قدس آنلاین:دکه‌داران روزنامه فروش در مشهد از وضعیت معیشتی و کاری خود رضایت ندارند و باید به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.

فروش روزنامه در دکه‌های مشهد به "۱۰ نسخه" رسید

  به گزارش قدس آنلاین،به نقل از تسنیم این روزها مصوبه ممنوعیت فروش دخانیات در دکه‌های مطبوعاتی شهر واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. گروهی این مصوبه را اقدامی بی‌اثر با توجه به سهولت دسترسی به دخانیات در مکان‌های دیگر می‌دانند. اقدامی که نتیجه‌ای جز نابودسازی اقتصاد دکه‌داران در پی نخواهد داشت. گروهی دیگر این ممنوعیت را در جهت ساماندهی و هدفمندسازی وظیفه اصلی دکه‌های مطبوعاتی سطح شهر یعنی فروش جرائد و اقلام فرهنگی برمی‌شمارند.

یک دکه‌دار در منطقه  ثامن مشهد می‌گوید: در این منطقه اکثر افراد زائر هستند و خرید مطبوعات تقریبا تنها به مغازه‌داران و عابران گذری مجاور ختم می‌شود که آن هم بسیار آمار اندکی دارد. اگر قرار باشد خوراکی و تنقلات و سیگار و این چیزها را هم در دکه برای فروش نگذاریم پس درآمدمان از کدام محل تامین شود؟ هر روزنامه خراسان مثلا برای من ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومن سود خالص دارد. چند نسخه از روزنامه بفروشم تا فقط فقط بتوانم اجاره این دکه را دربیاورم؟

این دکه‌دار که به گفته خودش حدود ۱۰ سالی است در این محدوده دکه‌داری می‌کند ادامه می‌دهد: قبلا اگر چه قیمت جراید پایین بود اما فروش بالایی داشت و شاید تقریبا نیمی از  اجاره دکه از محل فروش روزنامه‌ها تامین می‌شد اما حالا با این فروش پایین جراید اگر همین چیپس و پفک نباشد ما باید آخر ماه از جیبمان هم بگذاریم. شاید باور نکنید اما درآمد من از فروش آب معدنی و ساندویچ سرد روزانه چند برابر سود حاصل از فروش روزنامه است. نمی‌دانم مسئولانی که به فکر ممنوعیت فروش اقلامی جز جرائد در دکه‌ها هستند، آمار فروش روزنامه و مجلات و آمار برگشتی جرائد را مطالعه کرده‌اند؟

به دنبال محدودیت دسترسی به دخانیات هستیم

محسن نعیمی مقدم؛ مدیر ساماندهی مشاغل شهری پیرامون ممنوعیت فروش سیگار در دکه های مطبوعاتی اظهار داشت: براساس مصوبه کمیسیون امنیت قضایی استان به دنبال محدودسازی دسترسی افراد به دخانیات به وی‌ژه برای اولین بار، ممنوعیت فروش دخانیات در دکه‌های مطبوعاتی مشهد مصوب شده است.   باید گفت دکه‌های مطبوعاتی تنها مکان عرضه دخانیات هستند که یک نوجوان به عنوان نخستین محلی که بدون ترس از شناخته شدن می‌تواند انواع مختلف سیگار را خریداری کند. هدف ما هم محدود یازی این امکان است

این عضوکمیسیون بند ۲۰ شهرداری مشهد  ادامه داد: طبق این مصوبه  بدون برخورد قضایی با دکه‌داران در وهله اول اتحادیه دکه‌داران باید به دنبال جایگزین‌سازی اقلام برای فروش به جای سیگار و در وهله دوم حذف کامل فروش سیگار در دکه‌های مطبوعاتی باشد. دقت کنید ما در حال حاضر تنها به دنبال حذف فروش سیگار و نه اقلام خوراکی یا غیره دیگر که در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ قلم نیز می‌رسد، هستیم.

