اف‌سی بارسلونا زمانی واحه‌ای سرسبز برای فوتبالیست‌های بااستعداد تصور می‌شود. ولی امروز باشگاه کاتالان در بازار نقل و انتقالات در مسیری ولخرجانه و غیرمنصفانه ای حرکت می‌کند.

چگونه بارسلونا اعتبار خود را از دست داد؟

به گزارش قدس آنلاین، شعار مشهور بارسلونا " فراتر از یک باشگاه " که با حروف بزرگ و درخشان روی سکوهای نیوکمپ نوشته شده به دهه‌ی شصت میلادی برمی‌گردد. زمانی که مردم کاتالان زیر یوغ دیکتاتوری رژیم ژنرال فرانکو در عذاب بودند ولی آخر هفته‌ها از فرصت اندکی که برای تنفس فضای دموکراتیک در ورزشگاه تیم محبوب‌شان داشتند استفاده می‌کردند.  


باشگاه در گذشته‌ی اخیر خود تنها به مزیت سیاسی منحصربفردش قناعت نکرده و به ویترینی از اخلاق‌مداری و فروتنی در فوتبال تبدیل شد. تیم اول بارسلونا تا حد زیادی از آکادمی جوانان باشگاه موسوم به لاماسیا تغذیه می‌کرد. بهشتی برای فوتبالیست‌های جوان بااستعداد. رهبران بارسلون با وسواس خود را از انتقال‌های گران‌قیمت رقیب سرسخت‌شان که هر سال در فصل تابستان میلیونها دلار خرج می‌کرد، به دور نگه داشته بودند.  


ولی این شرایط مدتها است که به تاریخ پیوسته. چهره‌هایی مثل ژاوی هرناندز و آندرس اینیستا در مقابل روند مقاومت‌ناپذیر افزایش سن چاره‌ای جز تسلیم نداشته و با خداحافظی از باشگاه روانه‌ی شرق شده‌اند.  


از نسل طلایی لاماسیا تنها لیونل مسی، جرارد پیکه و سرجیو بوسکتس در ترکیب امروز بارسلونا باقی مانده‌اند و از بازیکنان اخیراً تربیت‌شده در آکادمی تنها سرجی روبرتو نامزد حضور در ترکیب اصلی بارسا است.  


جای پای ژاوی، اینیستا و هم‌نسلان‌شان آنقدر بزرگ است که مدیران بارسا می‌ترسند استعدادهای جدید آکادمی را به جای آنها به تیم اصلی فرستاده و به عنوان بازیکنان فیکس به خدمت بگیرند. برای همین است که باشگاه بیشتر به دنبال قرض دادن یا فروختن استعدادهای جوان خود است و در عوض با هزینه‌ی پولهای گزاف، بازیکنان حاضر و آماده را از خارج خریداری می‌کند.  


این استراتژی ممکن است ریسک‌های مالی در پی داشته باشد ولی از نظر ورزشی دلایل قابل قبولی دارد. از کجا معلوم که بازیکنان جوان آکادمی بارسا بتوانند در حد و اندازه‌ی اسطوره‌ای مثل لیونل مسی ظاهر شوند؟ مگر نه اینکه در هر قرن یک یا دو فوتبالیست مثل لیونل مسی در دنیای فوتبال ظهور می‌کنند؟ این دلایل باعث شده که به خصوص در دوران رئیس جدید بارسلونا، هزینه‌های میلیون‌دلاری به هنجار عادی این غول کاتالان تبدیل شده و باشگاه از تصویر تاریخی خود فاصله بگیرد.  


بارتومئو رئیس بارسلونا تنها در یازده ماه اخیر، ۳۸۵ میلیون یورو صرف خرید بازیکنان تازه کرده. تنها پپ گواردیولا سرمربی سابق بارسلونا بوده که در منچسترسیتی ولخرج‌تر از بارسا ظاهر شده و در این مدت ۳۸۷ میلیون یورو خرج خرید بازیکن کرده.  


رفتار عجیب و غریب و حرص ظاهراً بی‌انتهای بارسلونا برای به خدمت گرفتن بهترین بازیکنان دنیا به هر قیمتی، در سالهای اخیر تصویر این تیم را به شدت خدشه‌دار کرده و برای بسیاری، بارسا دیگر آن تیم جذاب و دوست‌داشتنی کاتالان نیست.  


برای مثال در آلمان، عثمان دمبله بازیکن بوروسیا دورتموند در ماه اوت ۲۰۱۷ برای ترک باشگاه دست به اعتصاب زد. هانس یواخیم واتسکه، رئیس باشگاه دورتموند به خاطر این ماجرا به انتقاد از غول کاتالان پرداخت و البته حق داشت. او گفت:" امکان ندارد یک بازیکن ۲۰ ساله خود به خود در تمرینات تیمش حاضر نشود مگر آنکه تیمی که خواهان جذب او است، او را به این کارها ترغیب کرده باشد".


بعد از این ماجرا بود که اولی هوینس، رئیس وقت بایرن‌مونیخ هم به میدان آمد و با انتقاد شدید از بارسلونا گفت :" اگر بارسلونا پشت این ماجرا باشد من دیگر برای آنها احترام قائل نیستم. این رفتار، پایین‌ترین کلاس رفتاری‌ای است که می‌تواند وجود داشته باشد". 


اما در فصل جاری هم فعالیت حریصانه‌ی بارسا در بازار نقل و انتقالات نشان داده که غول کاتالان قصد ندارد به ترمیم تصویر جذاب گذشته‌ی خود پرداخته و فعلاً به راه‌پیمایی در مسیر حریف ازلی‌اش رئال مادرید ادامه خواهد داد.  

منبع: ورزش ۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.