دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با بیان اینکه عمده مواد مصرفی در کشور همانند گذشته تریاک است گفت: در حال حاضر ۶۶.۸ درصد مواد مصرفی کشور را تریاک تشکیل می دهد و مشتقات تریاک با ۱۱.۹ درصد، کراک و هرویین با ۱۰.۶ درصد در رتبه های بعدی بوده و شیشه با درصد اندکی در رتبه چهارم قرار دارد.

"تریاک" مخدر دوست‌داشتنی معتادان کشور

به گزارش قدس آنلاین، علی شمشیری در نشست خبری مشترک شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، پلیس مبارزه با مواد مخدر و اداره کل بهزیستی استان در محل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد از مواد مخدر به عنوان زلزله خاموش تعبیر کرد و افزود: ۲۴۷ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله جهان از ۱۷۰ کشور حداقل یک بار در طول عمر خود مصرف این مواد را تجربه کرده اند.

وی به رشد ۱۹ درصدی مصرف کنندگان مواد مخدر در جهان طی ۱۰ سال اخیر اشاره کرد و افزود: این امر موجب شده تا عرضه این مواد طی این مدت رشد ۳۲۲ درصدی داشته باشد. این میزان رشد در حالی است که یک قرن است مبارزه بی امانی با این مواد و عرضه کنندگان آن در جهان صورت می گیرد و ایران در این بین پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: متاسفانه علی رغم همه مبارزات صورت گرفته گردش مالی ۱۴۰۰ میلیارد دلاری و سود سرسام آوری عرضه مواد مخدر در جهان موجب شده که همواره بسیاری افراد سودجو با تمام خطرات دست به قاچاق این مواد بزنند.

وی به نگرانی شیوع مصرف مواد مخدر در زنان جهان اشاره کرد و افزود: از طرفی سن شروع اعتیاد نیز در جهان در حال کاهش است و شیوع مصرف این مواد در قشر  تحصیل کرده را نیز شاهد هستیم.

تنها ۱۰ درصد مواد مخدر عرضه شده کشف می‌شود

شمشیری به همسایگی ایران با کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: ایران در همسایگی کشوری قرار دارد که ۸۴ درصد تریاک جهان در آن تولید می شود و هم اکنون ۴۸۰۰ تن مواد مخدر در این کشور تولید می شود. بر اساس برآوردها صورت گرفته تنها ۱۰ درصد مواد مخدر عرضه شده کشف می شود و هم اکنون با مسدود کردن مرزهای جنوبی قاچاقچیان مواد مخدر به قاچاق این مواد از طریق دریا روی آورده و از مسیرهای جنوبی کشور کار قاچاق را انجام می دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با بیان اینکه اعتیاد در بسیار معضلات اجتماعی نقش موثری دارد گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته اعتیاد عامل ۵۵ درصد موارد طلاق، ۲۵ درصد موارد قتل، ۲۳ درصد موارد نزاع، ۶۵ درصد موارد همسر آزاری، ۲۰ درصد جرائم منکراتی و ۱۰ درصد جرائم مالی است. این آمار نشان می‌دهد که اگر بیش از پیش در زمینه مقابله و برخورد با معضل اعتیاد کار شود، حجم عمده ای ‌از معضلات اجتماعی نیز همپای آن رفع می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با اشاره به ۷۰۰ نوع ماده مخدر صنعتی و سنتی در جهان گفت: متاسفانه این مواد تا به دست مصرف کننده برسد ناخالصی های بسیاری پیدا می کند و این امر موجب افزایش مرگ و میر معتادان شده است.

وی از مرگ ۳۱۹۰ معتاد در کشور در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته همچنین ۱۳۵ معتاد در استان جان خود را از دست دادند که شامل ۱۱۷ مرد و ۱۸ زن هستند و تعداد آنها نسبت به سال ۱۳۹۴، ۲۹ نفر افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.