قدس انلاین : مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خراسان رضوی گفت: اتباع خارجی تا پایان خرداد ماه سال جاری مهلت دارند، روادیدهای خود را تمدید کنند.

31 خرداد ماه آخرین مهلت صدور روادید برای اتباع خارجی خراسان رضوی
 محمد عجمی ظهر امروز در نشست خبری «طرح آمایش13، بیمه سلامت و تمدید طرح روادید خانواری» که در اداره کل اتباع خارجی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: در طول دو سال گذشته، اطلاع‌رسانی‌های خوبی که رسانه‌ها در استان داشتند، سبب شده، اتباع از زمان به موقع مراجعه برای دریافت مدارک اقامتی خود اطلاع کسب کنند.

وی  در خصوص طرح تمدید روادید خانوارها بیان کرد: در سال 89، سرشماری در کشور انجام و از آن تاریخ تا 31 خرداد ماه سال 95 به‌صورت هر 6 ماه یک بار روادید اتباع تمدید می‌شد، از سال 95 به‌بعد وقفه در تمدید روادیدها رخ داد و در نهایت از اول اردیبهشت ماه سال جاری بار دیگر تمدید روادیدها آغاز شد.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجران خراسان رضوی جمعیت مشمول این طرح را 36 هزار نفر در خراسان رضوی اعلام و بیان کرد: تاکنون حدود 12 هزار جلد پاسپورت و روادید با تاریخ ذکر شده را دارند و مابقی افراد باید با مراجعه به دفاتر کفالت اتباع خارجی و ارائه مدارک نسبت به تمدید روادید خود اقدام کنند.

عجمی با اشاره به این نکته که حدود 2 هزار و 305 جلد گذرنامه (شامل 20هزار نفر) صادر شده است، تصریح کرد: این طرح تا 31 خرداد ماه سال 97 ادامه دارد.

وی تاکید کرد: مهاجرین و اتباع خارجی باید توجه داشته باشند که در تاریخ ذکر شده به دفاتر کفالت مراجعه کنند، چراکه پس از این تاریخ سامانه مربوطه بسته می‌شود و این افراد دیگر امکان ثبت‌نام ندارند.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجران خراسان رضوی از آمادگی همه دستگاه‌های مربوطه در راستای ارائه تسهیلات به اتباع خارجی خبر داد و خاطرنشان کرد: چنانچه فردی برای تمدید روادید خود مراجعه نکند، از نظر ما غیر مجاز شناخته می‌شود و در صورت مواجهه پلیس با آنان و نداشتن مدرک معتبر اقامتی برخورد قانونی با آنان صورت می‌گیرد.

عجمی در ادامه بحث خود به طرح آمایش 13 (تبدیل اقامت یکساله پناهندگانی که دارای کارت آمایش12 بودند)، گفت: امسال طرح را زودتر آغاز کردیم و قرار بر این است که از اواخر خرداد ماه پذیرش پناهندگان برای صدور کارت آمایش 13 انجام شود، بنابراین از همین امروز اتباعی که دارای کارت آمایش12 هستند و تغییراتی در خانوار آنان ایجاد شده است، می‌توانند با مراجعه به مراکز مربوطه، تغییرات را اعمال کنند.

وی به دارندگان کارت آمایش 11 اشاره و اضافه کرد: کلیه دارندگان مدارک آمایش 11 و هویت 10 دارای اعتبار تا 31 خرداد ماه سال 96 و دارندگان برگه‌های اصلاحات و تغییرات صادر شده در سال 96 که به‌دلیل موجه، موفق به شرکت در طرح آمایش 12 نشده‌اند، لازم است، حداکثر تا 20 خرداد ماه سال 97 برای بررسی امکان به‌روزرسانی مدارک آمایش به این اداره کل مراجعه کنند.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجران خراسان رضوی بیان کرد: فردی که دارای کارت آمایش 13 باشد، به‌مدت یک سال مجوز اقدامات در جمهوری اسلامی ایران را دارد و چنانچه کسی خواهان صدور مجوز کار باشد، با ارائه این کارت اداره کار پاسخگوی او است.

عجمی در ادامه، داشتن کارت آمایش 13 برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران را لازم دانست و ادامه داد: امسال از آغاز ثبت‌نام تا زمان اتمام آن اتباع خارجی حدود یک ماه و نیم فرصت مراجعه دارند، بنابراین اجرای طرح طولانی نیست.

وی در خصوص میزان هزینه‌های این طرح برای اتباع اضافه کرد: هزینه‌های آمایش 13 با آمایش 12 تغییر نکرده و نرخ خدمات شهری به روال گذشته و چاپ کارت مشابه سال قبل و ارائه خدمات هم تفاوت مخصوصی نداشته است.

