خرم آباد- مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت: تکمیل سد آبسرده بروجرد۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‎خواهد که در صورت تامین اعتبار ۳ سال دیگر به بهره برداری می‌رسد.

سد آبسرده طی ۳ سال به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، رضا میرزایی در این زمینه بیان داشت: عملیات اجرایی سد آبسرده بروجرد روز پنجشنبه با حضور استاندار لرستان و نمایندگان مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

وی افزود:امیدواریم سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص یابد تا طی ۳ ساله بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: پیش از این سد آبسرده با مشکلات مالی مواجه بود و عملیات آن بخوبی پیش نمی‌رفت اما در حال حاضر شرکت جهاد نصر حمزه از طریق برنده شدن در مناقصه و با مبلغ ۱۶۳ میلیارد تومان مسوول اجرای سد است.

وی ابراز داشت: شرکت جهاد نصر امکانات و تجهیزات مناسبی دارد و در صورتیکه با همه توان کار به پیش رود، پروژه سد آبسرده در بازه زمانی ۳ ساله به اتمام می‎رسد.

میرزایی عنوان کرد: با افتتاح سد آبسرده حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب پایدار شهر بروجرد و روستاهای شمال و مسیر خط انتقال برای افق ۱۴۲۵ طراحی و تامین می‎شود، بر این اساس حدود ۲۶ میلیون مترمکعب آب از سد آبسرده، ۱۵ میلیون مترمکعب از سد شهید بروجردی و ۷ میلیون متر مکعب از رودخانه گلرود تامین می‎شود.

وی با اشاره به تاثیر برخی مشکلات در روند احداث و بهره‎برداری به هنگام سد آبسرده تاکید کرد: عدم پیش‎بینی اعتبارات مناسب در بودجه سنوات و عدم تخصیص به موقع و مشکلات ناشی از تعییر در اهداف احداث سد، برخی از مشکلات است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان با اشاره به اینکه طرح آبرسانی به بروجرد به عنوان دومین شهر بزرگ لرستان در سال ۸۱ آغاز شده است، اظهار کرد: ۲۲ حلقه چاه در فاصله سال‎های ۷۰ تا ۷۲ حفر شده و ۸ حلقه دیگر تجهیز و در مدار قرار گرفته است.

میرزایی با اشاره به اینکه ۴ حلقه چاه در بروجرد آماده و تجهیز شده است، خاطرنشان کرد: دیگر چاه‎های حفر شده به دلایلی همچون کاهش شدید منابع آب زیرزمینی، آلودگی آب چاه‎ها و تخریب آنها از مدار خارج شدند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این پروژه آبرسانی نتوانست، آب مورد نیاز شهر بروجرد را تامین کند و این مشکل همچنان به قوت خود باقی است، بر این اساس شرکت آب منطقه‎ای لرستان گزینه احداث سد را در دستور کار خود قرار داد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آب همواره یکی از چالش‎های تاریخی کشور ایران محسوب می‎شود و در شرایطی که کم آبی و خشکی از ویژگی‎های ذاتی کشور ما است، کمبود آب در آن موضوع جدیدی نیست.

میرزایی تصریح کرد: ساختار نامناسب نظام مصرف آب، توسعه شهرنشینی، مصرف بی‎رویه آب در حوزه کشاورزی و تاثیر سوء پدیده‎های اقلیمی موجب کاهش شدید منابع آبی در کشور ایران شده است.

وی اظهار کرد: در صورت تداوم این روند چشم‎انداز خوبی در حوزه آبی کشور متصور نیست و وضعیت منابع آبی کشور حادتر می‎شود، بنابراین از این پس اولویت توسعه منابع آب را باید به دو بخش صنعت و شرب اختصاص داد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان با اشاره به اینکه بیش از ۹۲ درصد آب تولیدی در حوزه کشاورزی مصرف می‎شود، عنوان کرد: این در حالی است که میانگین جهانی این آمار حدود ۷۰ درصد است.

میرزایی تاکید کرد: مهمترین اولویت‎های کاری شرکت آب منطقه‎ای لرستان در سال‎های آینده حول محور تکمیل طرح‎های نیمه تمام و شبکه‎های آبیاری و زهکشی متمرکز است، البته این شرکت در بخش اعتبارات عمرانی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان و در اعتبارات جاری قریب به ۱۱ میلیارد تومان بدهی دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.