شهرکرد-استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش ۳ برابری بودجه دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: امسال به بودجه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی توجه ویژه ای شده است.

امسال به بودجه بهداشت و علوم پزشکی توجه ویژه ای شده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از شهرکرد،قاسم سلیمانی بعد از ظهر شنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان با اشاره به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: برای پیشگیری از شیوع این بیماری در استان لازم است هرچه سریعتر کشتارگاه روستای بارده و کاج طبق تصمیمات اتخاذ شده راه اندازی شود.

وی افزود: سازمان دامپزشکی استان، شورای تامین و فرمانداری در خصوص راه اندازی کشتارگاه روستای بارده و کاج جلسه ای تشکیل دهند تا در این مورد تصمیم گیری شود.

استاندار با اشاره به افزایش ۳ برابری بودجه دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: امسال به بودجه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی توجه ویژه ای شده است.

وی تصریح کرد: ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه به دانشگاه علوم پزشکی اختصاص داده شده است و همچنین ۷۱ میلیارد  تومان از ماده ۱۲ تملک دارایی در صورت ابلاغ در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار خواهد گرفت.

سلیمانی افزود: مقرر شد به هر کدام از کشتارگاه های شهرستان های ۹ گانه استان مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال جهت ساخت سردخانه اعتبار اختصاص داده شود.

در ادامه این نشست سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت:بحث مهم و قابل تامل در حل حاضر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است که تا کنون یک مورد در منطقه عشایر نشین شهرستان بروجن شناسایی شده است.

ارسلان خالدی فر افزود: انتقال این بیماری از طریق گزش کنه هیالوما و دام های آلوده منتقل می شود و انتقال این بیماری از پرندگان به جز شتر مرغ صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به معدوم سازی دام های آلوده گفت: در شرایطی ممکن است لازم شود دام آلوده معدوم شود.

خالدی فر تصریح کرد: درمان این بیماری وجود دارد، اما پیشگیری از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

وی از فرمانداری ها و بخشداری ها خواست تا در پیشگیری از این بیماری همکاری لازم را با دانشگاه علوم پزشکی و سازمان دامپزشکی استان داشته باشند.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه در خصوص راه های انتقال تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: گزش کنه و خون آبه ای که از دام ترشح می شود عامل انتقال این بیماری می باشد.

عبدالمحمد نجاتی افزود: بیشترین قشر در معرض خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، دامداران و چوبداران و همچنین دامپزشکان و قصابان هستند که بهترین راه سم پاشی دام ها می باشد که ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار برای عملیات سم پاشی در ۱۰ منطقه در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: این بیماری ۸۰۰ روز عمر دارد و به نسل بعدی کنه ها منتقل می شود و تا پایان تابستان و اوایل فصل پاییز ادامه دارد.

نجاتی تاکید کرد: مهمترین مراکز انتقال و شیوع این بیماری روستای کاج و بارده هستند که فاقد کشتارگاه می باشند.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: کشتارگاه روستای بارده پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی دارد و ادامه ساخت ملزم به دریافت اعتبار می باشد.

ذبیح الله غریب با اشاره جذب اعتبار از محل تسهیلات اقتصاد مقاومتی افزود: با اعتباری حدود ۸۰۰ تا یک میلیارد تومان کشتارگاه بارده به بهره وری می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.