اتباع خارجی دارای کارت آمایش مشمول بیمه سلامت می‌شوند

وی در ادامه سخنان خود به بیمه سلامت اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: اتباع خارجی که دارای کارت آمایش هستند، از حدود پنج سال قبل با همکاری دولت، بیمه سلامت و کمیساریا مشمول بیمه درمانی در کشور هستند که از 27 فروردین 97 صدور یا تمدید دفترچه بیمه سلامت را از طریق دفاتر کفالت و بیمه سلامت شروع کردیم.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجران خراسان رضوی با تاکید بر اینکه همه پناهندگان دارای کارت آمایش 13 می‌توانند دفترچه بیمه سلامت دریافت کنند، افزود: افرادی که جزو اقشار آسیب‌پذیر هستند و اطلاعات آنان در سامانه امور اتباع ثبت شده با مراجعه به دفاتر کفالت و تایید ثبت‌نامه آنان در سامانه مربوطه بدون پرداخت حق بیمه ، دفترچه بیمه به آنان پرداخت می‌شود.

عجمی عنوان کرد: در خراسان رضوی، حدود 12 هزار نفر از اتباع دارای کارت آمایش مشمول دریافت دفترچه بیمه سلامت هستند.

صدور بیش از 4 هزار جلد دفترچه سلات برای اتباع خارجی

وی با بیان اینکه این طرح تا 31 خرداد ماه سال جاری ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون، 4 هزار و  412 جلد دفترچه بیمه سلامت برای اتباع واجد شرایط صادر شده و در اختیار انان قرار گرفته است.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خراسان رضوی بیان کرد: هزینه درمانی کسانی که دارای این دفترچه هستند، در کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی این استان مطابق قراردادی است که ایرانیان پرداخت می‌کنند، برای ویزیت و دریافت دارو بر اساس قرارداد مذکور، 30 درصد و در بستری و عمل جراحی 10 درصد سهم بیمار است.

عجمی در بخش دیگری از این نشست گفت: کسانی که مدرک اقامتی معتبری ندارند و سال گذشته در طرح ثبت‌نام دانش‌آموزان غیرمجاز شرکت کردند، با همان برگه‌ای که سال گذشته دریافت کردند، با طی کردن  پروسه آموزش و پرورش، می‌توانند ثبت‌نام کنند.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص ارائه گواهینامه به اتباع خارجی بیان کرد: تصویب شده به دارندگان کارت آمایش گواهینامه بدهند، اما دستورالعمل هنوز صادر نشده است.

وجود 70 هزار نفر تبعه خارجی فاقد مدرک اقامتی در خراسان رضوی

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در این استان، 70 هزار نفر تبعه خارجی فاقد مدرک اقامتی ثبت‌نام کردند و اطلاعات آنان در سامانه ثبت شده، آنها برگه سرشماری اتباع غیرمجازی را دارند.

عجمی ادامه داد: چنانچه فرزندی حاصل از ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی باشد و پدر و مادر آن فرزند ازدواج رسمی انجام داده باشند، آن فرزند بی‌هویت نیست و هویت او بر اساس قوانین ایران تا 18 سالگی هویت و تابعیت پدر است و بعد از 18 سال می‌توانند تابعیت مادر را بپذیرند.

وی بیان کرد: چنانچه زوجی، ازدواج غیرقانونی ولی شرعی کرده باشد و فرزندان کارت نداشته باشند، بارها اعلام کردیم که می‌توانند به اداره کل اتباع خارجی مراجعه کنند و اسناد هویتی و ازدواج خود را ارائه و ازدواج خود را ثبت کنند تا فرزندانشان قابل شناسایی باشد.

 مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خراسان رضوی اضافه کرد: از سال 80 تاکنون در این استان، 6 هزار ازدواج رسمی بین زنان ایرانی و مردان خارجی انجام شده که از این تعداد، 20 هزار نفر از فرزندان آنان دارای مدارک اقامتی معتبر هستند.

عجمی در خصوص قرارداد بین بهزیستی و وزارت امور خارجی به‌منظور برگرداندن کودکان کار افغانستانی به کشورشان اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: کودکان کار چنانچه ایرانی باشند، به مرکز صدف برده می‌شوند و چنانچه تبعه خارجی باشند، چنانچه والدینشان در ایران ساکن باشد، آنان را دعوت و تعهد می‌گیریم که کودکانشان را برای کار کردن نفرستند و چنانچه کودک در ایران بستگانی نداشته باشند، موضوع را به دفتر وزارت خارجی منعکس می‌کنیم  و این دفتر به کنسولگری افغانستان اعلام و این کودک را تحویل آنان می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.