خرم آباد- عضو جامعه جنگلبانی ایران گفت: لرستان یکی از استان‌هایی است که به واسطه شرایط توپوگرافی، مستعد کشت گیاهان دارویی است.

زاگرس، اکوتوم بی‎نظیر جهانی/ لرستان مستعد کشت گیاهان دارویی است

به گزارش قدس آنلاین، علی حسین بیرانوند در این باره اظهار کرد: از آنجا که انسان جزئی از طبیعت بوده و به طور یقین برای هر بیماری، در طبیعت گیاه مداوای آن عرضه شده ‌است.
وی ادامه داد: آنچه در این بین مهم بوده وجود این گیاهان دارویی در کشور و استان لرستان بوده که در صورت توجه بیشتر می‌توان گستره درخور توجهی آنها را در استان تولید و حتی صادر نیز کرد.
این مسئول ادامه داد: امروزه اغلب شرکت‎های داروسازی معتبر کشورهای مختلف از گیاهان دارویی برای‌ تهیه انواع دارو استفاده می‌کنند که این، دلیلی برای اثبات اهمیت گیاهان دارویی است.
بیرانوند اضافه کرد: کشور ایران نیز با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، جایگاه ارزشمندی در تولید انواع گیاهان طبی و دارویی دارد.
این عضو جامعه جنگلبانی ایران افزود: شرایط اقلیمی متفاوت در ایران وجود دارد که موجب شده گیاهان طبی و دارویی در این سرزمین رشد کنند به طوری که منطقه زاگرس که استان لرستان در آن واقع شده، با داشتن رویشگاه‌های گیاهی مرتعی و جنگلی متنوع، دارای انواع مختلف محصولات جنگلی و مرتعی است.
وی یادآور شد: برای بررسی گیاهان دارویی باید به دو ویژگی مهم استان از جمله سابقه کهن زندگی بشری در این منطقه که خواه ناخواه استفاده از گیاهان را نیز دارای همین سابقه خواهد کرد و دوم نوع اقلیم و آب و هوا در این منطقه است توجه کرد.
بیرانوند تصریح کرد: به عنوان مثال کمترین ارتفاع از سطح دریا ۳۵۰ متر در حسینیه از توابع شهرستان پلدختر در جنوب استان قرار دارد و بالاترین ارتفاع با ۴۰۵۰ متر اشترانکوه از توابع الیگودرز در شرق استان قرار دارد. این اختلاف ۳۷۰۰ متری از سطح دریا باعث ایجاد رویشگاه‎های متنوعی شده است.
این عضو جامعه جنگلبانی ایران خاطرنشان کرد: زاگرس یک اکوتوم بی‎نظیر جهانی است، محل تلاقی چند جبهه آب و هوایی متعدد، دریای سیاه و مدیترانه از غرب، اقیانوس هند از شرق و دریای سرخ از جنوب در زاگرس به هم می‎رسند که مجموعه بی ‎ نظیر از انواع گیاهان و جانوران را در این ناحیه ایجاد کرده است.
وی گفت: لرستان در قلب زاگرس، مرکزیت این مجموعه نفیس طبیعت است. بیش از ۱۲۰۰ گونه گیاهی در ایران وجود دارد که ۱۶۷ گونه آنها شناسایی و جمع‎آوری شده که از این تعداد ۲۷ گونه خاص این استان است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.