با توجه به منطقه ییلاقی ششتمد معمولا روزهای تعطیل گردشگران برای بازدید به آرامگاه مراجعه می کنند اما گاهی اوقات نبود آب در سرویس های بهداشتی ما را شرمنده می کند در این اوقات گردشگران را به سرویس بهداشتی مسجد راهنمایی می کنیم که باید با ظرفی از چشمه آب دستشویی را فراهم کرد.

یک شهروند دیگر هم اظهار نظر جالبی داشت. و ی می گوید همه دوست دارند محل سکونتشان گازرسانی شود اما مشکل آب ششتمد به گونه ای است که ما خوشحال تر بودیم اول مشکل آب برطرف می شد بعد گاز به شهر ما می آمد.

پیمایش مسیر سه کیلومتری برای تهیه آب شرب

یکی دیگر از شهروندان هم که در خیابان امام رضا)ع) ساکن است می گوید: روزها مشکل نبود آب داریم و شب ها هم مشکل فشار آب. با وجود اینکه منزل ما در کنار خط اصلی شبکه آبرسانی است اما فشار آب به اندازه ای نیست که بتوانیم حمام کنیم و مجبوریم برای استحمام به منازل فامیل برویم.

وی همچنین می گوید: درست نیست ما برای آب شرب مان هر روز سوار بر موتور شویم و سه کیلومتر آن طرف تر آب شربمان را  از رودخانه و چشمه تهیه کنیم.

 قول های عملی نشده

مشکل آب شرب ششتمد در حال هنوز پا برجااست که چندین مسئول وعده مرتفع شدن این مشکل را به مردم داده اند که مهمترین آن بازدید معاون وزیر و رئیس شرکت آب و فاضلاب کشور به همراه تنی چند از مسئولان وقت استان و شهرستان در خردادماه سال 1393 است.

حمید رضا جانباز در آن سفر در جمع خبرنگاران گفته بود منبع تامین آبی در ۴۵ کیلومتری ششتمد وجود دارد که  برآورده کننده آب شرب مورد نیاز مردم این منطقه است. مبلغ مورد نیاز این خط انتقال حدود ۴۰میلیارد ریال است که با رایزنی های انجام گرفته مقرر گردید مبلغی را از محل درآمدهای استانی ومابقی از اعتبارات ملی تامین شود. معاون وزیر در پایان قول داد تا قبل از تابستان سال آینده کار خط انتقال تکمیل و مردم از آب شرب این چاه بهرمند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در آن سفر در گفتگو با خبرنگاران در اظهار نظری قابل تامل اجرای خط انتقال این پروژه را نیازمند تلاش و حمایت مسوولان دانست و گفت : مردم خوب ، صبور و همراه ششتمد چندین سال با مشکل کمبود آب شرب مواجه بودند و همراهی خوبی با مجموعه آب و فاضلاب داشته اند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکل چندین ساله باشیم.

مشکل موقتی برطرف می شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار در گفتگو با قدس آنلاین با تائید کمبود آب شهر ششتمد اظهار داشت: مشکل آب ششتمد بیشتر در نیمه نخست سال است که در این مدت اکثر شهرهای استان خراسان رضوی نیز تنش آبی دارند.

حسین ریاضی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای مشکل کم آبی ششتمد گفت: با تلاش های مسئولان و نمایندگان مردم سبزوار در مجلس اخیرا اعتباری جذب شد که توانستیم چاهی حفر کنیم و ظرف سه هفته آینده وارد مدار خواهد شد و اگر دبی آب در دراز مدت کاهش نیابد فعلا مشکل بر طرف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل کم آبی ششتمد به علت فقر منابع آبی منطقه است گفت: برای مرتفع شدن دائمی کمبود آب ششتمد چند سال پیش چاهی در حوالی روستای دارین بخش روداب حفر شده و با توجه به نتایج آزمایش های انجام شده قرار شده که ششتمد از آن چاه آبرسانی شود. وی ادامه داد: پروژه آبرسانی به شهر ششتمد از سال ۹۴ آغاز شده که تاکنون عملیات احداث دو مخزن ۳۰۰متر مکعبی، اتاقک چاه و حصار کشی و ۱۲ کیلومتر خط انتقال انجام شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سبزوار با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه به حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تصریح کرد: با اجرای ۳۰کیلومتر خط انتقال، احداث دو ایستگاه پمپاژ و یک مخزن ۳۰۰متر مکعبی این پروژه تکمیل و به بهره برداری می رسد.

