سالانه حدود ۱۸ میلیون نفر در جهان جان خود را به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی از دست می‌دهند و متأسفانه هنوز هم بیماری‌های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر در جهان و کشور ما به شمار می‌آید.

پزشکان موظف به کنترل فشار خون بیمار هستند

این مطلب را دکتر موهبتی متخصص قلب و عروق و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری به مناسبت روز جهانی قلب عنوان کرد و افزود:بیماری‌های قلبی عروقی بخصوص در جوامع شهری نخستین عامل مرگ و میر و نزدیک به ۴۰ درصد مرگ‌های ناگهانی و تدریجی در جوامع شهری را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه تأکید WHO و حوزه سلامت بر پیشگیری از بیماری هاست خاطرنشان کرد: شناخت عوامل خطر مهم‌ترین راه پیشگیری است که با شناخت عوامل مؤثر در ابتلا به این بیماری و اصلاح شیوه زندگی می‌توان سلامت قلب را تأمین و از آمار مبتلایان کاست. از این رو با معرفی فشارخون، دیابت، چاقی، اضافه وزن، رژیم غذایی نامناسب،کم تحرکی، استرس ودخانیات و الکل به عنوان عوامل خطر در بروز بیماری‌های قلب و عروق توصیه می‌شود با تغییر سبک زندگی،ورزش،مصرف غذای سالم (میوه، سبزی و...)، عدم استفاده یا کاهش مصرف نوشابه، شکر، چربی و... رساندن وزن به عدد ایده آل،کنترل چربی و قند وفشار خون به سلامت قلب خود کمک کنید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با تأکید به اهمیت تشخیص به موقع فشارخون در پیشگیری از ابتلا به گرفتگی عروق و سکته و...تصریح کرد: فشار خون بالا نقش مهمی در بروز سکته قلبی و مغزی و عوارض چشمی و عروقی داشته و به عنوان قاتل خاموش شناخته شده است، زیرا به علت بی علامت بودن،یک سوم مبتلایان به فشارخون از بیماری خود اطلاعی ندارند و برخی از مبتلایان نیز به درمان خود اهمیت نمی‌دهند در حالی که فشارخون درمان قطعی ندارد ولی باید در دراز مدت یا مادام العمر بیمار دارو مصرف کند.

ازاین رو پزشکان موظفند کنترل فشارخون را برای همه بیماران حتی سرماخوردگی انجام دهند و بیماران نیز باید آن را مطالبه کنند. افزون بر آن همه افراد از ۲۰ سالگی نیاز به کنترل فشارخون به صورت دوره‌ای دارند که اینکار برای افراد با سابقه خانوادگی باید از ۱۶ سالگی آغاز شود.

این متخصص قلب به علایم هشدار دهنده اشاره کرد و گفت: چنانچه به صورت ناگهانی هنگام راه رفتن علایمی مانند سوزش در گلو و راه تنفسی، درد در ناحیه بازوها و جناغ سینه ایجاد شود و مثلاً یک هفته ادامه داشته باشد.

دکتر فرهمند معاون فنی مرکز بهداشت استان نیز اظهار داشت: در آخرین پیمایش کشوری ۲۵ درصد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به فشارخون و ۹ درصد این سن دچار دیابت بوده‌اند که هردو آن‌ها پیش زمینه بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشند.

وی با تأکید به اصلاح شیوه زندگی گفت: در کشور و استان خراسان ۵۴ در صد افراد بی تحرک هستند که همین بی‌تحرکی یکی از عوامل مؤثر در بروز بیماری قلبی عروقی می‌باشد.

دکتر رضوانی متخصص تغذیه نیز با اشاره به اینکه ۴۵ درصد از ایرانیان دارای اضافه وزن هستند، گفت: در بررسی‌های انجام شده ۶۰ درصد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای اضافه وزن هستند که زمینه ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی عروقی را در آن‌ها مساعد می‌کند

دکتر فتح آبادی معاون مدیر تربیت بدنی دانشگاه نیز به تأثیر ورزش در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف ازجمله قلب اشاره و تصریح کرد: نتایج بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که فعالیت‌های ورزشی از گرفتگی عروق و لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند، ال-دی-ال یا چربی بد را از دیواره رگ‌ها پاک کرده و اچ-دی-ال یا چربی مفید خون را افزایش می‌دهد،باعث کاهش فشارخون شده ،آریتمی و بی نظمی‌های قلب را در افراد میانسال تنظیم می‌کند، عصب سمپاتیک و پاراسمپاتیک را نیز تنظیم کرده و سبب حفظ سلامت قلب می‌شود. وی تأکید کرد: قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی تحت معاینات پزشکی قرار گرفته و از سلامت قلب خود مطمئن شوید. از این رو توصیه می‌شود: افراد زیر ۴۰ سال نوار قلب در حال استراحت بگیرند و افراد بالای ۴۰ سال در حال فعالیت اینکار را انجام دهند و تست ورزش بگیرند.

 منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.