مشهد- بسیاری از مردم بر این باورند هنرمندی که در کشورنمونه شدیا از یونسکو نشان افتخار گرفت به طور حتم نانش در روغن است اما اگر به شما بگوئیم که در همین شهر خودمان از همین دست هنرمندان داریم که حتی بیمه هم نیستند شاید باورتان نشود!

هنرمند درجه یک قالیبافی کشور هنوز بیمه نیست!

قدس آنلاین-گروه استان ها-سرور هادیان: پیشکسوت هنر قالیبافی «علی ذریه حبیب»، متولد ۱۳۲۴ تبریز است که حرفه قالیبافی را از هفت سالگی نزد پدر آموخت و در ۱۳ سالگی در این هنر به مهارت بسیاری دست یافت و سپس به کارتابلو بافی و حجم بافی و دورو بافی روی آورد وبه قول خودش ۶۵ سال است که قالی می‌بافد.

وی که ۳۶ سال است در مشهد ساکن است، می‌گوید: مشهد را دوست دارم و خوشحالم که در مجاورت امام مهربانی‌ها زندگی می‌کنم.

وی آثار هنری منحصر به فردی از جمله تابلوهای شخصی، گره اوراقی، مجسمه بافی، دوروبافی و تابلوهایی مثل قانونگذاری روم، نقشه ایران، کلیسای واتیکان و... را به انجام رسانیده است.
این هنرمند بعد از گذشت بیش از نیم قرن، همچنان این هنر را دوست دارد و به بافتن طرح‌های ماندنی مشغول است و تاکنون سفارش بافت فرش‌های نفیسی را از کشورهای آلمان، فرانسه، سوئیس، آمریکا، بحرین، کویت، امارات و …داشته است.

بافته های جدید

این روزها دو اثرجدید این استاد به نام تابلوی بازارسبزی فروش‌ها و احوالات حضرت یوسف به پایان رسیده و استاد در این خصوص می‌گوید: چله تابلوی بازار سبزی فروش‌ها ابریشم است و لباس‌های افراد دراین تابلو فرش از پشم و ابریشم است و به روش اسپرت یا دو رنگه بافته شده است.


وی می‌افزاید: نخ این تابلو بخشی از کرک مرینوس است و بافت این تابلو حدود یک سال با روزی حدود ۷ الی ۹ ساعت به اتمام رسیده است.
وی در خصوص این که چرا این سوژه‌ها را انتخاب کرده است، اظهار می‌دهد: تابلوی بازارسبزی فروشان زندگی را معنا می‌کند که فعالیت و زنده بودن و پویایی را نشان می‌دهد، دراین تابلو حدود ۱۵۰۰ رنگ استفاده کرده‌ام.
وی در ادامه درخصوص تابلوی احوالات حضرت یوسف نیز می‌گوید: این تابلو دارای مراحل مختلف زندگی حضرت یوسف است که شامل درچاه افتادن، رفتن برادران یوسف پیش پدر و روایت پیراهن خونی یوسف، یوسف در مصر، یوسف در زندان، مجلس زلیخا و دیدار یوسف و وصال یوسف و زلیخا در تابلو فرش روایت شده است.
استاد ذریه حبیب خاطرنشان می‌کند: حدود ۱۷۰۰رنگ در این تابلو فرش به کار رفته است و در چهار طرف تابلو ابیات زیبایی چون «یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور/ کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور» دیده می‌شود که با خطی زیبا بافته شده است.

تلاش های بی نتیجه

 وی که دارای عنوان درجه هنری از یونسکو است و بارها درمجامع داخلی و بین المللی کارهایش ارائه و مورد قدردانی قرار گرفته است، تصریح می‌کند: من بعد از ۶۵ سال کار قالیبافی وعناوین مختلف هنری، بیمه نیستم و برخلاف بارها اقدام، هنوز به نتیجه نرسیده‌ام و این درحالی است که بارها عنوان هنرمند نمونه کشور را به من اعطا کرده‌اند.
 استاد ذریه حبیب خاطر نشان می‌سازد: متأسفانه بارها در مجامع مختلف اعلام کرده‌ام، هنرحجم بافی بعد از من به فراموشی سپرده می‌شود و من حاضرم رایگان این هنر را به نسل آینده بیاموزم اما متأسفانه هیچ همکاری برای این آموزش با من نمی‌شود.
او با اشاره به این نکته که بارها پیشنهادهای مختلفی برای اقامت و کار در کشورهای خارجی به او شده است، اذعان می‌دارد: وطنم را به پول نمی‌فروشم اماای کاش تا زنده‌ام مسئولان کشورمان قدر هنر هنرمندان را بدانند.

وضعیت نامساعد صادرات

این هنرمند پیشکسوت تصریح می‌کند: متأسفانه وضعیت صادرات هم در حال حاضر خوب نیست و این در حالی است که هنرمندانی چون من یا هنرمندان سایر رشته‌ها همه درآمدشان از هنرشان است و اگر نتوانند کارشان را عرضه کنند یا آموزش بدهند برای گذران امورات زندگی با مشکل مواجه هستند.
«ذریه حبیب» به بافت ۹ سوره قرآن به صورت ورق پشت رو در ابعاد کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید:این قرآن منحصربه فرد است و به زودی از آن رونمایی می‌شود و امیدوارم بتوانم پس از ارائه در نمایشگاه‌های قرآنی آن را به عنوان باقیات و صالحات به موزه حرم مطهراهدا کنم.
این پیشکسوت قالیبافی در ادامه می‌گوید: سه دختر و دو پسر حاصل زندگی مشترک من است که هیچ گاه آن‌ها را به ادامه راهم تشویق نکردم اما ابتدای ازدواج تا چند سال پیش همه قالی‌ها را با همسرم «فاطمه رنجبر» می‌بافتیم.
او می‌افزاید: همسرم بعد از ازدواج، قالیبافی را ازمن یاد گرفت و همیشه باهم کار می‌کردیم.
وی توضیح می‌دهد: شاگردان زیادی داشتم امابیشتر آن‌ها کسانی هستند که برای اقامت به خارج می‌روند و کار را ازمن یاد می‌گیرند و در آن جا به تابلو بافی مشغول می‌شوند و در آمدهای خوبی هم دارند.

اختراع گره

استاد ذریه حبیب تأکید می‌کند: من بیش از ۴۰ مدل گره را در فرشبافی اختراع کردم که کارایی آن در بافت نقوش بسیار ریز و بخصوص چهره بسیار زیاد است.
او تعداد فرش هایی که تاکنون بافته را بسیار می‌داند ومی گوید: اوایل سالی پنج تا ۶ تابلو فرش نفیس می‌بافتم و اکثرآن‌ها خریداران ایرانی مقیم کشورهای خارجی بودند.

این هنرمند شهرمان در پایان تأکید می‌کند، لطفاً بنویسید، چرا ما زنده‌ها مرده پرستیم /به سوی همدیگر آماده هستیم / زمان زندگی حالی نپرسیم / ولی دردفن او آماده هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.