ریاضی با بیان اینکه اگر اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد ظرف یک سال آینده پروژه به بهره برداری خواهد رسید گفت: در حال حاضر اعتبارات این پروژه از محل اعتبارات استانی تامین می شود و پیشرفت پروژه نیز به اختصاص اعتبار بستگی دارد هرچند تاکنون با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان روند مناسبی را طی کرده است.

این مسئول همچنین فرسودگی شبکه های آب شهری را تائید کرد و گفت: به دلیل کمبود اعتبارات در تعویض شبکه های فرسوده عقب ماندگی داریم اما با توجه به اتفاقات و تخصیص بودجه های جاری انجام می شود.

عدم پیگیری مدیران شهری علت محقق نشدن  وعده ها

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن نیز در این رابطه گفت: متاسفانه مشکلات اهالی عزیز ششتمد و روداب و داورزن فقط آب نیست و مردم مظلوم این مناطق در بخش های راه، بهداشت و گازرسانی نیز محروم هستند.

حسین مقصودی با با بیان اینکه ششتمد زادگاه بنده است و خودم با مشکلات کمبود آب از زمان تحصیل در دبیرستان ششتمد دست و پنجه نرم کردم گفت: یکی از علت های مرتفع نشدن این مشکلات که گاها بیش از دو دهه از پیدایش آن می گذرد عدم پیگیری افراد صاحب نظر و مسئول این منطقه بوده که بجای پیگیری مشکلات و رساندن صدا و درخواست مردم محروم به مسئولین در پی کارهای سیاسی بوده اند.

وی درباره پیگیری های انجام شده برای رفع مشکل کم آبی ششتمد گفت: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور را دو مرتبه به جلسه مجمع نمایندگان دعوت کردیم که خوشبختانه جناب جانباز با شناخت از مشکلات موجود با بازدید میدانی که در چند سال قبل از ششتمد داشتند مبلغی را برای حل موقتی مشکل اختصاص دادند که با تلاش مسئولان شرکت آب و فاضلاب چاهی در منطقه حفر شده و در آینده وارد مدار خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان همچنین درباره پروژه آبرسانی ششتمد گفت: در یکی از همین جلسات مصاحبه و وعده های ایشان در رسانه ها مبنی بر تکمیل این پروژه تا تابستان سال ۹۴ را یادآوری کردیم که جناب جانباز در پاسخ اظهار داشت: پروژه های دیگری را هم در کشور وعده داده ایم که اغلب این پروژه ها تکمیل و وعده های ما محقق شد باید از مدیران شهرستان پرسید که چرا پیگیری های لازم را برای تکمیل پروژه انجام نداده اند.

مقصودی با انتقاد از مدیریت عالی شهرستان قبلی و فعلی و نیز مدیر عامل قبلی شرکت آب و فاضلاب سبزوار گفت: بنده بابت این سهل انگاری ها گلایه مند هستم چرا که قطعا با پیگیری مستمر  می توانستیم شاهد شرایط بهتری از وضعیت کنونی باشیم.

نماینده مردم سبزوار در خانه ملت بر پیگیری مستمر خود و مسئولان مربوطه تاکید و ابراز امیدواری کرد مشکل اعتبار تکمیل این پروژه  در جلسه ای که تیرماه سال جاری با جناب جانباز خواهیم داشت حل شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.