مدیر ساماندهی مشاغل شهری همچنین خاطر نشان کرد: میانگین اجاره ماهانهای که شهرداری از دکه‌داران اخذ می‌کند ۱۰۰ هزار تومان است در حالی که به دلیل فروش همین سیگار و اقلام دیگر به غیر از مطبوعات، برخی دکه‌ها در سه شیفت با اجاره‌های میلیونی در بین دکه داران اجاره داده می‌شود در حالی که تعرفه اجاره شهرداری تنها بنا بر فروش مطبوعات است. به همین دلیل مطمئن باشید با توجه به تعرفه اجاره شهرداری، ۹۰ درصد دکه‌های مطبوعاتی سطح شهر در حد معقول بدون فروش سیگار و با همین محدود اجاره هیچ مشکلی برای تامین معیشت نخواهند داشت.

دکه‌داران رغبتی برای فروش دخانیات ندارند

مسعودی‌فر دکه‌دار در منطقه خیام مشهد در این باره گفت: هراز چندگاهی به خاطر فروش سیگار یا دیگر اقلام مانند فندک و توتون و... به ما تذکر می‌دهند و یا اخطار صادر می‌کنند اما خود این افراد هم می دانند اگر این اقلام نباشد دکه‌دار امکان امرار معاش نخواهد داشت. سود حاصل از فروش روزنامه که کفاف هزینه‌های جاری دکه را هم نمی‌دهد چه برسد به  اینکه بخواهیم زمانی تنها روزنامه بفروشیم. برخورد سلیقه‌ای نمی‌تواند راه حل منطقی باشد.

این دکه‌دار که به گفته خودش به همراه پسرش در دو شیفت کاری ۶ تا ۴ بعدارظهر و ۴ بعداز ظهر تا ۱ شب در این دکه مشغول به کار هستند و تامین درآمد دو خانواده را از همین دکه تامین می‌کنند، خاطرنشان کرد: آقایان زمانی می‌توانند این توقع را داشته باشند که فروش روزنامه انحصارا در اختیار دکه‌ها باشد. وقتی سوپرمارکت کنار ما هم روزنامه می‌فروشد و سر چهارراه‌ها هم روزنامه به فروش می‌رسد چگونه توقع دارند دکه‌ها انحصارا جرائد بفروشند؟ یا از آمار فروش جرائد بی‌اطلاع هستند و یا چیز دیگری که ما باخبر نیستیم وگرنه مطمئن هستم نه من و نه دکه‌داران دیگر هم هیچ رغبتی به فروش محصولاتی مانند سیگار و فندک ندارند چون چیزی جز دردسر وبیماری و تبعات نخواهد داشت.

اجاره‌های میلیونی دکه‌ها واقعیت ندارد

یک دکه‌دار در خیابان امام رضا(ع) با اشاره به اعتراض دکه‌داران در سال ۹۲ که منجر به تعطیلی یکی دو روزه دکه‌ها شد، گفت: در آن زمان هم بحث اجاره و عدم تمدید قرارداد بود و متولیان در شهرداری معتقد بودند صرفا فعالیت دکه باید فروش مطبوعات و اقلام فرهنگی باشد و فروش تنقلات، آجیل یا سیگار فعالیت غیر محسوب می‌شود و برخی مسائل صنفی دیگر که نهایتا مشکلات به صورت مقطعی حل شد.

شاید باور نکنید اما فروش بسته های مجله جدول باطله برای من سودی چند برابر فروش روزنامه ها و مجلات روز را دارد. سیگار و آجیل و تنقلات هم که دیگر جای خود دارد اگر نباشد همان چند ده نسخه روزنامه را هم در روز نخواهیم فروخت. ما دکه داران مشکلی با صرف فعالیت فرهنگی نداریم اما تا زمانی که سازوکار مناسبتی برای درامد و فروش در نظر گرفته شود. اینکه گفته می شود دکه ها را با سود میلیونی اجاره می دهند شاید در دو سه مورد صحت داشته باشد اما در مجموع  کل دکه داران مشهد واقعیت ندارد.

