رئیس سازمان بهزیستی کشور اثر بخشی طرح امین موقت را صد درصد بیشتر از نگهداری کودکان بد سرپرست در مراکز شبه خانواده بهزیستی دانست وگفت: کمتر از یک درصد کودکان بدسرپرست پس از واگذاری به خانواده امین موقت به بهزیستی برگشت داده می‌شوند.

بازگشت حدود یک درصداز کودکان وگذار شده به خانواده امین موقت به بهزیستی

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس‌آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار می‌شد در پاسخ به خبرنگار ما درباره انتقاد بعضی از کارشناسان و مددکاران اجتماعی که اجرای طرح امین موقت و واگذاری موقت کودکان بد سرپرست به خانواده‌ها را خالی از اشکال نمی‌دانند و معتقدند برای جلوگیری از آسیب‌های روحی به این گونه کودکان  بهتر است بهزیستی آنها را تحت پوشش داشته باشد؟ گفت:  در طرح امین موقت، خانواده از کودک به عنوان بچه خود نگهداری می‌کند در حالی در مراکز شبه خانواده  بهزیستی حدود ۲۰ بچه نگهداری می‌شوند و ما در بهترین شرایط بتوانیم سالی یک یا دوبار آنها را به اردو ببریم.

وی با اشاره به این که هر چه تلاش کنیم تا مراکز نگهداری بچه‌های بد سرپرست به سمت خانواده واقعی پیش  برود  اثر و نتیجه بهتری خواهیم گرفت، تصریح کرد: تمام بررسی‌ها و تحقیقات سازمان بهزیستی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ‌نشان می‌دهد که اثر بخشی نگهداری کودکان بدسرپرست به صورت امین موقت صددرصد بیشتر از نگهداری آنان در مراکز شبه خانواده متعلق به بهزیستی است.

وی در همین زمینه اضافه کرد: البته این که کودکی که به صورت امین موقت به خانواده‌ای داده می‌شود، اگر  بعد از ۴ یا ۵ سال پدر  یا مادر واقعی‌شان پیدا شود و بخواهد سرپرستی‌اش را مجدداً بگیرد از لحاظ روحی آسیب می‌بیند بحث کاملاً درستی است اما این که اثر بخشی خانواده امین موقت از مراکز بهزیستی بیشتر است یک امر ثابت شده می‌باشد.

بندپی در پاسخ به سؤال دیگری از قدس‌آنلاین گفت: معمولاً به ندرت والدینی که بچه شان را ۵-۴ سال رها می‌کنند دوباره برای گرفتن سرپرستی بچه خود  بر می‌گردند، گفت: درواقع  به صورت موردی این اتفاق می‌افتد ضمن این که خیلی خیلی کم است یعنی کمتر از یک درصد کودکان بد سرپرست پس از واگذاری به خانواده‌های  امین موقت به دلایل مختلف به بهزیستی برگشت داده می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه در پاسخ به این سؤال که بالا رفتن قیمت ارز تا چه اندازه باعث افزایش افراد  فقر در جامعه ایران شده است، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: به دلیل  وجود ضعف آمار و اطلاعات نمی‌توانیم تأثیر جریانات اخیر بر وضعیت مردم را  به صورت دقیق ارزیابی کنیم درحالی که اگر آمار و اطلاعاتی دقیق مثلاً در ارتباط با یارانه بگیرها و دیگر بخش‌ها داشته باشیم به راحتی می‌توانیم درصد رشد آسیب پذیرهای جامعه را دربیاوریم و اعلام کنیم.

وی همچنین از تحت پوشش قرار گرفتن تمامی‌ پشت نوبتی‌های بهزیستی خبر داد و گفت: ۳۲۹ هزار خانوار پشت نوبتند که براساس آزمون وسع از حساب بانکی آن‌ها بررسی به عمل می‌آید و چنانچه حقوقشان کمتر از مستمری باشد تحت پوشش بهزیستی  قرار می‌گیرند.

بندپی سپس به بحث مستمری مددجویان پرداخت و گفت: طبق ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه هر سال مستمری مددجویان  باید افزایش پیدا کند که ما هم پیگیر این موضوع هستیم برهمین اساس علاوه بر افزایش  ۳.۴ برابر مستمری مدجویان در سال گذشته امسال هم حقوق این افراد ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی از اختصاص ۲۲۰۰ میلیارد تومان  از محل هدفمندی یارانه‌ها  برای کاهش فقر مطلق  و تحت پوشش قراردادن پشت نوبتی‌ها خبر داد و گفت: همچنین  ۲۳۰ میلیارد تومان نیز برای بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار در بودجه سال ۹۷ پیش بینی شده است که در راستای حمایت از این افراد هزینه می‌شود.

وی در مورد حمایت از معلولان هم گفت: طرح  حمایت از معلولان که به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسیده، اخیراً توسط رئیس جمهور به دستگاه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ شده است. براین اساس در سال سهمیه ۳ درصد اشتغال معلولین از سوی سازمان برنامه و بودجه اجرایی می‌شود و برای مسکن خانوارهایی که بیش از دو معلول دارند نیز علاوه بر پرداخت۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض ۴۰ میلیون تومان هم وام مسکن با سود بانکی ۴ درصد تعلق می‌گیرد.

به گفته وی در بودجه سال جاری ۳۸ میلیارد تومان برای پرداخت وام ۴ درصد مسکن به معلولان پیش‌بینی شده است که میزان وام نیز از سال ۹۴ که ۴ میلیون تومان بود با تفاهم‌نامه منعقد شده به ۳۰ میلیون تومان در شهرها و ۲۰ میلیون تومان در حال حاضر در روستاها رسیده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.