کرمان- بر اساس مستدات ۸۰ درصد آب تالاب جازموریان از طریق رودخانه هلیل‌رود تأمین می‌شود و ۲۰ درصد بقیه نیز توسط رودخانه بم پور سیستان و بلوچستان به این تالاب منتقل می‌شود حال مسئولان کرمان تصمیم دارند تا باهدف تأمین آب شرب مردم کرمان، در سرشاخه‌های هلیل‌رود در منطقه راور، سد احداث کرده و آب آن را به کرمان منتقل کنند موضوعی که به محل مناقشات بسیاری در این روزها تبدیل‌شده است.

هلیل رود تحلیل می‌رود

قدس انلاین-گروه استان ها: در همین راستا بسیاری از مردم منطقه تاکنون با تشکیل زنجیره انسانی و تجمع‌های اعتراض‌آمیز سعی داشتند تا مخالفت خود را با این اقدام ابراز داشته و مسئولان را منصرف کنند.
کرمانی‌ها معتقدند جازموریان در معرض احتضار است و اگر نابود شود شاهد کوچ اعظمی از مردم باید بود.

آن‌ها اعتقاددارند  اجرای این پروژه انتقال آب، مانند تمام پروژه‌های دیگر انتقال آب، مشکل کرمان را حل نمی‌کند اما جازموریان را برای همیشه نابود خواهد کرد.

هلیل رود تشنه است

سد صفا رود (شهیدان امیر تیموری) بر  سرشاخه‌های هلیل‌رود در دست‌ساخت است تا از طریق یک تونل که قرار است به «سومین تونل بزرگ جهان» بدل شود، به شهرهای شمال استان کرمان و همچنین «رابر»۷۰۰ میلیون مترمکعب آب برساند.

 مدتی است که اهالی جیرفت و دیگر شهرهای جنوب استان کرمان و نمایندگان آنان، اعتراض خود را به شکل‌های گوناگون به این اقدام‌ها اعلام کرده و ازجمله شروع به امضای تومار در مخالفت با طرح انتقال آب کرده‌اند.
این تصمیم در حالی اتخاذشده است که حتی ساکنان منطقه حریم هلیل رود آبی برای آشامیدن ندارند و در روز یک ساعت آب جیره‌بندی در بهترین حالت دریافت می‌کنند.

بنا بر گفته محلی‌ها خشکی هلیل رود باعث مهاجرت و بیکاری و از بین رفتن روستاها خلوت شدن شهرها شده است و باید اذعان داشت: زندگی یک‌میلیون انسان به‌طور مستقیم با این رود گره خورده است.

نباید اجازه داد

نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس که خود بارها در جمع معترضان به این موضوع شرکت داشته است می‌گوید: نباید اجازه بدهیم آب از سرشاخه‌های هلیل رود به سمت سد مخزنی برود و باید ساخت سد شهیدان امیر تیموری خودبه‌خود تعطیل بشود چون آبی برای تجمیع وجود ندارد.

۸۰ درصد آب تالاب جازموریان از طریق رودخانه هلیل‌رود تأمین می‌شود و حال مسئولان کرمان تصمیم دارند تا با احداث سد آب آن را به کرمان منتقل کنند موضوعی که به محل مناقشه تبدیل‌شده است

یحیی کمالی پور با ابراز تأسف از توزیع نامتوازن منابع با اشاره به اینکه طرح انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال استان کرمان طرح مقبولی است ادامه می‌دهد: باید به دنبال منابع آبی پایدار برای استان کرمان باشیم و تنها منبع آبی پایدار شناخته‌شده برای استان انتقال آب از دریای عمان است.

نماینده  مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود به‌شخصه مخالف هستم تأکید می‌کند: در سرشاخه‌های هلیل‌رود آبی وجود ندارد و حتی برای مردم مناطقی از رابر با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

وی بابیان اینکه در این زمینه نشستی با وزارت نیرو داشته‌ایم تا نسبت به انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود توسط کارشناسان این سازمان بررسی‌های لازم انجام شود تصریح می‌کند: درصورتی‌که نتایج بررسی کارشناسان مثبت باشد من هم همراهی می‌کنم و درصورتی‌که نتیجه منفی باشد مسئولان استان باید در عملکرد خود بازنگری داشته باشند.

شاهرگ جازموریان

در این رابطه یکی از اعضای هیئت‌علمی گروه علوم مهندسی آب دانشگاه جیرفت عنوان می‌کند: اجرای این پروژه تأثیر زیادی به روی تالاب جازموریان خواهد داشت و این تالاب را بیش از گذشته خشک می‌کند.

ارسلان فاریابی با اشاره به این موضوع که هلیل‌رود شاهرگ حیاتی منطقه است و به دلیل وقوع خشک‌سالی‌های پیاپی در سال‌های اخیر، ظرفیت کشاورزی منطقه به‌شدت تحلیل رفته ادامه می‌دهد:احداث سد نه‌فقط جازموریان و شهرستان رودبار جنوب بلکه شاید نیمه جنوبی استان کرمان را به‌طور کامل تبدیل به منطقه‌ای کویری و خشک و وضعیت این منطقه را مشابه سیستان یا حتی بدتر می‌کند.

کوچ اجباری

دشت جیرفت قرار است مشابه سیستان خالی از سکنه شود. در حال حاضر این منطقه دشت حاصلخیزی است که تأمین‌کننده هندوانه شب یلداست.

قیمت پیاز و سیب‌زمینی در زمستان به‌طور کامل به شرایط آب و هوایی جیرفت بستگی دارد زیرا این گلخانه طبیعی در زمستان تأمین‌کننده نیازهای کشور است.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جنوب کرمان با اشاره به پتانسیل‌های کشاورزی منطقه اشاره‌کرده و انتقال آب هلیل‌رود را عاملی برای تبدیل‌شدن جازموریان به کانون گردوغبار معرفی می‌کند.

مهدی آزادآوربا بیان اینکه تالاب جازموریان منشأ ۲۵ درصد از گردوغبارهای منطقه است ادامه می‌دهد: در آینده شرایط تالاب جازموریان وخیم‌تر خواهد شد اما اگر با همین منوال فعلی هم پیش برویم، طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده شاهد مهاجرت گسترده مردم از جنوب کرمان خواهیم بود و این مهاجرت‌ها مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای کشور ایجاد کرده و ناامنی‌ها را توسعه می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به تحقیقات همکارانش از روند خطرناک افت سفره آب‌های زیرزمینی و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری در دشت جیرفت خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: گونه انار شیطان در دشت جیرفت به‌صورت لکه‌ای کوچک وجود دارد و این‌گونه بدون شک از اجرای پروژه‌های انتقال آب ناشی از دست‌کاری‌های بشر آسیب فراوان می‌بیند.

وی می‌افزاید: ازآنجاکه رویشگاه این‌گونه بسیار محدود است، حفظ لکه کوچک جیرفت به‌عنوان معروف‌ترین ذخیره‌گاه این‌گونه اهمیت بسیاری دارد
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.