رئیس‌جمهور اسبق آمریکا از واشنگتن و کشورهای غربی خواست به جای تلاش برای تغییر نظام سوریه، به سمت ایجاد تعامل با دولت دمشق پیش بروند.

کارتر: صلح ناقص بهتر از ادامه جنگ در سوریه است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق آمریکا تاکید کرد صلح ناقص بهتر از جنگ در سوریه است و از واشنگتن و دیگر کشورهای غربی  خواست تا به تعامل با دولت دمشق روی آورند.

او با اشاره به این موضوع که در ابتدای سال 2011 قدرت‌های غربی و خاورمیانه شعار «اسد باید برود» را در پیش گرفتند و تنها بر فشار بر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از همه سو تمرکز کردند، تاکید کرد همین رویکرد بررسی دیگر گزینه‌ها را درباره این کشور بسیار مشکل کرده است.

رئیس جمهور سابق آمریکا یادآور شد شعار تغییر رژیم در سوریه رو به افول گذاشته اما هنوز برخی سیاست‌های غرب حول محور تغییر کامل رژیم بشار اسد می‌چرخد. به نظر کارتر رویکرد بهتر در این برهه از زمان این است که توانایی دولت سوریه برای قرار گرفتن در مسیری نو، که در نهایت منجر به پایان جنگ در این کشور شود، محک زده شود.

نیویورک تایمز به نقل از کارتر یادآور شد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نشان داده است که مایل به بقای اسد در قدرت و خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه است. با این حال برای پایان دادن به جنگ در سوریه اقدامات بیشتری لازم است. بنا به نظر کارتر کشورهای غربی از جمله آمریکا باید همکاری مجدد خود با دولت سوریه را از سرگرفته، آنها می‌توانند این کار را با بازگشایی دوباره سفارت‌های خود در سوریه انجام دهند، زیرا غیبت دیپلمات‌های کشورهای غربی منجر به از دست دادن فرصت‌ها شده است.

رئیس جمهور اسبق آمریکا تاکید کرد غرب باید هدف تغییر رژیم در سوریه را به دست فراموشی بسپارد و انتظاراتش را بر پایه تحولات دموکراتیک در میان مدت در سوریه شکل دهد و به جای اصرار به تغییر رژیم در سوریه بر ایجاد تعامل تدریجی و دموکراسی تمرکز کند. بنا به نظر کارتر، دولت سوریه نیز در این راستا باید اصلاحات اساسی لازم را صورت داده، غرب باید خواسته‌های خود را متعادل سازی کرده و همچنین آماده کمک به بازسازی این کشور جنگ زده باشد. تا زمانی که موسسات سوری قادر به بازسازی و احیای اقتصاد و ایجاد فرصت شغلی به ویژه برای نسل جوان نباشد، کمک‌های بشردوستانه به تنهایی نمی‌تواند به حل بحران در سوریه کمک نماید.

نیویورک تایمز نوشت: کارتر تاکید کرد تا زمانی که این کشور (سوریه) از سوی غرب با تحریم مواجه است اقتصاد این کشور نمی‌تواند احیا شود. لغو تحریم‌ها علیه دمشق راهکاری ضروری برای حل چالش‌های بزرگ مربوط به بازسازی، بیکاری و احیای اقتصادی خواهد بود. در غیر این صورت نسل جدید کودکان سوری و جوانان بیکار که اکنون در آستانه 20 سالگی خود قرار دارند در خطر پیوستن به گروه‌های افراطی و تروریستی قرار داشته که این موضوع می‌تواند باعث شود جنگ در این کشور طی دهه آینده از سر گرفته شود.

کارتر در ادامه افزود برای پرداختن به چالش‌های فراوان در سوریه اولین گام این خواهد بود که همه طرف‌ها به دنبال پایان دادن به جنگ در این کشور از طریق یک راهکار سیاسی باشند. نادیده گرفتن روند صلح ژنو از سوی سوریه یا غرب تنها به رنج و بی‌ثباتی بیشتر در این کشور خواهد انجامید.

او در پایان تاکید کرد قبول مسئولیت فاجعه در سوریه باید بخش مهمی از اقدامات پس از جنگ باشد، اما اولویت باید بر پایان دادن  به جنگ در این کشور قرار گیرد. بسیاری از مردم سوریه به این نتیجه رسیدند که هر گونه صلحی حتی یک صلح ناقص بهتر از تداوم خشونت در کشورشان است.

کارتر در فاصله سالهای 1977 تا 1981 ریاست جمهوری آمریکا را برعهده داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.