سنندج- یکی از پزشکان کردستانی نسبت به ایجاد کتابخانه‌ای در محل کار خود اقدام کرده است و هدف خود را از این کار، نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی و تحقق حقوق بیماران در مراکز درمانی عنوان می‌کند.

کتابخانه‌ای در دل مطب

قدس آنلاین- گروه استانها- فردین کمانگر: «شکوه بزرگی» یکی از پزشکان کردستان و متولد ۱۳۵۱ در یک خانواده فرهنگی است که تلاش کرده است، فرهنگ کتابخوانی را در محل کار خود نهادینه کند. با این پزشک خوش ذوق گفت و گوی کوتاهی کرده‌ایم:

خانم بزرگی لطفاً در ابتدا در مورد فعالیت‌های خود توضیحاتی بفرمایید.

من پزشک متخصص پاتولوژی «آسیب شناسی آزمایشگاه» هستم که از سال ۷۷ به عنوان پزشک عمومی فعالیت خود را شروع کردم و از سال ۸۹ نیز به عنوان متخصص آسیب شناسی فعالیت می‌کنم.

من از کودکی لحظات تنهایی و خوب خود را با کتاب بسر برده‌ام و علاقه‌ای خاص به مطالعه و کتاب داشته و دارم و این احساس را داشتم که خوب است در محل کارم هم کتاب هایم وجود داشته باشد و برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی هم اقدامی داشته باشم تا مراجعه کنندگانی که به دفتر کار من ورود پیدا می‌کنند، خود را در یک فضای خشم و استرس زا نبینند، زیرا بیمار دارای استرس و نگرانی‌های خاص خود است و در یک محیط خشک، این مسائل مضاعف می‌شود. بنابراین سعی کردیم برای ایجاد فضایی متفاوت از کتاب و موسیقی استفاده کنیم.

شما در محل کارتان بیشتر به چه مواردی اهمیت داده اید؟

آنچه که در این اقدام حائز اهمیت بوده، در درجه اول احقاق حقوق مردم به عنوان ارباب رجوع به مراکز درمانی بوده است و دوم؛ ایجاد فضای بصری زیبا و آراسته تا این توقع برای بیمار ایجاد شود که برخورداری از فضای مناسب حق اوست. در گذشته‌ای نه چندان دور مراکز آزمایشگاهی به کمترین امکانات و خدمات رضایت داشتند و حقوق بیمار و مراجعه کننده کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و در بحث آموزشی نیز در بخش محیط زیست، برنامه‌هایی داریم که با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای به جامعه انتقال می‌دهیم.

گریزی بزنیم به کتابخانه شما، چند جلد کتاب دارید؟

- در حدود ۴۰۰ جلد کتاب در حال حاضر موجود است که بیشتر در حوزه‌های روان شناسی، خودیاری، رمان، موسیقی، داستان‌های کوتاه، داستان کودکان، کتاب هایی عملی در مورد اطلاعات عمومی و بروشورهای دیگر است.

البته بخشی نیز کتاب‌های اهدایی است که از سوی چهره‌های فرهنگی و هنری اهدا می‌شود که در کنار این موارد ما در راستای اهمیت دادن به فرهنگ بومی و محلی کتاب‌های کُردی را در قفسه‌ها قرار دادیم و در کنار کتاب‌ها سعی می‌کنیم، چهره‌ها و شخصیت‌های هنری را معرفی کنیم و در کنار آثار آن‌ها بیوگرافی قرار می‌گیرد و سعی می‌کنیم از همه هنرمندان و چهره‌هایی را که تاکنون ناشناخته مانده‌اند به جامعه معرفی کنیم.

دیدگاه جامعه ما نسبت به پزشکان متفاوت است. شما در این مورد چه نظری دارید؟

اقشار جامعه ما از پزشکان حال چه به صورت درست یا نادرست الگوبرداری ذهنی دارند و پزشکان ما نقش کاریزمایی را برعهده دارند و من به شخصه علاقه مند بودم که نقش کتابخوانی برجسته‌تر شود، اما متأسفانه امروز تابوی پولداری در ذهن مردم ایجاد شده است و انتظار داشتم که دیگر نقش‌های پزشکان در جامعه نیز نمود پیدا کند و من معتقدم که هر فرد در هر جایگاهی که در جامعه قرار گرفته، می‌تواند، نوری را ایجاد کند و بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

پزشکان دارای زندگی پرفراز و نشیبی هستند از دوران دانشجویی گرفته که با حداقل امکانات و خدمات و در نهایت فقر و گذران ۲۰ سال تحصیل در رشته مورد علاقه خود مشغول به کار می‌شوند تا زمان خدمت. بنابراین دیدگاه منفی که برخی افراد جامعه نسبت به قشر پزشکان دارند، درست نیست، زیرا عموم پزشکان از جان و دل مایه می‌گذارند. البته کمبودهای آن دوران سبب می‌شود که برخی از آن‌ها هم به دنبال مادیات باشند.

برای اینکه بتوانیم این فرهنگ را در میان جامعه پزشکان بیشتر ترویج دهیم چه کار باید کرد؟

البته بسیاری از پزشکان در حوزه فرهنگی و هنری نیز فعال هستند و در جامعه ما پزشک شدن تنها به این دلیل است که نمره‌های درسی بالاست و امکان دارد، فرد یکی از نخبگان حوزه فرهنگی و هنری و ورزشی باشد، اما به دلیل بالا بودن نمره هایش به این سمت سوق داده شده باشد و طیف وسیعی از این قشر در حوزه فرهنگی و هنری فعال هستند.

 به نظر شما برای ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه چه باید کرد؟

- در مورد جامعه پزشکان، اگر فرد به جایگاه و نقش خود در جامعه پی برد، می‌تواند، تأثیرگذار باشد و در دنیای امروزی، فضای مجازی سبب شده که فضای کار فرهنگی، توسعه پیدا کند زیرا پزشکان، بیشتر افراد درونگرا هستند و فضای مجازی سبب شده که این قشر بتوانند آثار خود را انتشار دهند و این امر می‌تواند، تأثیرگذار باشد.

برای اینکه فرهنگ کتابخوانی را به نسل جدید انتقال دهیم، چه اقدام‌هایی را انجام دهیم؟

باید از خانواده‌ها شروع کنیم، زیرا رفتار و عملکرد ما الگوی فرزندان ما خواهد شد و باید در جلسات واقعی گروه‌های کتابخوانی را ترویج دهیم و با این اقدام فرهنگ سازی کنیم که فرزندان و کودکان با کتاب و کتابخوانی آشنا شوند و برای رشد فکری و جهش فکری نیاز به مطالعه و کتابخوانی است. باید از فضای شعاری پرهیز کرد و به فضای عملی در حوزه فرهنگ وارد شویم.

 شما به عنوان یک فعال فرهنگی و پزشک، وضعیت استان را از نظر فعالیت‌های فرهنگی چگونه می‌بینید؟ برای جلب مشارکت بیشتر مردم در کارهای فرهنگی چه باید کرد؟

- به اعتقاد بنده در حوزه فرهنگی اگر بخواهیم، تغییری را ایجاد کنیم، باید خودمان اقدام کنیم و نباید به دلیل کم کاری دولت ها، مردم نیز کم کاری کنند. در این زمینه نباید منتظر هیچ قهرمانی باشیم که تغییر را ایجاد کند، بلکه باید از خانواده و محیط کار خود شروع کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.