این اولین بار نیست که نمایندگان مجلس خواستار محدود کردن عکاسان در صحن علنی می‌شوند. در سال ۹۰ مهدی کوچک‌زاده نماینده پیشین تهران پس از انتشار عکس‌های نامتعارف از نمایندگان در صحن علنی مجلس، طرحی دو فوریتی را به مجلس ارائه کرد که بر اساس آن فعالیت عکاسان محدود می‌شد. کوچک زاده گفته بود برخی از این تصاویر هیچ ربطی به فعالیت مجلس ندارند و تنها موجب وهن مجلس است و گاهی از این عکس‌ها برای سوءاستفاده و حتی برای زمانی که نماینده امکان اعتراض نداشته باشد، استفاده می‌شود. البته طرح دو فوریتی کوچک زاده در مجلس وقت رأی نیاورد.

مجلس باید اتاق شیشه‌ای باقی بماند

قدس آنلاین- دو روز پیش، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌از هیئت رئیسه مجلس درخواست کردند زمان حضور عکاسان مطبوعاتی در صحن پارلمان محدود شود. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت به ایسنا گفته بود در پی حواشی به وجود آمده در مورد عکس یکی از نمایندگان در جریان رأی اعتماد، جمعی از نمایندگان درخواست کردند زمان حضور عکاسان مطبوعاتی در صحن علنی محدود شود و آن‌ها بتوانند تنها دقایقی از جلسات علنی را حضور داشته باشند. او البته یادآور شده است پیشنهادی هم برای برگزاری یک جلسه بین نمایندگان و عکاسان مطبوعاتی مطرح شده که امیدواریم بتوانیم به نتیجه مطلوبی در این زمینه برسیم.

عکس‌هایی از چرت زدن نمایندگان در مجلس تا تلاش عجیب برخی از آن‌ها برای سلفی کردن با موگرینی و آخرینش، گلابی خوردن یکی از نمایندگان، باعث شده که مردم نسبت به این رفتار بهارستان‌نشین‌ها حساس شوند و آن‌ها را مورد نقد قرار دهند. این رفتارهای نمایندگان از دید عکاسان پنهان نمانده و در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر شده است حتی بازتاب‌هایی در رسانه‌های خارجی هم داشته است اما آیا ایجاد این گونه محدودیت‌ها به معنای پاک کردن صورت مسئله نیست؟

البته این خبر با واکنش مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد و وی تأکید کرد: هیچ‌گونه محدودیتی در فعالیت خبرنگاران در مجلس شورای اسلامی اعمال نخواهد شد.

مهدی کیایی با بیان اینکه قانونگذار تأکید کرده است که مجلس شورای اسلامی به‌مثابه یک اتاق شیشه‌ای است که وقایع آن باید به‌طور کامل و شفاف برای ملت آشکار وعلنی باشد و مردم که صاحبان اصل انقلاب و مجلس هستند، در جریان روند قانونگذاری در کشور قرار بگیرند. برهمین اساس، طرح محدود کردن فعالیت عکاسان پارلمان بطور قطع ایده خوبی نبوده و مانند مواقع دیگری که این طرح مطرح شده بود این بار نیز مورد قبول مجلس شورای اسلامی نیست و قوه مقننه با محدودسازی فعالیت رسانه‌ها مخالف است.

مدیر کل فرهنگی مجلس با بیان اینکه طبیعی است که رفتارهای کلامی و غیرکلامی افراد شاخص اعم از ورزشکاران، هنرمندان، نخبگان و سیاستمداران همیشه مورد دقت و کنکاش رسانه‌ها و مردم است و طبیعتاً این افراد باید دقت بیشتری بر اعمال و رفتارهای کلامی و غیر کلامی خود داشته باشند، تأکید کرد: انتظار این است که رسانه‌ها نیز تنها به دنبال سوژه‌های حاشیه‌ای نباشند و اصل بر فرع ترجیح داده شود.

