۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 593771

شعار امسال مانند شعارهای چند سال اخیر متمرکز بر «اقتصاد» است و دال مرکزی آن (یعنی کلمه کالا) اقتصادی است. اما اگر درست ریشه‌یابی شود ابعاد «اجتماعی» و «فرهنگی» مهمی نیز دارد. اگر حرف اضافه «از» را در شعار امسال نادیده بگیریم این شعار از سه کلمه کلیدی تشکیل خواهد شد. در این یادداشت با موشکافی این سه لغت اصلی سعی خواهیم کرد ابعاد مختلف و رویکردهای اصلی این عنوان که بر پیشانی سال جدید نشسته است را تحلیل و بررسی کنیم. 

کالبدشکافی شعار سال ۹۷

قدس آنلاین- قبل از آن ذکر یک نکته در مورد شعار امسال ضروری است. عنوان امسال برخلاف اکثر عناوین سالهای گذشته که در نگاه اول رویکردی کلان داشته و بعد وارد جزئیات زیست ایرانی می‌شدند به گونه‌ای دیگر است. یعنی در شعار امسال نوعی حرکت از «جزء به کل» دیده می‌شود. شعار امسال با فرد فرد ایرانیان مخاطبه می‌کند و در ادامه قابلیت این را دارد که وارد فضاهای اجتماعی بزرگ و بزرگتر شود. 
اگر به طور خطی شعار امسال را کالبدشکافی کنیم این عنوان به ترتیب از سه رویکرد اجتماعی، اقتصادی و دست آخر فرهنگی تشکیل شده است که هر کدام از این سه رویکرد را یکی از این کلمات کلیدی نمایندگی می‌کنند: 
الف – حمایت: 
نوعی رویکرد اجتماعی در کلمه «حمایت» دیده می‌شود. در همه سیاست‌گذاری‌های رهبر فرزانه انقلاب مردم‌گرایی و رویکرد اجتماعی سهم پررنگ و عمده‌ای دارد. این به تبع پیروی ایشان از نگاه حضرت امام(ره) و ماهیت خود انقلاب اسلامی ایران است. برخلاف نظریات غرب‌گرایان در مورد فردگرایی ایرانیان، ملت بزرگ ما به خصوص در چهار دهه اخیر ظرفیت مشارکت اجتماعی بالا و خیره‌کننده‌ای را از خود بروز و ظهور داده‌اند. این روحیه ابتدا در مشارکت سیاسی و در مرحله بعد در مشارکت فرهنگی مردم ما به خوبی قابل مشاهده است. درصد بالای حضور در انتخابات‌ها به عنوان سمبل مردم‌سالاری سیاسی و یا حضور میلیونی در مراسمات فرهنگی مثل راهپیمایی اربعین یا زیارت نوروزی حرم رضوی یا اردوهای راهیان نور تنها برخی از مصادیق این مشارکت‌جویی است. چرخش چرخ اقتصاد و موتور کارخانه‌ها یا حرکت نقاله‌های خط تولید کارگاههای اقتصادی بدون حمایت اجتماعی امکان‌پذیر نیست. بنابراین تلاش رهبر انقلاب در سالهای اخیر بر این بوده است که روحیه مشارکت‌جوی ایرانی مسلمان را که ریشه در فرهنگ یاریگری دارد به حوزه اقتصاد ملی منتقل کنند که اگر این اتفاق بیفتد زمینه ابرقدرتی ایران به راحتی مهیا خواهد شد.  
ب – کالا: 
کالا اقتصادی‌ترین کلمه و هسته مرکزی شعار امسال است. خروجی هر اقتصادی چیزی جز «کالا» و «خدمات» نیست. از میان این دو کلمه «کالا» حتی می‌تواند کلمه «خدمات» را نیز نمایندگی کند. همه خدمات اقتصادی در نهایت در خدمت یک محصول نهایی است. مثلا خدماتی مثل حمل و نقل یا بیمه دست آخر در خدمت یک کالا خواهند بود و اگر کالایی نباشد از معنا تهی خواهند شد. از این جهت انتخاب کلمه «کالا» در شعار امسال انتخابی استراتژیک محسوب می‌شود. از طرفی کالا حلقه وصل خروجی یک اقتصاد با بدنه اجتماعی و مردمی خود است که در علم اقتصاد به آن «مصرف‌کننده» می‌گویند. وقتی «حمایت از کالا» مطرح می‌شود یعنی می‌خواهیم توان و انرژی مصرف‌کننده را در خدمت خروجی اقتصاد ملی قرار دهیم که به نوعی بهترین حمایت از تولیدکننده داخلی خواهد بود.  
ج – ایرانی: 
کلمه ایرانی بار فرهنگی و هویتی شعار امسال را بر دوش می‌کشد. در اینجا «کالا» از طرفی با تخصیص خوردن کلمه «ایرانی» هویت و شناسنامه پیدا می‌کند و از طرفی با کلمه «حمایت» پشتیبانی می‌شود. کلمه ایرانی با کنار گذاشتن سلایق و حتی شکاف‌های سیاسی، مذهبی، قومی، جنسیتی و زبانی بر روی محور مشترک کلی این مرز و بوم که «ایرانی بودن» است تاکید می‌کند. 
در نهایت می‌توان گفت تمام هم و غم رهبر فرزانه انقلاب در حوزه اقتصاد در ترکیب این سه کلمه دیده می‌شود که دو کلمه ابتدایی و انتهایی در واقع نگاه ایشان به اقتصاد را رقم می‌زند. از طرفی ایشان مانند بسیاری از رهبران بزرگ تاریخ از جمله گاندی به دنبال هویت دادن به اقتصاد ملی است و از سویی دیگر به دنبال فعال کردن ظرفیت حمایت اجتماعی از این اقتصاد هستند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.