مدیرعامل سایپا گفت: با حجم بسیار زیادی از تقاضای خرید خودرو مواجه ایم که بر مبنای نیاز نیست بلکه شکل سفته بازی دارد.

مدیر عامل سایپا:قیمت و بازار کنونی خودرو غیر واقعی است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محسن قاسم جهرودی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: نه تنها عملاً در مسیر تولید، انحرافی نسبت به پارسال نداشتیم بلکه به رغم فشارها، تولید سال گذشته را تاکنون تقریباً محقق کردیم و گروه خودروسازی سایپا در ۵ ماه امسال، ۱۸ هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه پارسال ، خودرو عرضه کرد.

وی با اشاره به اینکه جوی که به وجود آمده تقاضا را افزایش داده است، ادامه داد : نیاز مردم به خودرو تولید داخلی حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در سال است، اما اکنون با حجم بسیار زیادی از تقاضا مواجه هستیم که بر مبنای نیاز نیست بلکه شکل سفته بازی دارد.

جهرودی با بیان اینکه تا اردیبهشت امسال مشکلی در تولید و عرضه نداشتیم ، گفت : از اردیبهشت با توجه به نوسانات نرخ ارز و دیگر علل ، با حجم بزرگی از تقاضا مواجه شدیم . وی افزود: ۲۰ هزار خودرو را عرضه کردیم در حالی که حدود ۷۳۰ هزار نفر در سایت فروش گروه خودروسازی سایپا ، سعی می کردند یکی از این خودروها را بخرند .

هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه حدود ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار وجود دارد، گفت: اگر حدود ۱۵ درصد سود به این رقم تعلق گیرد در مدت یکسال حدود ۲۱۰­ هزار میلیارد تومان به این نقدینگی اضافه می شود و اگر یک سوم این سود یعنی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان وارد بازار شود معادل فروش کل خودروسازی ایران در یکسال است .

وی ادامه داد : اگر نصف این مبلغ به بازار خودرو وارد شود تقاضای بسیار وحشتناکی را رقم می زند و مشکلات را ایجاد می کند .
یکه زارع با­ اشاره به­ قیمت بالای خودروهای تولید داخلی در حال حاضر گفت : این قیمت ها بسیار بالا و کاذب است و شاید در کل کشور ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه هم با این قیمت ها فروخته نشود .

وی تاکید کرد: قیمت و بازار کنونی خودرو غیر واقعی است و برخی قیمت گذاری ها در سایت های مختلف موجب شده است بازار ملتهب شود. یکه زارع گفت: در سامانه فروش، عوامل محدود کننده ای را قرار دادیم از جمله اینکه خریدار در ۱۸ ماه گذشته از ایران خودرو یا سایپا خرید نکرده باشد و یا اینکه با یک کد ملی در سال، فقط یک خودرو خریداری شود اما با وجود همه این عوامل محدودکننده، به علت جاذبه بازار و وجود حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار متقاضی خرید خودرو ، کنترل از دست خودروساز خارج است .

مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو با اشاره به پیش فروش هفته قبل گفت: زمانی که ۵۰۰ هزار تقاضا برای خرید ۲۰ هزار خودرو وجود دارد طبیعی است که ۴۸۰ هزار نفر نتوانند خرید کنند و ناراضی باشند بنابراین آنها تصور می کنند فروش انجام نشده است در حالی که سی دی آن ۲۰ هزار نفر خریدار، موجود است و مراجع نظارتی می توانند آنها را رصد کنند.

مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا گفت : برخی افراد به خودروهای داخلی به چشم سرمایه می نگرند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، محسن جهرودی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در رابطه با علت شکل گیری بازار حاشیه ای در خصوص خودرو فراتر از توان خرید مردم ، افزود:عملا در مسیر تولید انحرافی وجود نداشته و تولید خودرو را با وجود تمام فشارها محقق کرده ایم و در ۵ ماهه امسال ۱۸ هزار دستگاه خودرو وارد بازار شده است .

مدیر عامل سایپا گفت: نیاز مردم به خودروی تولید داخلی چیزی حدود ۱میلیون و ۲۰۰ و یا ۳۰۰ هزار است. ما امروز با تقاضایی مواجه شده ایم که شکل نیاز ندارد. از ماه دوم سال با اتفاقات بازار ارز، با حجم عظیمی از تقاضا مواجه شدیم. حجم تولید تغییر نکرده است، ولی حجم تقاضا به صورت فزاینده ای افزایش یافته است .

او افزود: به دلیل سودی که در خرید و فروش خودرو وجود دارد، حال تصور کنید این تقاضا ۱۰ برابر میزان ذکر شده باشد(۱میلیون و ۲۰۰ هزار)، همین امر سبب ایجاد بازار کاذب می‌شود.

یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو درباره افزایش ناگهانی قیمت خودروی پراید و پژو ۴۰۵ تصریح کرد: این افزایش قیمت ها بازار کاذبی است که ایجاد شده و صرفا برای ملتهب کردن فضا به وسیله قیمت گذاری توسط فروشنده‌های خرد است. چرا که به نظر نمی‌رسد در سراسر ایران خودروی زیادی با این قیمت بتواند به فروش برسد .

جهرودی گفت : ما در سیستم فروش عوامل محدود کننده ای را تعبیه کرده‌ایم، مثلا یکی از شروط خرید این است که طی ۱۸ ماه گذشته متقاضی سابقه خرید نداشته باشد و یا با یک کد ملی، فقط می توان یک خودرو در سال خرید، اما در هر صورت با وجود همه این عوامل محدود کننده، باز هم یک جامعه ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار نفری متقاضی خودرو وجود دارد که خارج از کنترل خودرو ساز است .

او ادامه داد: سیاست های بانک مرکزی نسبت به تامین ارز مورد نیاز خودرورسازها از اردیبهشت ماه تغییر کرد. ما شاهد نوسانات و تغییراتی در بحث ارز بودیم و همین طور با گروه بندی‌های انجام شده در این باره، ما خودروسازان با تلاش های وزیر صمت در گروه ۱ قرار گرفتیم.

جهرودی افزود: این تغییرات حاکی از ایجاد تغییرات در قسمت تمام شده خودرو بود و مردم این را درک می‌کنند. باید توجه داشت که تمام متقاضیان دلال نیستند، بلکه در میان آها افرادی هستند که حتی یک یا چند خودروی دیگر دارند، نکته این است که مراجعه کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند و به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه می‌کنند و ممکن است به آن هیچ نیازی نداشته باشند و این دلیلی بود که بر بازار ما سوار شد.

یکه زارع در مورد کاسبان اصلی سود حاصله از تفاوت قیمت کارخانه با بازار تصریح کرد: ما به عنوان خودروساز خود یکی از معترضان هستیم و برای ما هم این اختلاف قیمت زجرآور است؛ اما باید دید عوامل این اختلاف چیست. ما به این فکر می کنیم که چرا نمی توانیم راهکاری مناسب برای جذب مشتری پیدا کنیم که متقاضی بتواند خودرو را با قیمت مصوب خریداری و از خودروساز تهیه کند. می توان گفت تنها دلیلش همان بازار کاذب است .تاخیر در دریافت قطعه است که باعث می‌شود نتوانیم در موعد مقرر خودرو را تحویل مشتری دهیم.

جهرودی درباره انبار و عدم عرضه خودرو به منظور فروش با قیمتی بالاتر اظهار کرد : احتکار کاری بسیار ناپسند است که تعریف خاص خودش را دارد، خودرو مانند میوه و یا گوشت، قابل احتکار نیست. دلیلی برای این کار وجود ندارد، در واقع تاخیر در دریافت قطعه است که باعث می‌شود ما نتوانیم در موعد مقرر خودرو را تحویل مشتری دهیم.

رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه درخصوص تایید احتکار خودرو گفت: ما جلسات متعددی را با خودروسازان داشته‌ایم. همانطور که گفته شد مصداق احتکار درمورد خودرو وجود ندارد. بحث احتکار زمانی پیش می‌آید که الزام به عرضه از سوی وزیر صمت اعلام شود که درباره خودرو اعلام نشده است. عنوانی که در این باره مطرح می‌شود، اختفای خودرو با هدف گرانفروشی نام دارد و از آن به نام احتکار یاد نمی‌شود.

او از کشف انبار قطعات ایران خودرو در حوالی استان البرز خبر داد و همچنین اشاره ای هم به هشت هزار دستگاه خودرو انواع سمند در آذربایجان شرقی و خدود هزار و نهصد دستگاه خودروی پژو پارس در استان فارس کرد که هنوز برنامه ای از سوی دو کارخانه سایپا و ایرانخودرو برای این موارد اعلام نشده است .

یکه زارع در پاسخ به اتهام زنی رایگانی گفت:۱۹۰۰ دستگاه خودرو تولید یک روز ماست . اگر در سال گذشته در چنین زمانی، با پهپاد بر فراز ایران خودرو پرواز می کردید، متوجه ۴۰ هزار دستگاه خودرو می شدید که آمار عجیبی نیست و کاملا طبیعی است.
مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا با بیان اینکه ؛ سیاسی نیستم و افتخارم این است که با آگهی روزنامه استخدام شدم، تصریح کرد: خودرو اصولاً احتکار پذیر نیست ، ما درگیر یک حرکت سودجویانه هستیم که طی آن یک سری از آدم ها به تحلیل بازار می پردازند ، عدد هایی که در رابطه با قیمت خودرو بیان می شود منبعث از چند سایت است لذا قیمت‌هایی که اعلام می‌شود عددی نیست که در جامعه بر مبنای آن معامله صورت بگیرد، ما می‌گوییم قیمت محصولمان این نیست و قیمت بازار را به عنوان خودرو ساز قبول نداریم .

مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه اگر در نمایندگی محصول بدون پلاک وجود دارد قابل پیگیری است اظهار کرد: تمام فروش های اخیر ما اینترنتی بوده، ولی اگر خودرویی در داخل نمایندگی با پلاک فروخته می شود دارای صاحب است، یعنی کسی بوده که از ما خرید کرده و حالا می‌خواهد عرضه کند، تمام فروش های اخیر گروه خودروسازی سایپا به صورت شفاف است.

او با بیان اینکه قیمت بازار را قبول نداریم اظهار کرد: تمام فروش های ما اینترنتی است، اگر بنا به وارد کردن خودرو داریم باید حقوق و عوارض گمرکی آن صفر شود که البته باز هم بر قیمت خودروهای داخلی اثری نخواهد گذاشت.

جهرودی با تاکید بر اینکه باید بر روی بحث تحویل فوری خودرو اقدام عاجلی صورت گیرد عنوان کرد: روز چهارشنبه چند هزار دستگاه خودرو پراید و انواع آن، تیبا و انواع آن و نیسان به صورت پیش فروش با قیمت مصوب و منطبق با زمان تحویل توزیع خواهد شد.این اقدام را در راستای آرام کردن جو روانی و ناآرام حاکم بر بازار خودرو عنوان کرد. او همچنین افزود؛ قیمت عرضه خودروها بر مبنای نرخ مصوب روز خواهد بود . 

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا با طرح این سوال که چند نفر پراید گرفته اند گفت: این قیمت نادرست است ،شورای رقابت به ما قیمت را اعلام می‌کند، ما ریالی نمی‌توانیم اضافه‌تر بفروشیم تا زمانی که اصلاح قیمت صورت بگیرد.

او افزود: در برخی از قطعات هایتک مشغول کار هستیم، در بحث فولکس‌واگن در خودروهای دیزلی شاهد رسوایی برای کشوری با آن سطح تکنولوژی و دانش فنی بودیم، بسیاری از قطعات را داخلی سازی کرده ایم، تمام قطعات مربوط به بدنه داخلی سازی شده است، در برخی از قطعات هایتک در حال کار هستیم و قطعه‌سازان مشغول فرایند هستند و در برخی از موارد دانش فنی در اختیار چند کشور است. 

هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه ما به عنوان خودروساز باید خودمان را مسئول بدانیم و مشکلات را حل کنیم خاطرنشان کرد: مدیریت تقاضای تحویل فوری باید صورت گیرد ، در یک بازار هزار خودرو را از طریق سایت ثبت نام می کنیم آن هم به قیمت روز از سوی دیگرچند هزارخودرو باقی می ماند که به صورت تحویل فوری انجام می شود.

هفته آینده خودرو را پیش فروش خواهیم کرد

او با اشاره به اینکه خودروهای وارداتی هیچ رقابتی را برای خودروهای داخلی نداشت، زیرا در کلاس آنها نبود ادامه داد: خودروهای وارداتی گران قیمت بودند و اثری بر روی خودروهای داخلی نداشت.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: برای هفته آینده خودرو را پیش فروش خواهیم کرد تا بتوانیم بحث سیاه بازار را بشکنیم.

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع مجلس طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه مسئولیت تنظیم بازار با چه کسی است؟ این پاسخگویی را چه کسی باید داشته باشد؟ آیا واقعا مردم را باید مقصر دانست افزود: چرا بعد از گذشت سی سال نتوانستیم برای پراید قطعات مورد نیاز را تولید کنیم، متاسفانه مردم را بی اعتماد کرده‌ایم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مسئولیت تنظیم بازار با وزارت صنعت معدن و تجارت است افزود: وزیر صنعت را به زیر تیغ استیضاح می بریم و مجلس به غیر از این راه دیگری ندارد.

یکه زارع درباره تاخیر در تحویل خودروها گفت: به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، تولید قطعه کاهش یافته است، زمانی تولید ما به ۲۷۰۰ می‌رسید، اما در حال حاضر حجم تولید به ۲۰۰۰ عدد رسیده است.

جهرودی هم درباره تاخیر تحویل خودروری C۳ عنوان کرد: این محصول قرار بود که استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند. این محصول کاملا به روز بوده و در حال حاضر در بازارهای اروپایی به فروش می‌رسد. ما توانستیم تولید این خودرو را به ۲۰۰۰ دستگاه برسانیم، اما عمده تاخیر در تحویل خود برای ما در مورد رنو بوده است و آن هم به دلیل کاهش تولید آن از ۵۷۰ دستگاه به ۹۰ دستگاه بود که همین امر سبب تراکم شده است؛ اما در مورد سایر محصولات معمولا کمتر از یک ماه تاخیر رخ داده است.

یکه زارع هم در پایان درباره استاندارهای ۸۵ گانه گفت: ما در حال هماهنگی با سازمان استاندارد هستیم تا بتوانیم طی توافقی این استانداردها را در تولیدات خود لحاظ کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.