پیشنهادی که سابقه‌دار بود

این اولین بار نیست که نمایندگان مجلس خواستار محدود کردن عکاسان در صحن علنی می‌شوند. در سال ۹۰ مهدی کوچک‌زاده نماینده پیشین تهران پس از انتشار عکس‌های نامتعارف از نمایندگان در صحن علنی مجلس، طرحی دو فوریتی را به مجلس ارائه کرد که بر اساس آن فعالیت عکاسان محدود می‌شد. کوچک زاده گفته بود برخی از این تصاویر هیچ ربطی به فعالیت مجلس ندارند و تنها موجب وهن مجلس است و گاهی از این عکس‌ها برای سوءاستفاده و حتی برای زمانی که نماینده امکان اعتراض نداشته باشد، استفاده می‌شود. البته طرح دو فوریتی کوچک زاده در مجلس وقت رأی نیاورد.

کاووس صادقلو، عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران که پیش از این ۱۲ سال رئیس این انجمن بوده است، از مخالفان  سرسخت اینگونه محدودیت‌هاست و دلایل موجهی دارد. به باور صادقلو، این رفتارها فقط از جهان سوم برمی‌آید چون نمی‌توانیم واقعیت‌ها را بپذیریم و می‌ترسیم. اصلاً دلیل اینکه محدود می‌کنند، چیست؟ اگر تخلفی انجام ندهیم از دیده شدن نمی‌ترسیم. اگر از چراغ قرمز رد نشویم سرچهارراه چند تا دوربین بگذارند، چه فرقی به حال ما دارد؟

او می‌گوید: اصلاً در طول ۹ دوره مجلس، قوانین محدود کننده‌ای در کار نبوده است، این اعتراض‌ها به عدم آگاهی و عدم شناخت نمایندگان معترض از ماهیت رسانه برمی‌گردد. در دنیا از عکاسی به نفع خودشان استفاده می‌برند ولی در ایران، برای عکاسی و عکاس‌ها محدودیت ایجاد می‌کنند.

عکاس را متهم می‌کنند

به باور این عکاس مطبوعاتی، دلیل این نگرانی‌ها، عدم شناخت درست از رسانه است. این ذهنیت که عکاسان و خبرنگاران، مشکل‌سازند، تفکر اشتباهی است و دلیل آن، عدم آموزش است. حتی آداب دپیلماسی را باید به سیاسیون و مسئولان آموزش داد تا بخاطر انتشار عکس سلفی با موگرینی، عکاس متهم نشود. متأسفانه برخی نمایندگان مجلس از رسانه، اطلاعات کمی ‌دارند اما وقتی به آن‌ها می‌گوییم باید آموزش ببینید، بهشان برمی‌خورد.

صادقلو با اشاره به خدمتی که عکاسی در ۱۹۰ سال عمر خود به علم و بشریت کرده، می‌گوید: آموزش فرهنگ عکاسی در ایران برای تمام اقشار ضروری به نظر می‌رسد، همه باید بفهمند که این وسیله می‌تواند خدمت رسانی کند، اگر ازآن درست استفاده شود.

وی محدود کردن عکاسان در مجلس را کار بسیار اشتباهی دانسته، خاطرنشان می‌کند: اگر عکاسان محدود شوند، با دوربین موبایل نمایندگان چه می‌کنید؟ بهتر است در جلسه‌ای مشترک با نمایندگان معترض، به صورت تخصصی از قدرت عکاسی و خدمات آن بگوییم.

صادقلو معتقد است: هر جا کسی را محدود کنید راهی برای رهایی از آن محدودیت پیدا می‌کند، امروز اگر جلوی عکاس‌ها را در مجلس گرفتید، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا باعث می‌شود که مدیریت غلط شما، اصلاح شود!؟

وی در پایان یادآور می‌شود: در ماده یک اساسنامه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران آمده است؛ در اجرای ماده ۱۳۱ قانون جمهوری اسلامی‌ ایران و به منظور حفظ حقوق، منافع مشروع و قانونی، بهبود وضع اقتصادی و هویت شغلی عکاسان مطبوعاتی که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز هست، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، در صنف کارگری تشکیل می‌شود. همین یک بند، این انتظار را از انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران ایجاد می‌کند که در دفاع از حقوق صنفی عکاسان، حضور و موضع‌گیری جدی‌تری داشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.