دکه‌داران مشتاق عدم فروش دخانیات هستند

محمد صفدری رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و توزیع کنندگان جراید مشهد در واکنش به این موضوع  اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۲۰۰ دکه عرضه مطبوعات در مشهد و حومه مشغول فعالیت هستند که عرضه کننده بیش از هزار عنوان مطبوعات هستند. یکی از مشکلات اصلی دکه‌داران عدم  امنیت شغلی است به نحوی که حتی بیمه نمی‌شوند. مالکیت این دکه‌ها به صورت عرصه و عیان است. عرصه در اختیار شهرداری و عیان در اختیار شخص است هرچند اخیرا انتقال و فروش این عیان نیز ممنوع شده است. در این دکه‌ها به دلیل مدت زمان طولان فعالیت چندین نفر و در چند شیفت مشغول فعالیت هستند. متوسط درآمد حدود نیمی از دکه‌داران در اندازه همان قانون کار است. امروزه دیگر نشریات و روزنامه ها فروش نمی رود.

صفدری پیرامون وضعیت فروش جراید در مشهد نیز افزود: بهترین دکه‌های مشهد قبلا روزانه ۳۰۰ نسخه روزنامه فروش می‌رفت، همین حالا فروش به ۱۰ نسخه هم نمی‌رسد. در واقع به همین دلیل درآمد دکه‌های مطبوعاتی دیگر نمی‌تواند بر پایه سود حاصل از فروش مطبوعات باشد. فروش دخانیات و متعلقات به نوعی به سوبسید فروش مطبوعات تبدیل شده که دکه‌دار به ناچار مجبور است برای امرار معاش به سمت آن برود. میانگین اجاره از ۱۵ هزار تومان در ماه تا نهایت ۴۰۰ هزار تومان بسته به جانمایی دکه متفاوت است. این در حالی است که میانگین درآمد دکه‌داران در  بهترین دکه‌ها حداکثر ماهی سه میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و توزیع‌کنندگان جراید مشهد خاطرنشان کرد:  تناقض اصلی این است که در تصویب ممنوعیت فروش دخانیات برای دکه‌های مطبوعاتی کار کارشناسی انجام نشده و تصمیم اخذ شده قابلیت اجرایی ندارد چون معیشت دکه‌داران را مختل خواهد کرد. حذف دخانیات یعنی ورشکستگی دکه‌داران زیرا بیش از ۷۰ درصد درآمد دکه‌داران بر پایه فروش همین دخانیات و تنقلات است. بسیاری خریداران در کنار خرید دخانیات و تنقلات مطبوعات می‌خرند.

وی ادامه داد: قبول داریم که عرضه سیگار در کنار مطبوعات اقدامی غیرفرهنگی در کنار فعالیت فرهنگی است اما ابتدا باید به دنبال یافتن راه‌حل جایگزین در جهت تامین معیشت دکه‌داران باشیم و سپس باید به دنبال حذف دخانیات و تنقلاب برویم. بسیاری از دکه‌داران نیز مخالف فروش سیگار هستند اما به دلیل همان تامین معاش مجبور به این اقدام هستند. از طرف دیگر ۲۰ هزار واحد صنفی در کنار این ۲۰۰ دکه مطبوعاتی در حال عرضه دخانیات است. آیا صرف ممنوعیت فروش در دکه‌ها به ممنوعیت عرضه دخانیات و محدودسازی آن منجر می‌شود؟

صفدری گفت: با توجه به نامناسب بودن جانمایی دکه‌ها در مشهد و عدم سهولت دسترسی به مطبوعات در بسیاری نقاط و نیز گسترش شهر مشهد، ‌ در حال حاضر این شهر قابلیت افزایش تعداد دکه را دارا بوده و درخواست اتحادیه نیز اضافه شدن حدود ۵۰۰ مکان جدید در سطح شهر و حومه است. فعال‌سازی این تعداد دکه اشتغال‌زایی بالایی را در پی خواهد داشت. با میانگین سه نفر شغل برای هر دکه‌داران حدود ۱۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.