کرج- اگر فقط یک‌بار هوس پیاده‌روی به همراه یک کودک درون کالسکه و یا همراهی یک معلول نشسته بر روی ویلچر به سرتان خطور پیداکرده و گام در خیابان‌های کرج گذاشته باشید به‌طور حتم بامعنا و مفهوم مناسب‌سازی معابر آشنا و مشکلات آن را از نزدیک لمس کرده‌اید.

مناسب‌سازی معابر کرج ۳۰ سال زمان نیاز دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه ایران اسلامی به دلیل پشت سر گذاشتن جنگ تحمیلی، حوادث ناشی از رانندگی  و ازدواج‌های فامیلی آمار معلولیت و نقص عضو بی‌شماری را به همراه دارد اما تاکنون اقدام مؤثری برای مناسب‌سازی معابر شهری باهدف تسهیل در تردد معلولان و جانبازان انجام نپذیرفته است.

در حال حاضر به دلیل افزایش تعداد خودروها در خیابان‌ها به نظر می‌رسد عمده فعالیت شهرداری‌ها به حل مشکل ترافیک و احداث بزرگراه‌ها معطوف شده است تا ایجاد معبر برای پیاده‌ها و معلولان!

اعتبار نداریم

معاون عمرانی شهرداری کرج ازجمله افرادی است که بر روی این مشکل در کلان‌شهر کرج مهر تائید زده و می‌گوید: رویکرد طراحی کرج به‌جای پیاده محور بودن، سواره محور است.

علی‌اصغر کمالی زاده با اشاره به اینکه در کرج ۶ میلیون مترمربع پیاده‌رو وجود دارد می‌افزاید: سالانه تنها امکان بازسازی ۲۰۰ هزار مترمربع پیاده‌رو در کرج وجود دارد و لذا با این احتساب بازسازی کل سطح معابر این شهر ۳۰ سال زمان می‌برد.

وی می گوید: در کشورهای پیشرفته ۵۲درصد جابه جایی ها از طریق پیاده راه ها است و ۴۸ درصد نیز با حمل و نقل عمومی انجام می شو اما در کشور ایران پیاده راه ها پنج درصد و مابقی معابر مربوط به سواره راه ها است.

وی یادآور می‌شود: شهرداری کرج برای بازسازی معابر هر منطقه مبلغ یک و نیم میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده که این رقم متناسب با کمبودها در این حوزه نیست.

وی با قبول این موضوع که کرج در حوزه مناسب‌سازی معابر شهر ایده آلی نیست ادامه می‌دهد: متأسفانه بافت فرسوده بخش قابل‌توجهی از شهر را فراگرفته است و عدم تعبیه پیاده‌روهای استاندارد یکی از مشکلات گریبان گیر شهر است.

وی ادامه می‌دهد: البته کمبود اعتبار و یا حجم زیاد معابر خللی در عزم شهرداری برای مناسب‌سازی معابر نداشته و اگر به فضاهای جدید احداث‌شده سری بزنید توجه به مناسب‌سازی معابر نظر شمارا جلب می‌کند.

۴۰۰ هزار نفر گروه هدف

مدیرکل بهزیستی استان البرز نیز بابیان اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را معلولان، سالمندان، کودکان و جانبازان تشکیل می‌دهند می‌افزاید: جمعیت زیادی از استان نیازمند فضای مناسب‌سازی شده شهری هستند و لذا این موضوع باید با جدیت بیشتری از طرف دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار بگیرد.

داریوش بیات نژاد با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از اعتبارات بهزیستی که باید با به حوزه درمان، آموزش و توانمندسازی معلولان صرف شود برای مناسب‌سازی هزینه می‌شود ادامه می‌دهد: در این راستا شهرداری‌ها باید جدیت بیشتری از خود نشان داده و حتی پیشنهاد می‌شود شهرداری کرج به پروژه‌های مناسب‌سازی نشده پایان کار ندهد.

وی تأکید می‌کند: اگر جدیت و نظارت بیشتری توسط شهرداری انجام شود بخش زیادی از مشکلات جامعه هدف حل خواهد شد.

بیات نژاد اظهار می‌کند: در استان البرز از مجموع ۲۷هزار و ۳۰۳ معلول تحت پوشش این سازمان تعداد۴۳۹خانوار دارای چند معلول و دو هزار و ۸۸۶ توان‌خواه چند معلولیتی شناسایی‌شده و تحت پوشش سازمان قرار گرفتند.

ضعف فرهنگ‌سازی

کارشناس مناسب‌سازی و عضو کمیته فنی استانداری نیز در این رابطه بیان می‌کند: تعداد۲۷هزار معلول و ۱۰ هزار و ۴۰۰ جانباز در البرز وجود دارد و باوجوداینکه این استان در زمینه مناسب‌سازی جزو استان‌های پیشرو است ولی متأسفانه معلولان ما همچنان با مشکل تردد در خیابان‌ها، ادارات و اماکن عمومی روبرو هستند.

رضا ارجمند نیا با اشاره به این موضوع که فرهنگ‌سازی در این رابطه نقش مؤثری ایفا می‌کند ادامه می‌دهد: طبق قانون، صداوسیما موظف به تولید و پخش برنامه‌های تبلیغی برای ارتقای آگاهی عمومی در زمینه مناسب‌سازی اماکن عمومی برای افراد معلول است اما این سازمان در خصوص وظیفه ذاتی خود، اطلاع‌رسانی و آموزش، کوتاهی می‌کند و در برخی از جلسات نیز حضور پیدا نمی‌کند.

وی رعایت استانداردسازی در مبلمان شهری، اماکن وادارات توسط شهرداری‌ها را ضروری عنوان می‌کند و می‌گوید: ازآنجاکه مناسب‌سازی معابر از طریق معاونت‌های مختلف شهرداری صورت می‌گیرد و این مسئله موجب بروز مشکلاتی از قبیل اجرای ناقص مناسب‌سازی معابر می‌شود تشکیل کمیته‌ای در ستاد مناسب‌سازی متشکل از معاونت‌های مختلف شهرداری ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.