۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 619805

مصائب «من کارت» یا همان کارت شهروندی به قصه‌های هزار و یک شبی تبدیل شده که گویی تمامی ندارد.

پشت پرده خرید و فروش «من کارت» ‌های کهنه

در تمام این سال‌ها از کمبود مراکز شارژ گرفته تا کیمیا شدن من کارت، از داستان انواع و اقسام من کارت گرفته تا حاشیه‌های شارژ الکترونیکی تنها بخشی از این مصائب بودند، اما حالا چشم شهروندان مشهدی به بازار سیاه خرید و فروش من کارت‌های کهنه به دلیل قیمت ۱۵ هزار تومانی من کارت‌های نو داستانی است که بتازگی شروع شده است.

 خرید من کارت بیش از فروش

برای واکاوی اوضاع من کارت به سراغ متصدیان باجه‌های فروش من کارت می‌رویم.چند دقیقه‌ای نظاره گر فعالیت یکی از کیوسک‌های شارژ من کارت می‌شوم. لحظه‌ای هم خالی نمی‌شود، مدام مسافری می‌آید و می‌رود، اما ۹۰ درصد برای شارژ مراجعه می‌کنند.

آنچه مشهود به نظر می‌آید کسی اصلاً سراغ خرید من کارت را هم نمی‌گیرد.به سراغ متصدی باجه که می‌روم خودش نیز به این موضوع اذعان می‌کند و می‌گوید: گویی نیاز شهروندان به من کارت اشباع شده است.

وی افزایش قیمت من کارت را هم بی تأثیر در این بی نیازی نمی‌داند و می‌افزاید: شاید هم قیمت ۱۵ هزار تومانی من کارت موجب شده تا شهروندان واقعی‌تر اقدام به خرید من کارت کنند.به گفته وی روزانه به طور متوسط تنها یک مسافر تقاضای خرید من کارت دارد، در حالی که پیش از این به دلیل تقاضای زیاد من کارت با کمبود کارت در شبکه توزیع مواجه بودیم.

کیوسک بعدی باجه پایانه اتوبوسرانی میدان... است. آنجا هم داستان به همین گونه است.متصدی این باجه هم در گفت‌وگو با گزارشگر ما ضمن تأیید فروش اندک من کارت می‌گوید: دیروز فقط یک عدد من کارت فروخته‌ام در حالی که ۱۰ من کارت کهنه از مسافران خریده‌ام.

وی با اشاره به پشت پرده بازار خرید و فروش من کارت‌های کهنه اظهار می‌دارد: این خرید و فروش‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که فقط دست اندرکاران امر متوجه تفاوت این کارت‌ها هستند.وی با بیان اینکه به طور سرانگشتی حداقل ۵ تا ۶ نوع من کارت در دست مسافران ناوگان اتوبوسرانی است، می‌افزاید: هر کدام از این کارت‌ها نیز با مبالغ مختلفی در سالیان گذشته خریداری شده است.

وی نمونه من کارت‌های ۷۰۰ تومانی را نشان ما می‌دهد و می‌گوید: اکنون همین من کارت‌ها را در این آشفته بازار به قیمت ۱۵ هزار تومان می‌فروشند. به گفته وی تفاوت در فونت شماره سریال روی من کارت‌ها یکی از مشخصات تنوع این کارت هاست.

 شکایت از گرانی من کارت

مسافران ناوگان اتوبوسرانی هم که دل‌خوشی از گرفتاری‌های من کارت ندارند، این بار شاکی افزایش قیمت من کارت بدون شارژ هستند. یکی از مسافرانی که در ایستگاه میدان راهنمایی منتظر رسیدن اتوبوس است، می‌گوید: متأسفانه قیمت من کارت یا همان کارت‌های شهروندی به یکباره سه برابر شده است.

وی با ابراز گلایه از قیمت ۱۵ هزار تومانی من کارت بدون شارژ می‌افزاید: این افزایش قیمت برای مسافران غیرمنطقی تلقی می‌شود. مسافر دیگری هم به عدم حمایت از حمل و نقل عمومی انتقاد می‌کند و می‌گوید: متأسفانه به جای تشویق مسافران حمل و نقل عمومی هر روز بر مشکلات آن‌ها افزوده می‌شود.

 قیمت هر من کارت ۲/۱ دلار

اما مدیر عامل سازمان فاوای شهرداری مشهد در پاسخ به انتقادهای مطرح شده می‌گوید: قیمت من کارت مستقیم به دلار وابسته است و هر من کارت برای شهرداری ۲/۱ دلار تمام می‌شود.

محمد جواد رجائیان با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون تا سه برابر قیمت تمام شده، یارانه به من کارت تعلق می‌گرفت، می‌افزاید: این در حالی است که طبق مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر مشهد یارانه تخصیص یافته از سوی شهرداری کاهش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به وارداتی بودن تمامی قطعات و تجهیزات من کارت اظهار می‌دارد: بنابراین نوسان‌های نرخ ارز مشکلاتی جدی برای تمام کارت‌های بانکی و الکترونیکی ایجاد کرده و من کارت نیز از این قاعده مستثنا نیست.

این مقام مسئول تفاوت در نوع من کارت‌ها را رد می‌کند و اظهار می‌دارد: از نظر شبکه الکترونیکی کارآیی همه این کارت‌ها یکسان است و از نظر سازمان در حال حاضر تنها دو نوع من کارت در شبکه توزیع وجود دارد.

مدیر عامل سازمان فاوای شهرداری مشهد خرید و فروش من کارت‌های کهنه را غیر قانونی عنوان می‌کند و می‌گوید: چهار سال است که من کارت‌های فروخته شده قابل استرداد نیستند.

این مقام مسئول در خصوص دلایل محدود ماندن قابلیت‌های من کارت برخلاف ادعای کارت شهروندی نیز می‌افزاید: با وجود تجهیز کامل ناوگان اتوبوسرانی و شبکه حمل و نقل ریلی اما رانندگان ناوگان تاکسیرانی زیر بار سیستم من کارت نمی‌روند.

وی در عین حال از تجهیز شبکه الکترونیکی پارک حاشیه‌ای و غیر حاشیه‌ای به سیستم من کارت خبر می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه شارژ الیت پلاک خودروها توسط من کارت نیز اجرایی شده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.