۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 561549

با هجوم امکانات گوناگون رایانه‌ای و ارتباطی و همچنین رشد و افزایش نرم‌افزارها و امکانات ارتباطی و محیط‌های شبکه‌ای و پررنگ‌تر شدن نقش اینترنت در زندگی امروزی افراد، این حوزه تبدیل به فرصتی برای پیشرفت شده است.

قدس آنلاین- با هجوم امکانات گوناگون رایانه‌ای و ارتباطی و همچنین رشد و افزایش نرم‌افزارها و امکانات ارتباطی و محیط‌های شبکه‌ای و پررنگ‌تر شدن نقش اینترنت در زندگی امروزی افراد، این حوزه تبدیل به فرصتی برای پیشرفت شده است. بخصوص این که اینترنت یکی از بهترین ابداعات بشر محسوب می‌شود؛ اما شرط مفید بودن این امکانات، داشتن آگاهی کامل در این حوزه است. در غیر این صورت آثار سوء و جبران‌ناپذیری برای فرد و جامعه به همراه خواهد داشت.

در حوزه تربیتی و ارتباط آن با فناوری، نگرانی از جایی به وجود می‌آید که سواد و دانش رایانه‌ای والدین از فرزندانشان کمتر باشد. دنیای رایانه‌ای و مجازی با قدرت نرم‌افزاری موجود در آن، این حوزه را تبدیل به دنیایی رمزآلود کرده و برای اشراف و آگاهی داشتن والدین از عملکرد فرزندان، چاره‌ای جز یادگیری و بالا بردن سطح سواد رایانه‌ای و در کنار آن سواد رسانه‌ای باقی نگذاشته است.

با تغییر سبک زندگی و تأثیرگذاری فناوری بر زندگی، والدین باید برای حفظ فرزندان و سلامت خانواده، از چرخه به روز بودن عقب نمانند. به هر اندازه سن کاربران این امکانات کمتر باشد، بیشتر در معرض این آسیب‌ها قرار دارند. در نتیجه کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان به دلیل شکل نگرفتن شخصیت و نرسیدن به بلوغ فکری و قدرت تجزیه تحلیل در معرض آسیب‌های بیشتری قرار دارند. به همین دلیل یکی از وظایف اصلی والدین کمک کردن به فرزندان و حفاظت از آن‌ها در مقابل این آسیب‌ها است؛ با نظارت، همراهی و کنترل محتوای تبادلی در محیط‌های آفلاین و آنلاین تا زمانی که فرزندان به بلوغ شخصیتی برسند.

خوشبختانه نرم افزارهای کاربردی و خوبی طراحی، تولید و به بازار عرضه شده است که برای والدین امکان کنترل و نظارت بر فضای اندروید و ویندوز را مهیا کرده است و استفاده از آن‌ها ضمانت سلامت خانواده را در پی دارد. والدین باید در تلاش باشند در این زمینه از فرزندانشان عقب نمانند، زیرا این عقب ماندن اثرات سوء و مخربی برای فرزندان و خانواده به دنبال خواهد داشت. اثراتی همچون مشکلات روانی و جسمی، مشکلات تحصیلی و شغلی، مشکل بهره‌وری صحیح از زمان، مشکلات ارتباطی در خانواده، جامعه و دوستان و...

غفلت و بی‌حوصلگی والدین در سوادآموزی رایانهای و آشنا شدن با نرم افزارها و کاربرد آن‌ها سبب می‌شود در آینده با مشکلاتی روبه‌رو شوند که دستاورد همین آگاهی نداشتن امروز آن‌هاست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.