یزد- رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی یزد گفت: براساس بند ۵ مصوبات هفدهمین جلسه شورای عالی آب شهرداری های سراسر کشور مکلفند جزء (۳) بند ۹ مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی آب مبنی بر«جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز شهرداریها از آب شرب وبهداشتی» را ظرف مدت یکسال عملیاتی نمایند در غیر این صورت شرکت های آب و فاضلاب مجاز به قطع انشعاب های مذکور می باشند.

شبکه آبیاری فضای سبز شهرداریها از آب شرب و بهداشت باید جدا شود

به گزارش قدس آنلاین، عباس دهقان در اولین جلسه شورای حفاظت ازمنابع آب شهرستان یزد در مورد قطع انشعاب آب شرب از فضای سبزاظهارداشت: در  بررسی  های اولیه به این نتیجه رسیدیم که عواملی چون تمیز نبودن مسیر انتقال آب و سبز شدن علفهای هرز،مسدود نمودن مسیر آب بابت ساخت وساز و مرمت پیاده روها،مسدود بودن لوله های انتقال آب ،شکستگی وخرابی سنگ جدول جوی های خیابانها  موجب هدرفت آب در فضای سبز سطح شهر  می شود. 

وی در مورد وضعیت بارندگی شهرستان یزد در سال آبی گذشته افزود: متوسط بارندگی کل استان ۹۳وهشت دهم  میلیمتر و متوسط بارندگی کل استان در سال آبی گذشته ۷۵و۹دهم  میلیمتر  بوده  و  میزان بارندگی در سال ۹۵ نسبت به سال قبل ۹وسه دهم درصد افزایش ولی نسبت به دوره آماری ۵۵وچهاردهم درصد کاهش داشته است.

 دهقان عمیق شدن چاههای دستی، خشکیده شدن قنوات و چشمه‌ها،پدیده فرونشست زمین (فروچاله)،متروکه شدن چاه به تبع آن ازبین رفتن روستاها، هجوم  آب شور به آب شیرین،تهدید جدی منابع آب شرب و بی کیفیت شدن آنها،شور شدن خاکهای حاصلخیز را از تبعات و اثرات خشکسالی  وپیامدهای ناشی از  برداشت بی رویه و افت سطح آب زیرزمینی  برشمرد.

 این مسئول در مورد اقدامات حفاظتی انجام شده در راستای مصوبات جلسات گذشته شورای حفاظت سال ۹۵ گفت: تعداد ۳۹ حلقه چاه  غیر مجاز مسدود شده و از این اقدام  ۲.۰۱۷ میلیون متر مکعب حجم آب صرفه جویی شده است، همچنین  تعداد۴۴ حلقه چاه غیر مجاز پر شده که حجم  آب صرفه جویی شده ناشی از آن ۲.۷۳۴ میلیون متر  مکعب  می باشد.

وی با قدردانی از همکاری و حمایت های قوه قضائیه و نیروی انتظامی افزود: در انجام اقدامات حفاظتی اگر حمایت و همراهی  قوه قضائیه و نیروی انتظامی  با شرکت آب منطقه ای یزد نبود  قطعاً با مشکلات زیادی برخورد می کردیم.

معاون  حفاظت و بهره برداری شرکت آب  منطقه ای یزد بیان کرد : منابع آب ، خاک و هوا برای مصرف به اندازه انسان وجود دارد اما این منابع به اندازه اسراف کردن وجودندارد.

سید محمد طباطبائی افزود: منابع موجود بی نهایت نیست و وظیفه ما است  که این منابع را از لحاظ کمی و کیفی  حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: در مورد آب مصرفی  فضای سبز  می توان از آب خام استفاده نمود و چاه های  آب بی کیفیت  را تجهیز و برای آبیاری فضای سبز به کار گرفت و این شرکت در قطع انشعاب آب شرب از فضای سبز   همکاری  لازم را با  ارگان های  مربوطه می نماید و در مرحله اول  ۱۲  انشعاب آب شرب از فضای سبز قطع می گردد.

 درادامه  سید علی سادات اخوی مشاور مدیر عامل و  دبیر  شورای حفاظت  از منابع آب  استان یزد نیز بر تعیین تکلیف  تعدادی از چاه های شهرداری  با همکاری شرکت آب منطقه ای یزد تأکید نمود.

وی در مورد جدا سازی  انشعاب آب شرب از فضای سبز گفت : باید بر اساس اولویت بندی  اعلام شده از سوی  شهرداری و فضای سبز نسبت  به قطع انشعاب  آب شرب فضای سبز اقدام  کرد.

 معاون فنی و امور عمرانی  فرمانداری شهرستان یزد  بر قطع  انشعاب آب شرب از فضای سبز تأکید نمود و خواستار معرفی نماینده ای از سوی شهرداری و فضای سبز به شرکت آب منطقه ای یزد شد تا انشعابات  موجود  آب شرب را که در آبیاری  فضای سبز  استفاده می شود مشخص و  نسبت به قطع آن اقدام  گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.